15 شهر متروکه در جهان

15 شهر متروکه در جهان که هنوز آثارشان باقی‌مانده است

اگر می‌خواهید با مکان‌های معمولی جهان فاصله بگیرید و دنبال چالش می‌گردید، در این مقاله به معرفی 15 شهر متروکه در جهان می‌پردازیم که آثار آن‌ها همچنان باقی است و شما می‌توانید همین حالا به دیدن این مکان‌ها بروید.

در این جهان شهرهایی وجود دارند که مانند رم یا نیویورک پیوسته در حال تغییر و تحول هستند. در مقابل این شهرها مکان‌هایی هستند که همچنان بدون هیچ تغییری باقی مانده‌اند. این شهرها با اتفاقات و بلایای طبیعی به شهر متروکه تبدیل شده یا به راحتی رها شده اند زیرا هیچکس علاقه‌ای به ماندن در آنجا نداشته است. به همین دلیل این نقاط همچنان دست‌نخورده هستند. در اینجا به تعدادی از این نقاط اشاره می‌کنیم.

15 شهر متروکه و دست‌نخورده در جهان

1- پمپی

15 شهر متروکه در جهان

شهر باستانی پمپی به وسیله‌ی کوه وزوویوس نابود شد. شهر و تمام ساکنانش که نتوانستند خود را از لایه ی ضخیم خاکستری آتشفشان بیرون بکشند، زیر آتشفشان این کوه مدفون شدند. بدن مرد‌ها تجزیه شد، با تجزیه اجساد، فضای داخل خاکستر آتشفشان خالی شد و بعدها باستان شناسان آن‌ها را با گچ پرکرده و حفر کردند. سرانجام قالب‌های عجیب و غریب به وجود آمده باعث معروف شدن شهر پمپی شدند. اما آتشفشان چیزهایی نظیر امکانات پیشرفته لوله کشی تا نقاشی‌های دیواری حک شده را حفظ کرد. کاوش‌ها جزئیات درون خاکستر را نشان می‌دهد، این جزئیات شامل کمک‌های اولیه در منزل، باربیکیو کوچک و خوراکی‌های معمولی می‌شدند.

2- توگانز در آریزونا

15 شهر متروکه در جهان

توگانز (دو اسلحه) در میان شهرهای غرب آمریکا قرار دارد. طبق نوشته‌ی کتاب اطلس، توگانز تا قبل از سال 1920 چیزی جز چند مزرعه کوچک پراکنده نبود. همه چیز از سال 1920 آغاز شد، وقتی که جاده 66 تبدیل به توقفگاه مسافران ماجراجو شد. کار آفرینی به نام هری میلر این شهر را اجاره کرد و آنجا را به یک باغ وحش کوچک و منطقه توریستی تبدیل کرد. یکی از جاذبه‌های آن مکان دره‌ای بود که محل مبارزه جنگجویان آپاچی و مردم ناواهو بود. در آن دره غاری وجود داشت که محل دفن آپاچی‌ها بود. میلر جمجمه‌هایی که مربوط به آپاچی‌ها می‌شد را به توریست‌ها فروخت. بعدها میلر مالک آن زمین که آنجا را از او اجاره کرده بود را کشت، اما به طور باور نکردنی میلر در محاکمه تبریه شد. میلر در سال 1929 پس از یک آتش سوزی با برگرداندن زمین از آنجا رفت. سپس جاده 66 تغییر مسیر داد. امروزه در توگانز چند ساختمان سنگی و بخشی از محوطه شیرهای کوهستانی باغ وحش قدیمی باقی مانده است.

3- سالتون ریویرا (دریای سالتون) در کالیفرنیا

15 شهر متروکه در جهان

وقتی دریای سالتون به طور تصادفی در سال 1905 به وجود آمد، مردم متحیر شدند و آن را یک معجزه دانستند. به لطف یک حادثه، آب رودخانه کلرادو در دریاچه‌ای واقع در جنوب شرقی کالیفرنیا که قبلا خشک شده بود، ریخت و آن را پر کرد. درنتیجه آن را دریای سالتون نامیدند و به یک جاذبه ی گردشگری در کالیفرنیا تبدیل شد.

اما با گذشت چند دهه، دریای سالتون مسبب یک فاجعه شد. به این خاطر که این دریا هیچ مجرای خروجی نداشت، وجود نمک بیش از حد و زایده‌های کشاورزی باعث مرگ ماهیان و تجمع توده‌ی بزرگی از لاشه آن‌ها شد و آن را به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل کرد. مردم ساکن در ساختمان‌های نزدیک دریا، آنجا را ترک کردند و مقامات محلی تصمیم گرفتند که دریای سالتون را خشک کنند. طبق گفته Verge ، از سال 2018، 40 درصد آب به دریای سالتون هدایت می‌شود، که به تدریج سطح دریاچه 6 متر کاهش می‌یابد.

4- جزیره هاشیما در ژاپن

15 شهر متروکه در جهان

زمانی این جزیره محل بهره برداری معادن ذغال سنگ محسوب می شد و بیش از 5000 نفر در آنجا زندگی می کردند. اما امروزه این جزیره خالی از سکنه است. جزیره هاشیما 6.3 هکتار است و در آن بناهای بسیاری قبیل: دیوار دریایی، ساختمان‌های چند طبقه و معابد قدیمی به چشم می خورد. درسال 1974 پس از آنکه تمام ذغال سنگ‌ها به اتمام رسیدند این جزیره به یک شهر متروکه تبدیل شد. اما در سال 2009، پای گردشگران و توریست‌ها به آنجا باز شد و در سال 2015 به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد. اگر نمی توانید به آنجا سفر کنید، می توانید جزئیات این جزیره را در Google Earth مشاهده کنید.

5- پریپیات در اوکراین

15 شهر متروکه در جهان

این شهر کمی شبیه یک پمپی مدرن بود. در 26 آوریل سال 1986، انفجاری در نیروگاه هسته ای چرنوبیل رخ داد که این انفجار باعث آزاد شدن 5 درصد از مواد رادیواکتیو راکتور هسته ای شد. به گفته انجمن جهانی هسته ای، چند هفته بعد 28 نفر بخاطر بیماری‌های ناشی از تشعشعات جان باختند. در همان نزدیکی که شهر پریپیات قرار داشت حدود 45000 نفر مجبور شدند که یک شبه آنجا را ترک کنند. در نهایت، 220000 نفر مجبور به تخلیه آن منطقه آلوده شدند. طبیعت، این منطقه ی آسیب دیده را با وجود گرگ‌ها، گوزن‌ها و گرازهای وحشی احیا کرده است.

6- کلمن اسکاپ در صحرای نامیب

15 شهر متروکه در جهان

صحرای خشک نامیب محل سختی برای زندگی و زنده ماندن به شمار می آید. کلمن اسکاپ در اوایل دهه 1900 بعد از اینکه الماس در این منطقه کشف شد، توسط آلمانی‌ها که همه چیز را کنترل می کردند، ساخته شد و شروع به رشد و توسعه کرد. معماران آلمانی بناهای بسیاری در این شهر ساختند. اما در دهه 1920 ذخایر معادن به اتمام رسیدند و ساکنان آلمانی برای اکتشاف به نقاط دیگر رفتند. این شهر به سرعت در حال فروپاشی بود و سرانجام در سال 1956 به یک شهر متروکه تبدیل شد.

7- خانه های سانژی در تایوان

15 شهر متروکه در جهان

خانه های سانژی ساختمان‌های غول پیکر عجیب و غریبی بودند که به صورت ردیفی کنار هم قرار داشتند. این خانه‌ها در اواخر دهه 1970 به عنوان اقامتگاه در شمال تایوان ساخته شد. این ساختمان‌های دو طبقه هیچ گاه به طور کامل ساخته نشدند. آن‌ها را به رنگ‌های صورتی و زرد در آورده بودند؛ اما به دلیل اتفاقات بدی که رخ داد آنجا را مکانی نفرین شده دانستند از این رو این خانه‌ها هیچ گاه اقامتگاه کسی نشد. آن‌ها در سال 2010 تخریب شدند.

8- جزیره ی دسپشن در قطب جنوب

15 شهر متروکه در جهان

این ناحیه در قطب جنوب مأمن شکارچیان وال بود و شماری از دانشمندان در آنجا به تحقیق و آزمایش علمی مشغول بودند. اما این جزیره یک آتشفشان فعال محسوب می شود. متاسفانه در سال‌های 1967 و 1969 آتشفشان فوران کرد و ایستگاه علمی بریتانیایی‌ها و شیلیایی‌ها را که در آن زمان در این جزیره فعالیت داشتند را از بین برد. طبق نوشته ی کتاب اطلس، در حال حاضر گروهی از دانشمندان در آنجا به تحقیق علمی می پردازند و هر از گاهی گردشگران ماجراجو نیز سری به این جزیره می زنند.

9- کراکو در ایتالیا

15 شهر متروکه در جهان

اگر کشور ایتالیا را به شکل یک چکمه تصور کنیم روستای کراکو در قسمت پایین این چکمه واقع شده است. شکل گیری این روستا به سال 1060 پس از میلاد مسیح برمی گردد. (هرچند راهبان و مهاجران پیش از این تاریخ در این منطقه ناهموار زندگی می کردند)

در طول قرون وسطی، حدود 1500 نفر در روستای کراکو زندگی می کردند. طبق گفته ی جامعه تاریخی، این روستا 4 میدان و چندین کلیسا داشت و در دهه  1800 این روستا به اندازه‌ای وسعت پیدا کرد که به 2 منطقه تقسیم شد. اما ایتالیا کشوری زلزله خیز است و روستای کراکو در در دامنه‌های شیب دار و متزلزل ساخته شده است. در اواسط دهه 1900، زمین لرزه ای این شهر را تکان داد و این زمین لرزه آسیب فراوانی به دنبال داشت. در سال 1963 ، ساکنان به دهکده مجاور نقل مکان کردند. امروزه، این شهر متروکه یک مکان تاریخی و جاذبه توریستی به شمار می آید.

10- اورادور- سور- گلان در فرانسه

15 شهر متروکه در جهان

در سال 1944 شهر اورادور سر گلان در جنگ جهانی دوم توسط Waffen SS نابود شد. این یک جنایت فجیع بود. در 10 ژوئن همان سال، نازی‌ها وارد روستا شدند و وانمود کردند که برای بررسی هویت شهروندان آمده‌اند. اما، مردان روستا را از زنان و بچه‌هایشان جدا کرده و بعد همه را قتل عام کردند. آن‌ها 642 تن از مردان، زنان و کودکان روستا را به قتل رساندند و سپس روستا را به آتش کشیدند. تنها تعداد انگشت شماری از مردم جان سالم به در بردند. امروزه گروهی جهت راهنمایی بازدید کنندگان برای بازدید از این شهر متروکه و معبد و سایر آثار هنری در آنجا حضور دارند.

11– بادی در کالیفرنیا

15 شهر متروکه در جهان

معادن طلای شهر بادی مهاجران زیادی را به آنجا کشانده بود. این مهاجران شبه خانه‌هایی در این شهر ساختند. در سال 1875 در نزدیکی دریاچه مونو طلا کشف شد و شهر پر شد از خانه و معدنچیانی که مشغول کار بودند. از سال 1962 این شهر معدنی به مکان تاریخی و پارک دولتی تبدیل شد.

12- ماندا در هند

15 شهر متروکه در جهان

ماندا در مادیا پرادش هند شهری حفاظت شده است که به قرن 6 بعد از میلاد مسیح برمی گردد. این شهر بخاطر معماری باشکوه که شامل بزرگترین قلعه هند و کاخ عظیمش که در سال 1508 ساخته و باز بهادور نام گذاری شده، مشهور است. در افسانه‌ها آمده که بهادر عاشق یک دختر چوپان به نام Roopmati شد و او را ملکه خود کرد. اما ارتش مغول به ماندا حمله کرد و پس از تصرف شهر Roopmati را ربود. و به گفته او، خود را مسموم کرد تا از دست مغولان خلاص شود. امروزه بازدید کنندگان می‌توانند از این مکان و ساختمان‌ها و کاخ‌هایش بازدید کنند. شاید مشهورترین جای دیدنی جازمحل یا کاخ کشتی است که بین دو دریاچه مصنوعی ساخته شده است.

13- انگکور در کامبوج

15 شهر متروکه در جهان

انکگور وات یکی از بزرگترین معابدی است که تاکنون ساخته شده و از مقاصد گردشگری باستانی به شمار می آید. این پرستشگاه در سال‌های 1113 و 1150 بعد از میلاد مسیح به عنوان معبد هندوها ساخته شد و بعدها به معبد بودایی‌ها تبدیل شد. انکگور دیگر یک کلانشهر محسوب نمی شود، بلکه میراث جهانی یونسکو است که باستان شناسان سعی دارند آن را حفظ کنند. بیش از 100000 نفر هنوز در کنار این معبد زندگی می کنند و شیوه سبک زندگی آن‌ها مثل نسل‌های قبل است.

14- تاینام در انگلستان

15 شهر متروکه در جهان

در سال 1943، دولت انگلستان از ساکنین تاینام خواست تا خانه‌هایشان را ترک کرده و فداکاری کنند. در سال 1944 نیروهای متفقین به شمال فرانسه حمله کردند و در نهایت فرانسه را از اشغال نازی‌ها آزاد کردند. بعد از جنگ به ساکنان تاینام گفته شد که به روستا بازگردند، اما دولت آموزش نظامی را پایان داد. از آن زمان تا کنون این روستا خالی بوده است و حالا در حال خراب شدن است. از بناها و ساختمان‌ها تنها آجر و سنگ باقی مانده است، اما سقف و پنجره‌ها از بین رفته‌اند. مردم آخر هفته‌ها مجاز به بازدید از این مکان می باشند و کلیسای قدیمی دوباره باز شده است. در قدیم در این کلیسا کنسرت‌های مناسبتی و خدمات ویژه برگزار می شد.

15- هامبراستون در شیلی

15 شهر متروکه در جهان

در اواخر دهه 1800، کارافرینان و معدنچیان به صحرای آتاکاما که معدن پتاسیم نیترات است، مهاجرت کردند. طبق گفته ی بی بی سی، یک عنصر مهم در کودهای کشاورزی (پتاسیم نیترات)، 80 درصد صادرات شیلی را در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأمین می کرد. هامبراستون، که در سال 1872 به وجود آمد، یکی از شهرهای معدنی بود که از آن پتاسیم نیترات استخراج می شد. بیش از 3000 نفر در این شهر زندگی می کردند و عمده ی این افراد را کارگران حفاری و خانواده‌هایشان تشکیل می دادند. اما در طول جنگ جهانی اول، نیروهای متحد مانع واردات پتاسیم نیترات شدند. اینگونه پتاسیم نیترات بی ارزش شد و هامبراستون تبدیل به شهر ارواح شد. ساختمان‌ها همچنان در این شهر متروکه باقی مانده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. اونی که تو کالیفورنیا بود بخاطر کم ابی مهاجرت کردن درسته ؟؟

  2. جا های بدی هم نبودنا

  3. زندگی توی ایینا بیشتر از ایران جریان داره

  4. اکثرا بخاطر جنگ از بین رفتن

  5. حاضرم توی هر کدوم از اینا زندگی کنم ولی توی ایران نمونم