25 کلید میانبر مک

با این 25 کلید میانبر مک او اس، کارهایتان سریع‌تر پیش می‌رود

با این 25 کلید میانبر مک ، کارهای شما سریع‌تر و هوشمندانه‌تر انجام خواهند گرفت. استفاده از کلید میانبر یا همان شرتکات می‌تواند سالانه نزدیک به 70 ساعت کار مفید بیشتر را به ارمغان بیاورد.

در یک روز شلوغ، شما باید بدانید که حفظ 1 ثانیه هم مهم است. اگر صاحب یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل مک هستید، یکی از راه‌کارها استفاده همزمان از کیبورد و ماوس است. اما یکی دیگر از راه‌های پیش روی شما برای صرفه جویی در زمان این است که چندین کلید میانبر مک را به خاطر بسپارید تا کارهایتان سریع‌تر و هوشمندانه‌تر پیش برود. این به مراتب راه بهتری نسبت به استفاده از ماوس یا تاچ‌پد است. در واقع اگر از کلیدهای میانبر صفحه کلید استفاده نکنید، سالانه 64 ساعت کار مفید را از دست خواهید داد.

من فکر می‌کنم که اکثر شما می‌دانید Command + C به معنای کپی و Command + V به معنای پیست کردن هستند، اما در اینجا چندین کلید میانبر دیگر نیز وجود دارد که شما باید با آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله 25 کلید میانبر مک را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانند در سطوح مختلف، به کمک شما آمده و میزان بهره‌وری را افزایش دهند.

25 کلید میانبر مک

پیش از آنکه آغاز کنیم، لازم است به نکاتی توجه کنید:

  • این 25 کلید میانبر مک شاید تنها در حالت انتخاب زبان انگلیسی در کیبورد قابل استفاده باشند.
  • گاهی ممکن است این کلیدهای میانبر در نسخه‌های مختلف مک عملکرد یکسانی نداشته باشند. لطفا سیستم عامل خود را به‌روز نگه‌دارید.

1- Command + Shift + 3

برای عکس گرفتن از کل صفحه باید از کلید میانبر Command + Shift + 3 استفاده کنید.

2- Command + Shift + 4

شما شاید نیاز داشته باشید تا عکسی از یک پنجره‌ی انتخاب شده از صفحه بگیرید. زمانی که در پنجره‌ی مورد نظر خود بودید، حالا کلیدهای ترکیبی Command + Shift + 4 را بفشارید.

3- Command  + Option + D

این میانبر به شما کمک می‌کند تا داک را نمایان یا پنهان کنید. این به خصوص در مک بوک‌هایی که از نمایشگر کوچکتری برخوردارند بسیار مفید است، زیرا می‌تواند فضای کار بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

4- Command + Q

اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن را متوقف کنید، تنها باید از کلید میانبر Command + Q استفاده کنید.

5- Command + T

با عرضه مک او اس سیرا، پنجره‌ها حالا می‌توانند یک تب را حمل کنند. با این حال تمامی اپلیکیشن‌های مک سیرا شاید از این قابلیت پشتیبانی نکنند. برای هر کدام که پشتیبانی می‌کنند، کافیست Command + T را بفشارید تا یک تب دیگر باز شود.

6- Command + R

من زیاد ایمیل می‌نویسم و مردم زیادی نیز برای من ایمیل ارسال می‌کنند. وقتی می‌خواهم پاسخ هر کدام را بدهم، به جای فشردن دکمه‌ی پاسخ، از کلیدهای ترکیبی Command + R استفاده می‌کنم و سپس یک پاسخ برای آن می‌نویسم. در نظر داشته باشید، استفاده از این قابلیت زمانی امکان‌پذیر است که شما در صندوق پیام‌ها قرار داشته باشید.

7- Command + Spacebar

این یک قابلیت جدید است که اپل به سیستم عامل مک افزوده است. اگر می‌خواهید در سیستم عامل یا وب به دنبال چیزی بگردید، می‌توانید به لطف این میانبر مک ، اسپات لایت (جعبه جستجوی مک) را فراخوانی کنید.

Command + Shift + ? -8

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک اپلیکیشن سفارشی کار می‌کند یا آنکه با مک مشکل دارید، کلید میانبر فوق یک راه ساده و سریع برای دسترسی به “Help” است.

9- Command + Option + ESC

گاهی،‌ زمان استفاده از یک اپلیکیشن سیستم هنگ می‌کند یا عملکرد آن متوقف می‌شود. ماوس یا تاچ‌پد نیز از دسترس خارج خواهند شد. در این لحظه با فشردن کلید میانبر Command + Option + ESC می‌توانید آن اپلیکیشن را ببنید.

10- Command + X/C/V/Z

اگرچه شاید اغلب خوانندگان این مطلب با کلید میانبر بالا آشنایی داشته باشند، اما از آنجایی که دانستنش بسیار مهم است،‌ ما دوباره آن را ذکر می‌کنیم. این چهار میانبر عملیات کات کردن (X)، کپی کردن (C)، پیست کردن (V) و بازگشت به عقب (Z) را انجام خواهند داد.

11- Command + F

اگر در یک مقاله‌ی طولانی هستید و به دنبال یک کلمه یا عبارت خاص هستید، شما می‌توانید با فشردن کلید میانبر Command + F به قابلیت Find Order دست پیدا کنید. یک یابنده ظاهر خواهد شد و شما می‌توانید هرآنچه مدنظرتان است را داخل آن تایپ کرده و در سند پیش رویتان به دنبالش بگردید.

12- Control + Media Eject

یک میانبر سریع و عالی برای راه اندازی مجدد، خاموش کردن یا بردن سیستم مک شما به حالت استراحت Control + Eject است. وقتی شما این میانبر را بفشارید، یک باکس باز شده و از شما می‌خواهد بین گزینه‌ی Sleep، Shutdown یا Restart‌یکی را برگزینید.

13- Command + A

اگر می‌خواهید تمامی محتوای یک سند را انتخاب کنید، این میانبر برای شما ساخته شده است. تنها کافیست Command + A را بفشارید.

14- بالا یا پایین + Command

اگر می‌خواهید بدون نیاز به ماوس، به یک صفحه اختصاصی دیگر بروید، شما می‌توانید از کلید میانبر Command + فلش بالا یا پایین استفاده کنید.

15- Command +‌ Option + H

اگر از پنجره‌ای استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید صفحه دسکتاپ را خالی از هر چیزی نگه دارید،‌ با کلید میانبر Command + Option + H می‌توانید این کار را انجام دهید. کلید میانبر فوق تمامی پنجره‌ها را به پایین می‌کشد تا صفحه‌ی قفلی بدون مزاحم را ببینید.

16- Command + M

آیا می‌خواهید پنجره‌ای که در حال کار بر روی آن هستید را برای دقایقی نیاز ندارید و می‌خواهید به پایین ببرید؟ کافیست کلید میانبر Command + M را بفشارید تا پنجره‌ی فعال، به سمت پایین منتقل شود.

17- Command + W

شما نیاز دارید یک پنجره را ببندید؟ کلید میانبر Command + W می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

18- Control + P

اگر می‌خواهید از چیزی عکس بگیرید، می‌توانید از شرتکات Control + P استفاده کنید. اگر چاپگری به کامپیوتر شما متصل باشد، یک صفحه باز می‌شود و از شما گزینه‌های لازم برای عملیات چاپ را می‌خواهد.

19- Command + Move + F5

اگر به دنبال یک راه حل سریع‌تر برای آرشیو کردن می‌کردید، کلید میانبر فوق می‌تواند مناسب شما باشد.

20- Command + N

اگر در حال کار بر روی یک سند یا یک تب در مرورگر هستید، با فشردن Command + N یک پنجره‌ی جدید باز خواهد شد.  به خاطر داشته باشید که این پنجره‌ی جدید برای اپلیکیشن فعالی که از آن استفاده می‌کنید ایجاد می‌شود.

به طور مثال اگر در حال وبگردی در یک مرورگر هستید، این کلید میانبر یک پنجره‌ی جدید از مرورگر شما را باز خواهد کرد. یا اگر در یک سند هستید، یک پنجره حاوی سندی دیگر به نمایش درخواهد آمد.

21- Command + Control + N

یک کلید میانبر محبوب مک Command + Control + N است که بسیاری از مردم با آشنا نیستند. با این حال، بسیار کاربردی است. اگر فایل‌های زیادی بر روی دسکتاپ دارید و می‌خواهید آن‌ها را به یک پوشه‌ی جدید انتقال دهید، این میانبر به کمک شما خواهد آمد. ابتدا آن‌ها را انتخاب کنید، سپس میانبر فوق را بفشارید تا تمامی آن فایل‌های انتخاب شده به یک پوشه‌ی جدید منتقل شوند.

22- Command + Shift + V

شما چیزی را در اینترنت پیدا کرده‌اید و می‌خواهید آن را در سند خود بچسبانید. در اکثر مواقع، فرمت آن نوشته نیز ذخیره می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید از کلید میانبر Command + Shift + V استفاده کنید تا نوشته خام بدون هیچگونه فرمتی ذخیره شود.

23- Command + B/I/U

اگر می‌خواهید نوشته‌ی شما برجسته شود، کج شود یا زیر آن خطی کشیده شود، می‌توانید از ترکیب دکمه‌ی Command با B یا I یا U استفاده کنید.

24- Command + Tab

با پنچره‌های زیادی سر و کار دارید؟ ناوبری بین اپلیکیشن‌ها زمانی که تعداد آن‌ها زیاد باشد سخت است. با استفاده از این کلید میانبر مک ، ناوبری برای شما آسان خواهد شد.

25- (+/-)Option + Shift + Volume

وقتی من در حال کار بر روی سیستم مک خودم هستم، مغمولا از کلیدهای ولوم استفاده‌ی زیادی دارم. متوجه شده‌ام که می‌توان با فشدن دکمه‌ی Option با Shift با + یا – ولوم صدا را زیاد یا کم کرد.

شما کاربر ویندوزی هستید؟ نگران نباشید. مطلب 25 مورد از مهمترین کلیدهای میانبر ویندوز که هرکسی باید بلد باشد را مطالعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سلام مثل همیشه عالی ممنون از اظلاعات کامل شما

  2. وات تو دو وات نات تو دو

  3. با موس که سریعتریم

  4. اینهمه سال به بطالت گذروندیم ها