حقایق جالب درباره قطب جنوب

27 حقیقت باورنکردنی در رابطه با قطب جنوب (بخش اول)

قطب جنوب را می‌توان یکی از بخش های اسرارآمیز کره زمین دانست. در این مقاله قصد داریم تعدادی از حقایق جالب و باورنکردنی در رابطه با قطب جنوب را بیان کنیم.

مسائل زیادی درباره کره زمین وجود دارد که ما چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم؛ مخصوصا مناطق دور دست که دارای آب و هوای سخت هستند. قطب جنوب، منطقه‌ای یخی، متروک و دور افتاده بوده که اسرار زیادی دارد. دانشمندان به تازگی شروع به کشف سرزمین‌های وسیع و گنجینه‌های پنهان قطب جنوب کرده‌اند.

یکی از کاربران اینترنت، لیستی از حقایق قطب جنوب را گردآوری و منتشر کرده است. در ادامه 27 مورد از حقایق هیجان‌انگیز و باورنکردنی در رابطه با قطب جنوب را بیان خواهیم کرد.

1: یک دانشمند آمریکایی، اولین و تنها فردی بود که با استفاده از برنامه Tinder در قطب جنوب، موفق به یافتن یک شخص دیگر شد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

یک دانشمند آمریکایی که در حال انجام تحقیقات در قطب جنوب بود، تصمیم گرفت که برای سرگرمی وارد برنامه تیندر شود. او قصد داشت ببیند که آیا هیچ زنی در قطب جنوب وجود دارد؟

در ابتدا، هیچ پروفایلی نمایش داده نشد، اما پس از افزایش شعاع جستجو برنامه توسط محقق آمریکایی، او یک نفر را پیدا کرد. فاصله دانشمند آمریکایی تا فرد مورد نظر، تنها 45 دقیقه راه توسط یک هلیکوپتر بود. دانشمند آمریکایی حرکت خود را آغاز کرد و پس از گذشت مدت زمانی اندک، آن‌ها همدیگر را پیدا کردند و اولین ملاقات توسط برنامه تیندر در قطب جنوب را رقم زدند.

2: مناطقی در این قاره وجود دارند که برف و باران را به مدت 2 میلیون سال دریافت نکرده‌اند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

چیزی در حدود 1 درصد از مساحت قطب جنوب (4 هزار کیلومتر یا 2 هزار و 500 مایل) بدون یخ است؛ این مناطق را دره‌های خشک یا آبادی‌های قطب جنوب می‌نامند؛ گفته می‌شود عجیب‌ترین بیابان‌های جهان هستند و دانشمندان بر این باورند که هیچ برف یا بارانی را در مدت زمان دو میلیون سال ندیده‌اند.

دانشمندان استرالیایی پس از انجام تحقیقات متوجه شدند که مناطق بدون یخبندان تا پایان قرن 21، به 25 درصد از مساحت کل قطب جنوب خواهند رسید. این مسئله می‌تواند تنوع زیستی قاره را تغییر دهد.

3: آبشاری در قطب جنوب وجود دارد که آن را آبشار خونی نامیده‌اند

آبشار خونی در قطب جنوب

نگران نباشید، هیچ خونریزی در آنجا وجود ندارد. 5 میلیون سال قبل، مناطق شرقی قطب جنوب به علت افزایش سطح دریا به زیر آب رفتند و دریاچه‌ای شور تشکیل شد که پس از گذشت چندین میلیون سال، یخچال‌های طبیعی در بالای دریاچه شکل گرفتند. هنگامی که انجماد انجام شد، آب‌های زیردست، شورتر شدند. هم اکنون، دریاچه وابسته به یخچال‌هایی که زیر آبشار خونی قرار دارند، سه برابر از آب دریا شورتر هستند؛ شورتر از آنکه بخواهند دچار انجماد شوند. آب زیر یخچال طبیعی تیلور (نام یکی از یخچال‌های طبیعی) که آبشار خونی را ایجاد می‌کند، دارای مقادیر زیادی آهن بوده و هنگامی که با هوا ترکیب شود، آهن، اکسید شده و رنگ قرمز ایجاد می‌شود.

4: شهاب سنگ‌های زیادی در این قاره یافت می‌شوند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

دانشمندان بر این باورند که در سراسر کره زمین، تعداد یکسانی شهاب سنگ وجود دارد. اگر آن‌ها در یک جنگل مرطوب سقوط کنند، به دلیل تماس با اکسیژن و رطوبت از بین خواهند رفت؛ اما اگر در مکانی خشک همانند قطب جنوب سقوط کنند، تقریبا احتمال از بین رفتن وجود ندارد.

شهاب سنگ‌ها همانند لکه‌ای بر روی سطح سفید و یخی قطب جنوب ظاهر می‌شوند. برخی از توده‌های یخی در دریا به دلایلی همانند برخورد با کوه متوقف می‌شوند. اگر این توده‌های یخی به مدت زمان طولانی در یک مکان قرار داشته باشند، بادهای قوی و نور آفتاب سطوح بالای آن را تبخیر کرده و رازهایی همانند شهاب سنگ را فاش می‌کنند. از همین طریق، بیش از 20 هزار نمونه سنگ با منابعی ناشناخته از سال 1976 میلادی جمع‌آوری شده‌اند.

5: 70 درصد از آب شیرین جهان در قطب جنوب است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

چیزی در حدود 90 درصد از یخ‌های موجود در جهان و 70 درصد آب شیرین جهان در قطب جنوب قرار دارد. اگر تمام یخ‌های قطب جنوب تبدیل به آب شوند، سطح دریا در سراسر کره زمین تا 200 فوت (61 متر) افزایش پیدا خواهد کرد.

6: میانگین ضخامت لایه‌های یخ در قطب جنوب 1 مایل است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

قطب جنوب، تقریبا به صورت کامل پوشیده از لایه‌های ضخیم یخ است (به غیر از دره‌های خشک که حدود 1 درصد از این منطقه را تشکیل می‌دهند).

ضخامت لایه‌های یخی به موقعیت مکانی بستگی دارد؛ لایه‌های یخ در شرق این قاره از غرب ضخیم‌تر هستند. به طور میانگین، ضخامت لایه‌های یخ بیشتر از 1.6 کیلومتر است، اما در برخی مناطق به 3 مایل (4.8 کیلومتر) هم می‌رسد.

7: بزرگترین توده یخ شناور ثبت‌شده از جزیره جامائیکا هم بزرگ‌تر است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

بزرگ‌ترین توده یخ شناور ثبت شده در جهان، B-15 بوده و 183 مایل (295 کیلومتر) طول، 23 مایل (37 کیلومتر) عرض و همچنین 4 هزار و 200 مایل مربع (11 هزار کیلومتر مربع) مساحت دارد. این توده یخ شناور از جزیره جامائیکا هم بزرگ‌تر است.

توده یخ شناور B-15 در سال 2000 میلادی به توده‌های یخ کوچک‌تر تبدیل شد و به سمت دریا حرکت کرد.

8: امیلیو مارکوس پالما ؛ اولین انسان متولد شده در قطب جنوب

حقایق جالب درباره قطب جنوب

امیلیو مارکوس پالما (Emilio Marcos Palma) در سال 1978 میلادی، عنوان اولین انسان متولد شده در قطب جنوب را به خود اختصاص داد. پدر امیلیو یکی از مسئولین ارتش آرژانتین در پایگاه تحقیقاتی اسپرانزا (Esperanza) بود. پس از تولد امیلیو، 10 نفر دیگر هم در قطب جنوب به دنیا آمدند، اما محل تولد او در قطب جنوب مشخص بوده و در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت است.

9: قطب جنوب هیچ منطقه زمانی رسمی ندارد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

قطب جنوب تقریبا غیر قابل سکونت بوده و به طور رسمی در مناطق زمانی تقسیم نشده است. تعدادی از ایستگاه‌های موجود در این قاره از منطقه زمانی کشور خود یا کشورهای نزدیک استفاده می‌کنند. ایستگاه آمریکایی پالمر از زمان تابستانی شیلی استفاده می‌کند، زیرا شیلی نزدیک‌ترین کشور به ایستگاه است.

10: قدیمی‌ترین اسپرم جهان در قطب جنوب یافت شد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

دانشمندان کشور سوئد در سال 2015 میلادی موفق به کشف یک پیله 50 میلیون ساله شدند که دارای قدیمی‌ترین اسپرم جهان بود. زندگی این اسپرم بسیار کوتاه و یافتن آن هم کاری سخت بود، اما به دلیل گرفتار شدن در یک پیله قبل از سخت شدن، اسپرم به مدت 50 میلیون سال حفظ شد.

11: دو شهر غیر نظامی در قطب جنوب وجود دارد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

بزرگ‌ترین شهر از میان دو شهری که در قطب جنوب وجود دارند، Villa Las Estrellas (شهر ستاره‌ها) نام دارد که توسط پینوشه (Pinochet) در سال 1984 میلادی تاسیس شد؛ او قصد داشت تا حضور شیلی در این منطقه را تایید کند.

شهر پینوشه در حال حاضر یکی از ایستگاه‌های تحقیقاتی بوده و دارای مدرسه، بیمارستان، هتل، اداره پست، اینترنت و حتی تلویزیون و پوشش تلفن همراه است.

شهر دوم را اسپرانزا (Esperanza) می‌نامند و در آنجا ایستگاه تحقیقاتی آرژانتین قرار دارد. خانه‌های این شهر در فصل زمستان دارای 55 سکنه بوده که شامل 10 خانواده و 2 معلم مدرسه می‌شود. شهر اسپرانزا در سال 1953 میلادی تاسیس شد. اسپرانزا در سال 1978 میلادی و به دلیل تولد امیلیو مارکوس پالما، به طور گسترده در سطح جهان شناخته شد.

12: ممنوعیت ورود سگ‌های سورتمه به قطب جنوب از سال 1994

حقایق جالب درباره قطب جنوب

سگ‌های سورتمه در سال 1911 میلادی، تدارکات محققان نروژی به رهبری رولد آموندسن (Roald Amundsen) را حمل می‌کردند؛ اولین گروهی که قصد داشتند به این قاره دست یابند. پس از آن، سگ‌های سورتمه برای سالیان متمادی در قطب جنوب نگهداری و به کار گرفته شدند.

از سال 1993 میلادی و به علت ترس از انتقال ویروس هاری یا فرار کردن و بر هم زدن نظم زندگی جانوران، ورود و نگه‌داری سگ‌های سورتمه در قطب جنوب ممنوع شد.

13: بیش از 300 دریاچه بزرگ زیر لایه‌های یخ وجود دارند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

تاکنون بیشتر از 300 دریاچه بزرگ در زیر لایه‌های یخ قطب جنوب شناسایی شده‌اند. آن‌ها به علت گرمای وابسته به مرکز زمین و فشار یخ نمی‌زنند. دریاچه‌ها بخشی از شبکه گسترده هیدروژنی زیر لایه‌های یخ هستند.

برخی از دریاچه‌ها به هم پیوسته بوده و آب در گردش است، اما برخی از دریاچه‌ها با یکدیگر ارتباطی ندارند و به نظر می‌رسد که آب باید هزاران سال در یک مکان باشد. دانشمندان بر این باورند که این دریاچه‌های بدون ارتباط، محل زندگی جانوران کوچک و میکروسکوپی هستند که تاکنون توسط علم کشف نشده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. فکر نمیکردم شهر توی قطب جنوب باشه

  2. اسپرم واییی خخخخ