حقایق جالب درباره قطب جنوب

27 حقیقت باورنکردنی درباره قطب جنوب (بخش دوم)

قطب جنوب همانند هر منطقه دور افتاده دیگری، پر از رمز و رازهای فراوانی است. امروز، حقایقی باورنکردنی از قطب جنوب را بیان خواهیم کرد که بدون شک، از شنیدن بسیاری از آنها متعجب خواهید شد.

با این که سالیان زیادی از کشف قاره جنوب نمی‌گذرد، اما تاریخچه بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی دارد. افراد زیادی سعی کردند تا بتوانند خود را به قطب جنوب برسانند که البته با شکست‌هایی مواجه شدند و حتی جانشان را به خطر انداختند. امروزه چندین گروه تحقیقاتی در این قاره مستقر هستند و توانسته‌اند اطلاعات و حقایق جذابی را به دست آورند.

در بخش اول، 13 مورد از حقایق باورنکردنی در رابطه با این منطقه را بیان کردیم؛ حال قصد داریم تعداد دیگری از حقایق پیرامون قطب جنوب را بررسی کنیم. اگر به قطب جنوب و دانستنی‌های جالب آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

14: پایین‌ترین دمای ثبت شده کره زمین98- درجه سانتی‌گراد است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

در سال 2013 میلادی تصور می‌شد که سردترین دمای ثبت شده کره زمین با 135- فارنهایت (93- درجه سانتی‌گراد)، مربوط به قطب جنوب است؛ با این‌حال در سال جاری و با انجام مطالعات جدید، مشخص شد که سردترین دمای کره زمین می‌تواند 144- درجه فارنهایت (98- درجه سانتی‌گراد) باشد. این دما در قطب جنوب و در طول یک شب زمستانی به دست آمد. دانشمندان بر این باورند که دمای 98- درجه سانتی‌گراد، سردترین دمای ممکن روی سطح زمین است.

خشکی هوا و آسمان صاف، شرایطی هستند که در چنین دمای پایینی به مدت چند روز ایجاد می‌شوند. در صورتی که شرایط آب و هوایی مورد نظر بیشتر از چند روز باقی بماند، امکان پایین‌تر آمدن دما وجود دارد، اما دانشمندان معتقدند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

15: کوه اربوس (Mount Erebus) یکی از چندین آتشفشان فعال کره زمین است که در قطب جنوب قرار دارد

آتشفشان کوه اربوس در قطب جنوب

کوه اربوس یکی از معدود آتشفشان‌های فعال کره زمین است که در قطب جنوب قرار دارد. این کوه دارای گدازه‌هایی با دمای 1700 درجه فارنهایت (927 درجه سانتی‌گراد) در عمق زیاد است. آتشفشان کوه اربوس همواره فعال بوده و از خود گاز یا سنگ‌های مذاب و کریستال فلدسپات بیرون می‌دهد که شامل پتاسیم، سدیم و سیلیکات آلومینیوم می‌شود.

16: قطب جنوب در گذشته یک قاره گرمسیری بوده و هم‌اکنون به دلیل انتشار گاز‌ CO2، امکان بازگشت به گذشته وجود دارد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

شاید باورکردنی نباشد، اما در گذشته، قطب جنوب منطقه‌ای سرسبز و گرمسیر همراه با حیواناتی نظیر سگ آبی بود. دانشمندان معتقدند که قطب جنوب، تنها در گذشته نه چندان دور زمین‌شناسی بسیار سرد شده است. آن‌ها بر این باورند که 52 میلیون سال قبل، غلظت دی‌اکسید کربن (CO2 یا گازهای گلخانه‌ای) در مقایسه با حال بیشتر از دو برابر بوده و همین مسئله باعث ایجاد آب و هوای گرم می‌شد. دانشمندان اظهار داشتند که اگر انتشار CO2 به علت سوختن سوخت‌های فسیلی ادامه یابد، احتمالا تا چندصد سال آینده، مقدار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین با 52 میلیون سال قبل برابر خواهد شد.

17: قطب جنوب، قطب شمال و برخی مناطق دور افتاده تنها مکان‌هایی هستند که مستعمره مورچه‌ها نشده‌اند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

در هر بخشی از زمین، حداقل یک گونه از انواع مورچه‌ها وجود دارند، اما قطب جنوب، قطب شمال و تعداد معدودی از جزایر هستند که مستعمره مورچه‌ها نشده‌اند.

18: مساحت قطب جنوب یک و نیم برابر ایالات متحده آمریکا است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

مساحت این قاره در حدود 5 میلیون و 400 هزار مایل مربع (14 میلیون کیلومتر مربع) است. در فصل زمستان و به دلیل منجمد شدن سواحل قطب جنوب، مساحت آن دو برابر می‌شود. این قاره دو برابر استرالیا، 1.5 برابر ایالات متحده آمریکا و 50 برابر انگلستان است.

19: تنها قاره بدون روباه و مار، قطب جنوب است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

گونه‌های زیادی از حیوانات همانند نهنگ، پنگوئن و پرندگان در قطب جنوب وجود دارند. پنگوئن‌ها بیشترین پرندگان قطب جنوب هستند. آن‌ها در مکان‌های خاص و مستعمره خود زندگی می‌کنند و در سخت‌ترین شرایط زنده خواهند ماند. از میان هفده گونه مختلف پنگوئن‌ها، دو گونه امپراتور و آدلی به صورت دائم در قطب جنوب زندگی می‌کنند. گونه‌هایی نظیر ماکارونی، گنتو و چن‌استرپ در بخش شمالی قطب جنوب پرورش می‌یابند؛ جایی که شرایط آب و هوایی سخت نیست. فقط پنگوئن‌های امپراتور در جزایر شمالی که گرم‌تر هستند، زندگی می‌کنند.

20: قطب جنوب تنها به دلیل تغییرات آب و هوایی، 3 تریلیون تن یخ را در مدت 25 سال از دست داده است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

این قاره بیشتر از 3 تریلیون یخ را در مدت 25 سال گذشته از دست داده و متاسفانه روند ناپدید شدن یخ در طول 5 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته از داده‌های ماهواره‌ای از سال 1992 تا 2017 میلادی، یک گروه 84 نفره از محققان بین‌المللی متوجه شده‌اند که در حال حاضر، قطب جنوب تا 3 برابر سریع‌تر از قبل سال 2012 در حال از دست دادن یخ است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که قطب جنوب در هر سال، بیشتر از 241 میلیارد تن یخ را از دست خواهد داد.

21: نیروی کششی گرانش زمین به دلیل تغییرات اقلیمی، تغییر می‌کند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

امروزه اثر تغییرات آب و هوایی بسیار جدی بوده و حتی گرانش را تغییر می‌دهد. بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA)، این قاره تنها در سه سال مقدار زیادی یخ را از دست داده که موجب تغییر در گرانش زمین شده است. همان‌طور که در یک مطالعه مشخص شد، آب شدن یخ از غرب این قاره در بین سال‌های 2009 تا 2012 میلادی تغییراتی را در گرانش منطقه به وجود آورده است.

22: قطب جنوب دارای یک دستگاه خودپرداز (ATM) است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

کمپانی ولز فارگو (Wells Fargo) در سال 1998 میلادی موفق به نصب یک دستگاه خودپرداز در ایستگاه مک موردو (MC Murdo)، بزرگ‌ترین مرکز علمی قطب جنوب شد. با آن که این منطقه نزدیک نیوزیلند است، اما دستگاه خودپرداز فقط دلار آمریکا را در اختیار دارد.

23: باد می‌تواند به سرعت 321 کیلومتر بر ساعت برسد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

قطب جنوب یکی از بادخیزترین مناطق روی زمین است. بادهای قوی، تحت تاثیر سرما و جو قاره قرار دارند. بالاترین سرعت باد ثبت شده در قطب جنوب معادل 200 مایل در ساعت (321 کیلومتر در ساعت) بود که توسط پایگاه فرانسه در سال 1972 میلادی ثبت شد.

باد شدید می‌تواند برف را از سطح زمین کنده و به اطراف پخش کند، این مسئله به گونه‌ای بوده که گویی برف در حال بارش است.

24: بالاترین دمای ثبت شده در قطب جنوب، 17.5 درجه سانتی‌گراد است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

بالاترین دمای ثبت شده در این قاره معادل 63.5 درجه فارنهایت (17.5 درجه سانتی گراد) بوده و در سال 2015 میلادی، توسط پایگاه تحقیقاتی آرژانتینی اسپرانزا در بخش شمالی قطب جنوب ثبت شد.

دمای بیشتر از 67.5 درجه فارنهایت (19.8 درجه سانتی‌گراد) در جزیره Signy واقع در جزایر جنوبی اورکنی قطب جنوب، در سال 1982 میلادی به دست آمد.

25: قطب جنوب سردترین، بادخیزترین و خشک‌ترین قاره جهان است

حقایق جالب درباره قطب جنوب

این قاره از لحاظ فنی و به دلیل بارش‌های کم شباهت زیادی به بیابان دارد. مناطق میانی قطب جنوب در هر سال و به طور میانگین، 2 اینچ (50 میلی‌متر) بارش را به صورت برف دریافت می‌کنند. میزان بارش در صحرای بزرگ آفریقا به طور میانگین دو برابر قطب جنوب است.

سواحل قطب جنوب میزان رطوبت بیشتری دارند، اما برخلاف سایر بیابان‌ها، رطوبت به درون زمین نفوذ نخواهد کرد.

26: خرس قطبی فقط در قطب شمال زندگی می‌کند

حقایق جالب درباره قطب جنوب

خرس قهوه‌ای شمال آمریکا و اوراسیا را می‌توان اجداد خرس قطبی دانست. هم‌اکنون خرس‌های قطبی در کشورهایی همانند ایالات متحده (آلاسکا)، نروژ، روسیه، کانادا و گرینلند که قطب شمال را احاطه کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

برخلاف باور عمومی، خرس قطبی تنها در قطب شمال زندگی می‌کند و راهی برای آن‌ها جهت رسیدن به قطب جنوب وجود ندارد. خرس‌های قطبی نمی‌توانند به مناطق گرمسیری برسند.

27: تعداد هفت کلیسا در قطب جنوب وجود دارد

حقایق جالب درباره قطب جنوب

حتی در یکی از شدیدترین مناطق آب و هوایی جهان، مردم مکان‌هایی را برای عبادت خواهند ساخت. تمام آن‌ها مسیحی هستند. در حال حاضر تعداد هفت کلیسا در قطب جنوب ساخته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. واوووو چه جالبه

  2. کیلی جالبه کیلی دوش دالم بلم کطب چمال

  3. علی اکبر سلطانی تهرانی

    سلام میشه از قبمت اجناس هم توضیح بدید .شاید بهتر از تهران باشه ممنون بقیه اش زیاد بدرد مانمیخوره سیب زمینی چنده؟؟مررررسی

  4. واقعا جاهایی هست که توش بارون و برف نباریده؟؟؟

  5. هرچی باشه امکاناتاش از ایران بهتره

  6. کل قطب یه دستگاه خود پرداز داره ؟؟