آخر شب خوری

آخر شب خوری می‌تواند صدمات جدی به شما وارد کند

با توجه به سبک زندگی هرج و مرج این روزهای اکثر مردم، آخر شب خوری به عادت بسیاری تبدیل شده است. اما آیا می‌دانستید همین عادت به ظاهر بی‌ضرر می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی شود؟

آیا شما هم دچار آخر شب خوری هستید؟ چرا؟ چون یک سبک زندگی شلوغ دارید یا تنها علاقه‌مند هستید که آخر شب‌ها خوراک سرپایی داشته باشید؟ این عادت شب خوری نه تنها تاثیرات منفی بر روی سایز شکم شما می‌گذارد، بلکه برای سلامت قلب شما نیز خطرناک است. یک مطالعه از دانشکده پزشکی پنسیلوانیا تایید می‌کند که خوردن مواد غذایی در ساعات پایانی شب اثرات منفی بسیاری بر روی بدن ما می‌گذارد. 4 دلیل مهم برای کنار گذاشتن این عادت وجود دارد که در ادامه می‌خوانیم.

4 دلیل مهم برای ترک آخر شب خوری

1 – افزایش خطر ابتلا به دیابت‌ها و بیماری قلبی

همه‌ی ما می‌دانیم که آخر شب خوری می‌تواند باعث اضافه وزن شود، اما این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که علاوه بر آن، خطر ابتلا به دیابت‌ها و بیماری قلبی را نیز افزایش می‌دهد. گروهی از محققان آمریکایی دریافته‌اند که خوردن در آخر شب می‌تواند انسولین، قند، کلسترول و تری گلیسیرید بدن را افزایش دهد. سطوح بالای گلوکز و انسولین پیش نیازهای بیماری دیابت هستند و اغلب هم به همین بیماری تبدیل می‌شوند.

خوردن دیر هنگام در شب همچنین می‌تواند کلسترول و تری گلیسیرید را نیز افزایش دهد که در انواع چربی‌های موجود در خون یافت می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. اگر در هنگام ابتلا به دیابت تغییر در سبک زندگی ایجاد نشود، این امر می‌تواند به دیگر مشکلات سلامتی نظیر بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و حتی نابینایی منجر شود.

2 – افزایش وزن

تحقیقات همواره ثابت کرده‌اند، افرادی که غذایشان را دیر می‌خورند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که غذایشان را زود می‌خورند، دارند. مطالعه‌ی دانشکده پزشکی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که غذا خوردن در اواخر شب، به جهت ناتوانی بدن در چربی سوزی موجب افزایش وزن مردم می‌شود. ذخیره سازی کربوهیدرات‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند و در نتیجه، علاوه بر افزایش وزن، قند خون و سطح انسولین نیز افزایش پیدا می‌کنند.

به مدت 8 هفته، محققان برنامه غذایی 9 فرد را از 8 صبح الی 7 شب زمانبندی کردند که شامل سه وعده غذایی و دو وعده تنقلات بود. گروهی مشابه نیز وجود دارد که ساعت شام آنها 11 شب تنظیم شده بود. برنامه غذایی این گروه نیز شامل سه وعده غذایی و دو وعده تنقلات بود. در این برنامه ساعت خواب این افراد 11 شب الی 9 صبح است.

در نتیجه، خوردن زودتر در روز باعث تغییرات هرمونی شرکت کنندگان شده و باعث شده آنها احساس سیری طولانی‌تری داشته باشند. به گفته‌ی محققان، این نشان می‌دهد که خوردن زود هنگام شاید باعث شود شما کمتر احساس گرسنگی کنید.

آخر شب خوری

3 – رفلکس اسید

ما این را می‌دانیم، زمان خوردن، اگر به اندازه‌ی آنچیزی که می‌خوریم اهمیت نداشته باشد حداقل اهمیت آن کمتر نخواهد بود. خوردن نزدیک به زمان خواب، می‌تواند باعث رفلکس اسید و سوزش سر دل شود. محققان نشان داده‌اند که باید بین شام و خواب، 2 الی 3 ساعت زمان باشد. خوردن یک شام سنگین در فاصله‌ی یک ساعت تا خواب، می‌تواند به سوزش قفسه سینه منجر شود. علاوه بر این، مصرف نوشابه‌های گازدار، الکلی و نوشیدنی‌های دارای کافئین در فاصله 2 الی 3 ساعت مانده به خواب نیز می‌تواند باعث رفلاکس معده شود.

4 – افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی

فشار خون شما بر اساس الگوی رفتاری روزانه‌ای که دارید بالا و پایین می‌رود. بر اساس گزارش کلینیک Mayo، فشار خون شما معمولا زمانی که که در خواب شب هستید پایین می‌آید. چند ساعت بعد، زمانی که در صبح بیدار می‌شوید آن مجددا شروع به افزایش یافتن می‌کند و الگوی روزنانه خود را دنبال می‌کند.

وقتی که دیر غذا می‌خورید، آن می‌تواند بر روی فشار خون و سطح کلسترول خون شما تاثیرگذار باشد. فشار خون شما باید در طول شب حداقل 10 درصد کاهش پیدا کند تا اجازه دهد بدن شما استراحت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی آخر شب می‌تواند به طور قابل توجهی فشار خون شما را در عرض یک شب تحت تاثیر خود قرار دهد و بدن شما را به جای حالت استراحت،‌در حالت هشدار قرار دهد. اگر فشار خون شما در همان سطح بالا باقی بماند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی افزایش پیدا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. آلآن ساعت 3:44 بامداد جاتون خالی همین الآن یه نیمروی دو تخم مرغ مشتی زدم، بعدش هم اومدم گجت نیوز شما مچم رو گرفتید.
    خواستم بگم لامصب شب زنده داری آدم رو گشنه میکنه و خوب آدم گشنه هم که …
    خلاصه که تا جوونی اشتها داری باید بخوری دیگه ورنه هر گبری به پیری میشود …

  2. بع پس کی بخوریم اصلش اخر شبه

  3. ینی نخوریم دیگه ؟؟

  4. عجبا!!!!!از یه کار لذت میبردیم اونم فاینطوری شد:(