بی وای دی F3 دنده ای

بی وای دی F3 دنده ای ؛ بررسی امکانات، مشخصات و قیمت خودروی تولیدی کارمانیا

بی وای دی F3 دنده ای (BYD F3) اولین خودروی سدانی است که توسط شرکت کارمانیا به بازار ایران عرضه شد. در ادامه این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات و قیمت بی وای دی اف 3 را بررسی کنیم.

شرکت کارمانیا در سال‌های گذشته خودرو بی وای دی اف 3 (BYD F3) را برای رقابت با سایر خودروهای چینی به سبد محصولات خود افزود. این خودرو دارای امکانات، مشخصات و طراحی خوبی بود و انتظار فروش بالای آن پیش‌بینی می‌شد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا روند تولید آن با کندی و توقف مقطعی همراه بود تا اینکه شرکت کارمانیا از تولید مجدد آن خبر داد. برخی از منابع از تولید این خودرو در مدل اتوماتیک خبر داده‌اند که با امکانات بیشتری عرضه خواهد شد. در ادامه سعی داریم خودرو بی وای دی F3 دنده ای را بررسی کنیم. این خودرو برای انجام تست‌های فنی و اخذ مجوز وارد ایران شده است.

بی وای دی F3 دنده ای

تاریخچه حضور بی وای دی F3 دنده ای در بازار ایران

این خودرو چینی در نمایشگاه خودرو تهران که در سال 95 برگزار شد، اولین حضور خود در ایران را تجربه کرد. بی وای دی اف 3 که به عنوان یک سدان اقتصادی از آن یاد می‌شود، در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک وارد ایران شد، اما جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه این خودرو در تست‌های فنی نتیجه مطلوبی کسب نکرد و از طرفی با شرایط جاده‌های ایران نیز ناساگار بود که به همین دلیل خودروسازی کارمانیا در ابتدا نسخه دنده‌ای آن را برای عرضه انتخاب کرد. البته مقرر شد شرکت بی وای دی برای این خودرو جعبه دنده اتوماتیک سازگارتری را در نظر بگیرد.

سرانجام ثبت نام خودرو بی وای دی F3 دنده ای در تابستان 1396 با قیمت حدود 50 میلیون تومانی شروع شد. شرکت کارمانیا این خودرو را تا پایان سال 96 به صورت انبوه به مرحله تولید رسانده بود و توانست در چندین مرحله آن را به خوبی پیش فروش کند، اما همانند مرحله نخست به صورت قیمت قطعی پیش فروش نشد و متقاضیان تنها بر پایه مبنای روز در قراردادها قادر به پیش خرید خودرو بی وای دی F3 دنده ای بودند.

بی وای دی F3 دنده ای

قیمت بی وای دی F3 دنده ای

شرکت کارمانیا خودروهای پیش خرید شده را پس از چند ماه تاخیر به مشتریان خود تحویل داد و خریدارانی که با قیمت قطعی این خودرو را پیش خرید کرده بودند، با پرداخت مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان خودرو خود را تحویل گرفته و مشتریانی که با بهای روز خریدار این خودرو بودند به دلیل 27 درصد افزایش نرخ ارز برای خودروسازان داخلی و 4200 تومانی شدن دلار دولتی، مبلغی حدود 65 میلیون و 700 هزار تومان را پرداخت کردند. هرچند قیمت این خودرو نسبت به خودرو دنا پلاس توربو کمی بیشتر بود، اما نسبت به سایر رقبای خود با قیمت ارزان‌تری قابل سفارش بود و از این رو این خودروی چینی مورد استقبال قرار گرفت.

مدتی است که تولید خودرو بی وای دی F3 دنده ای به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف شده است، اما شرکت کارمانیا از تولید مجدد آن خبر داده و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده شاهد تولید آن باشیم. البته به دلیل مشکلات ارزی خودروسازان، برای پیش خرید این خودرو باید مبلغی در حدود 65 میلیون تومان را پرداخت کنید که انتظار می‌رود با وجود مشکلات تولید، در آینده نزدیک قیمت خودرو بی وای دی F3 دنده ای به بیش از 110 میلیون تومان برسد.

بی وای دی F3 دنده ای

دلیل اقتصادی بودن خودرو بی وای دی F3 دنده ای

همانطور که اشاره کردیم، برای خرید این خودرو می‌بایست مبلغی بالغ بر 100 میلیون تومان هزینه کنید، اما چگونه این خودرو با چنین قیمتی در ردیف خودروهای اقتصادی قرار می‌گیرد؟ با شرایط فعلی بازار خودرو و افزایش چشمگیر نرخ ارز، دیگر همانند گذشته خرید یک خودرو با قیمت تقریبی 100 میلیون تومان کار ساده‌ای نیست. برای مثال برای خرید خودرو رنو ساندرو یا خودرو رنو سیمبل 2018 دنده‌ای با توجه به قیمتی که در بازارهای جهانی برای آن اعلام شده است، باید برای آنها مبلغی بیش از 130 میلیون تومان هزینه کنید. جدا از اینکه این خودرو در مقایسه با سایر رقبا با چه قیمتی عرضه می‌شود، باید به دلایل فنی آن نیز توجه ویژه داشت؛ چرا که خودرو بی وای دی F3 دنده ای با متد‌های طراحی و سبک ویژه‌ای تولید شده است تا میزان مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری آن برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد. این خودرو در بازارهای جهانی فقط با قیمت 15 هزار دلار به فروش می‌رسد.

بی وای دی F3 دنده ای

مشخصات فنی بی وای دی اف 3

خودرو بی وای دی F3 دنده ای به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر به تولید قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن‌متر است. از طرفی نیروی تولید شده موتور به وسیله گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو از یک سیستم فرمان هیدرولیکی بهره‌ می‌برد که راننده هنگام هدایت آن احساس نرمی مطلوبی را تجربه خواهد کرد. سیستم ترمز این خودرو از سامانه‌های ABS و EBD برخوردار بوده و چهار چرخ آن از نوع دیسکی است.

بی وای دی F3 دنده ای

تجربه رانندگی با خودرو بی وای دی F3 دنده ای

بررسی داخل خوردو

با وارد شدن به کابین این خودرو شاهد کیفیت خوب متریال استفاده شده، خواهید بود که برای یک خودرو اقتصادی ویژگی خوبی محسوب می‌شود. روی داشبورد آن از طرح دوخت خوبی استفاده شده که تا حدی جذاب بوده و با وجود رنگ‌های بسیار خوب و طرح‌های متنوع برای تریم داخلی، این خودرو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اما از این خودرو انتظار نداشته باشید که برای بخش‌های داشبورد، چرم مصنوعی صندلی‌ها و سایر قطعات داخلی خودرو از مواد با کیفیتی در سطح خودروهای بالارده استفاده شده باشد. به طور کلی کابین خودرو در نگاه اولیه با استاندارد‌های خوبی همراه بوده که نیاز مشتریان را نسبت به یک خودروی اقتصادی تامین می‌کند.

بی وای دی F3 دنده ای

شرکت بی وای دی برای ساخت این خودرو سعی کرده از قطعه‌های یک‌تکه‌ بیشتری استفاده کند تا هم هزینه‌های استهلاک عمری خودرو و هم هزینه‌های تولیدی آن کمتر شود. از طرفی اگر کابین خودرو از قطعه‌های یک‌تکه بیشتری ساخته شود، پس از گذشت چندسال، میزان صدای ناشی از قطعه‌های کابین کاهش می‌یابد. میزان ارگونومی صندلی‌های جلو و عقب خودرو در سطح مناسبی قرار دارد و صندلی‌های جلو به صورت دستی قابل تنظیم است. از طرفی صندلی راننده به قابلیت تنظیم 6 حالته دستی و در دو جهت فرمان مجهز است و راننده برای رانندگی از تسلط خوبی برخوردار خواهد بود.

بی وای دی F3 دنده ای

اولین تجربه رانندگی

طراحان به خوبی این خودرو را عایق‌بندی کرده‌اند تا صدای موتور در زمان روشن شدن وارد کابین نشود و زمانی که دور موتور را به مرز 3800 می‌رسانید از محفظه موتور هیچ صدای اذیت‌کننده‌ای وارد کابین نمی‌شود. در این زمینه نیز شرکت بی وای دی بسیار خوب عمل کرده است، اما زمانی که دور موتور را به نهایت خود برسانید کمی صدا وارد کابین می‌شود که در سایر خودروهای هم‌رده نیز امری طبیعی است. همچنین زمانی که پای خود را روی کلاچ این خودرو می‌گذارید و کمی فشار وارد می‌کنید، از نرمی کلاچ آن شگفت‌زده خواهید شد و شاید در ابتدا برایتان کمی مشکل ایجاد کند؛ چرا که در خودروهای هم‌رده کمتر چنین میزانی از نرمی وجود دارد. هنگام تعویض دنده نیز از نرمی دنده‌های این خودرو احساس رضایت خواهید داشت و دنده‌ها با فاصله کوتاهی در موقعیت جدید خود قرار می‌گیرند.

بی وای دی F3 دنده ای

شتاب‌گیری

خودرو بی وای دی F3 برای علاقه‌مندان به شتاب‌گیری با خودرو تا حدودی مناسب است. این خودرو به کمک موتور 1.5 لیتری خود می‌تواند سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف 12 ثانیه بپیماید. البته در برخی از تست‌ها شتاب این خودرو کمتر از 11.5 ثانیه نیز ثبت شده است. حداکثر شتاب‌دهی این خودرو در دنده‌های 1 و 2 به خوبی نمایان شده و در دنده‌های 3 به بالا به دلیل ضریب‌های سبک دنده، با افت شتاب مواجه خواهید بود.

بی وای دی F3 دنده ای

سواری نرم

خودرو بی وای دی F3 از سواری نرمی برخوردار است و زمانی که از روی دست‌اندازها و سرعت‌گیر‌ها عبور می‌کنید شاهد نرمی قابل قبولی خواهید بود. اتاق خودرو با تکان‌های کمتری نسبت به سایر رقبای خود مواجه است. ویژگی سواری نرم این خودرو موجب می‌شود خریداران به جای انتخاب خودروهایی نظیر دنا پلاس، رنو تندر 90 و برلیانس H330 دنده‌ای به خرید این خودرو تمایل بیشتری داشته باشند. از طرفی نرمی زیاد خودرو موجب می‌شود در هنگام رانندگی با تکان‌های عرضی روبرو شوید که احساس ناخوشایندی را به هنگام فرمان‌دادن‌های ناگهانی به همراه دارد. انتظار می‌رفت به دلیل سیستم تعلیق ساده و نرم، این خودرو به سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) مجهز باشد که البته این سامانه در نسخه اتوماتیک این خودرو قابل سفارش است. برخی بر این باورند که شرکت کارمانیا سامانه ESP را از نسخه دنده‌ای این خودرو برداشته است، اما باید بگوییم که این خودرو حتی در کشور چین نیز به این سامانه در نسخه دنده‌ای مجهز نیست.

بی وای دی F3 دنده ای

مصرف سوخت پایین

یکی از دلایلی که بی وای دی F3 دنده ای به عنوان یک خودرو اقتصادی شناخته می‌شود، مصرف سوخت پایین آن است. این خودرو نسبت به رقبای هم‌رده خود از مصرف سوخت پایینی بهره می‌برد. حتی با روشن بودن کولر در ترافیک‌های سنگین شهر تهران نیز 8.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند و در رانندگی عادی و کم ترافیک می‌توانید این عدد را به 7.9 لیتر برسانید. به طور کلی این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر با شرایط کولر روشن و با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 5.7 لیتری را ثبت می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نهایت قدرت این خودرو 107 اسب بخار بوده و نباید در حالت‌های پرفشار‌ به دنبال مصرف سوخت پایین باشید و باید حد استاندارد را رعایت کنید. این خودرو در شرایط پرفشار به ازای هر 100 کیلومتر، حدود 14 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

بی وای دی F3 دنده ای

سیستم تهویه مناسب

قدرت پرتاب باد سیستم تهویه این خودرو در حد قابل قبولی قرار داشته و نسبت به سایر رقبای چینی برتری محسوسی دارد. از طرفی میزان خنک‌سازی کولر در مقایسه با رنو تندر 90 پلاس دنده‌ای در وضعیت بهتری قرار دارد و در هوای گرم تابستان خنکی یکنواختی را ارائه می‌دهد. اما به دلیل داشتن موتوری با حجم پایین، در سربالایی‌ها میزان بازدهی کولر خودرو کاهش می‌یابد و بسیاری از مشتریان از این شرایط ناراضی‌ هستند. از طرفی کارشناسان عنوان می‌کنند خودروهای اقتصادی به دلیل برخورداری از موتوری با حجم پایین به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که در دور موتور بالا و زمانی که به موتور فشار می‌آید، سیستم کامپیوتری خودرو جهت حفظ عملکرد مطلوب به صورت اتوماتیک کمپرسور کولر را برای دقایقی غیر فعال می‌کند.

بی وای دی F3 دنده ای

جمع‌بندی

با توجه به تمامی بررسی‌هایی که انجام شده، متوجه می‌شویم که شرکت بی وای دی، محصولی اقتصادی با ویژگی‌هایی نظیر مصرف پایین سوخت، سواری نرم، سیستم تهویه نسبتا قوی و شتاب‌گیری متوسط تولید کرده که تا حد قابل قبولی جادار و کم سر و صدا است، اما موتور این خودرو قوی نبوده و در فشار‌های بالا ضعف‌های محسوسی دارد که البته برای یک خودرو اقتصادی، عیب بزرگی به شمار نمی‌رود و نسبت به سایر رقبا در سطح قابل قبولی قرار دارد.

نتیجه تست نفوذ صدا با دستگاه صوت‌سنج

نام خودروحالت سکون (دسی بل)دور موتور 2000 (دسی بل)تخت گاز (دسی بل)
بی وای دی F3 دنده ای67.374.495.9

مزایا و معایب خودرو بی وای دی F3 دنده ای

نقاط قوتنقاط ضعف
طراحی قابل قبول فاقد سیستم کنترل پایداری الکتریکی
فضای مناسب کابیننبود کروزکنترل
وجود برخی امکانات کاربردیحرکت‌های عرضی زیاد
سواری نرمقدرت پایین خودرو در دنده‌های بالا
متریال قابل قبول در کابینارگونومی معمولی و نه چندان خاص صندلی‌ها
مصرف سوخت کمنبود زیر آرنجی برای سرنشینان عقب
شتاب راضی‌کنندهنبود امکان تاشوندگی صندلی‌های عقب
جعبه دنده‌ی نرمکیفیت پایین متریال صندلی‌ها و برخی از قطعه‌های کابین

بی وای دی F3 دنده ای

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. متاسفانه کارمانیا در تحویل خودروهاش بسیار بد و فاجعه بلر عمل می کنه نمونه اش پروژه ی s7که هر روز تحویل ها رو دارند به تاخیر میندازند و همچنین قیمت خودرو که در زمان ثبت نام قرار بود با قیمت ۱۲۹ تومن تحویل بدن و الان صحبت از قیمت بالاب ۲۵۰ هست،به نظر شما به چنین شرکتی باید اعتماد کرد؟

  2. مگه ارز دولتی به خودرو میدن ؟؟

  3. اقتصادی….
    پرایدم دیگه اقتصادی نیست چه برسه به این خودروی 15 تا بیست میلیونی رو میگن اقتصادی واقعا ایران یه اقتصاد دان نداره براشدن خودروی اقتصادی رو براشون ترجمه کنه…
    مردم پول پوشکم ندارن چه برسه پراید

  4. کیفیت خودروهای چینی خیلی بهتر از قبل شده

    بحث فقط کیفیت نیست، پرفورمنس این خودرو ها هم بالا رفته و مونتاژکارهای داخلی، حرفی برایگفتن ندارند

    با سپاس