استن لی مارول

استن لی ، خالق شخصیت مرد عنکبوتی و اسطوره مارول درگذشت

متاسفانه شب گذشته استن لی ، اسطوره کامیک شرکت مارول در 95 سالگی درگذشت. لی خالق شخصیت‌های ابرقهرمان مطرحی همچون مرد عنکبوتی، دردویل، مردان ایکس و مرد آهنی بود.

امروز، طرفداران شخصیت‌های افسانه‌ای عزادار خواهند بود. شب گذشته استنلی مارتین لیبر ملقب به استن لی ، ناشر، ویراستار و نویسنده‌ی شرکت مارول پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، در 95 سالگی درگذشت. نمی‌تواند تاثیر به‌سزایی که وی بر دنیای رسانه‌ها داشته است را کتمان کرد. شخصیت‌هایی که وی خلق کرده (و به خلق آن‌ها کمک کرده)، تقریبا در همه جای دنیای مدرن، از جمله قلمرو دیجیتال وجود دارند.

استن لی ، خالق شخصیت‌های بزرگ مارول

لی از سال 1939، پیش از آنکه به خدمت ارتش ایالات متحده درآید، کار خودش را در دنیای کامیک ها آغاز کرد، اما همه‌ی ما بیشتر آن را برای خلق جک کربی، استیو دیتکو و دیگر شخصیت‌های افسانه‌ای در دهه 60 میلادی می‌شناسیم. این ابرقهرمان‌ها شامل مردان ایکس، هالک افسانه‌ای، مرد‌آهنی، دردویل، ثور و البته مرد عنکبوتی می‌شوند. این‌ها همگی شخصیت‌های به یادماندنی هستند که شاید اگر استن لی نبود هیچگاه شکل نمی‌گرفتند. وی در سال 1972 از نوشتن کامیک دست کشید، اما همچنان نقش وی به عنوان ناشر و رهبر معنوی کمپانی مارول پررنگ بود.

استن لی مارول

مهم نیست که شما تا به حال کامیک خوانده‌اید یا خیر، داستان‌های لی تاثیر به سزایی بر روی چشم انداز رسانه‌ای داشته‌اند. آن‌ها برای دهه‌ها در فیلم‌ها حضور داشته‌اند (اغلب خود لی نیز در نقش‌هایی کمدی در کنار آن‌ها بود) و موفقیت‌های این کمپانی باعث شد تا Marvel Cinematic Universe (به عنوان منتشر کننده فیلم‌های ابرقهرمانی شرکت مارول) در سال 2009 به مالکیت کمپانی بزرگ دیزنی درآید. این برای سرویس استریم دیزنی پلاس (که به تازگی معرفی شده) کمپانی دیزنی بسیار مهم خواهد بود. البته فصل جدید سریال دردویل در سرویس استریم نتفلیکس پخش خواهد شد. از بازی‌های ماورل نیز می‌توان به عنوان جدید مرد عنکبوتی اشاره کرد که یکی از بهترین عناوین در هر سبکی شناخته می‌شود.

همچین شایان ذکر است که استن لی یکی از طرفداران فناوری‌های روز دنیا بود. پیش از آنکه کامیک های آنلاین به یک جریان اصلی در بین طرفدارانشان تبدیل شوند، لی در سال 1998، شروع به انتشار آنلاین کامیک هایش با یک استودیو اینترنتی کرد. او سال 2012 یک کانال را با نام خود در یوتیوب راه اندازی کرد و پروژه‌های متمرکز دیجیتالی خود نظیر God Woke‌ و Backchannel را در سال‌های آخر عمر خود به انتشار رساند. به عبارت ساده، او در زندگی خود همواره مشتاق بود تا با فرمت‌های جدید برای انتشار آثارش سازگار شود. فقدان او غم بزرگیست، اما میراثش به احتمال زیاد، سالیان متمادی در کنار ما زندگی خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. خدا رحمتش کنه
    با فیلماش چقدر خاطره داشتیم

  2. روحش شاد مرد بزرگی بود

  3. آخییی من چقد با این کرکتراش خاطره داشتم

  4. بعد الان کی قراره جای اینو بگیره؟

  5. خدا بیامرزتش
    اما ۹۵ سال بسه دیگه هر کار قرار بوده بکنه کرده
    الان راحت شد رفت