15 شهر باستانی بزرگ

15 شهر باستانی بزرگ ساخته شده در تاریخ بشر؛ از بغداد تا بابل

کره‌ی زمین شهر باستانی با تمدن‌های متفاوت کم ندارد. در این مقاله به معرفی 15 شهر باستانی بزرگ ساخته شده در تاریخ می‌پردازیم. این شهرهای کهن، از چین گرفته تا ترکیه، مصر و عراق، در سراسر جهان قرار دارند و حتی آثار برخی از آن‌ها توسط داعش تخریب شده‌ است!

برخی از محققان بر این باورند که حدودا در اواخر عصر یخبندان (حدود 12 هزار سال پیش)، اجداد ما شروع به ساخت شهرهای پیچیده در سراسر جهان کردند. با توجه به تاریخ مکتوب شده، شواهدی از شهرهای پیچیده در حدود 10 هزار سال پیش وجود دارد. همین بهانه‌ی خوبی شد تا ما در این مقاله به معرفی 15 شهر باستانی بزرگ ساخته شده تاکنون روی سطح کره زمین بپردازیم.

15 شهر باستانی بزرگ در جهان

1- جریکو یا اریحا (Jericho)

15 شهر باستانی بزرگ

به گفته‌ی محققان، اریحا مرکز تجارت و زندگی در اوایل 9 هزار سال پیش از میلاد بوده است. جریهو یکی از قدیمی ترین شهرهای مستقل اشغال شده در سطح زمین است. هزاران سال پیش گرانترین گیاه به نام اپوبالساموم در این شهر می‌رویید و همچنین جریکو گران‌ترین نفت جهان را نیز تولید می‌کرد.

جریکو علاوه بر اینکه مرکز تجارت و صنعت بود، مملو از معابد و ارتش‌های نظامی نیز بود.

2- اوروک (Uruk)

15 شهر باستانی بزرگ

نمی‌توان لیستی از چندین شهر باستانی بزرگ را نوشت و در آن به اوروک، بزرگ‌ترین شهر این سیاره در حدود 3500 سال پیش از میلاد، اشاره‌ای نکرد. بخش عمده‌ای از تاریخ مربوط به گذشته‌ی اوروک نابود شده است، اما ساختمان‌های جدید بر اساس ساختمان‌های قدیمی آن احداث شده‌اند. اوروک به معنا زمین بین رودخانه‌ها است.

3- اور (Ur)

15 شهر باستانی بزرگ

اور زمانی خانه‌ی بیش از 10 هزار انسان بود، اما حالا تنها چیزی که از آن به جا مانده، خرابه‌ها است. با این حال حدود 2000 سال پیش از میلاد، شهر اور میزبان خانه‌هایی با اقلام لوکس و زیبا بود که همگی از فلزات گران‌بها و سنگ‌های مختلف ساخته شده بودند.

4- بابل (Babylon)

15 شهر باستانی بزرگ

محققان برآورد می‌کنند که بابل از سال 1770 تا 1670 پیش از میلاد و دوباره بین سال‌های 612 تا 320 پیش از میلاد بزرگ‌ترین شهر جهان با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر بوده است. بابل یک شهر بسیار مهم در بین‌النهرین باستانی بود. بابل در سواحل رود فرات ساخته شده است و ویرانه‌های آن در هیله عراق واقع شده است. لازم به ذکر است که بابل در سال 539 پیش از میلاد توسط کوروش بزرگ، بنیانگذار امپراتوری هخامنشی در ایران فتح شد.

5- ماری (Mari)

15 شهر باستانی بزرگ

ماری یک شهر باستانی بزرگ است که تا به امروز اطلاعات کمی را از آن شنیده‌ایم. با وجود اینکه ماری همانند بابل، اوروک یا جریکو معروف نیست، اما یک سرمایه تجاری قوی در بین‌النهرین محسوب می‌شد. آن بازار مرکزی منطقه بود که از طریق آن سنگ، چوب، کالاهای کشاورزی و لوازم سفالگری منتقل می‌شد.

از لحاظ باستان‌شناسی، شهر ماری به عنوان گنجینه‌ای برای دانش آموزان شناخته می‌شود. در سال 1933، کاوش‌های باستان‌شناسی در ماری نتایج خوبی در مورد این شهر را به ارمغان آورد.

6- چتل هویوک (Çatalhöyük)

15 شهر باستانی

ترکیه‌ی مدرن، میزبان سایت‌های باستان‌شناسی بی‌شماری است که به بازنویسی تاریخ کمک می‌کنند تا ما آن‌ها را بشناسیم. از سوی بسیاری از محققان، شهر باستانی چتل هویوک به عنوان نخستین شهر جهان شناخته می‌شود. شواهدی وجود دارد که 6500 سال پیش از میلاد، جمعیت این شهر به 3 هزار نفر می‌رسیده است. شواهد نشان می‌دهد، سقف خانه‌های این شهر، حیاط دیگر خانه‌ها بوده است.

یک نقاشی که بر روی یکی از معابد چاتال هویوک نقش بسته، نشان می‌دهد که این شهر با نقشه‌ی معین شده‌ای ساخته شده است. گفته می‌شود طراحی این شهر به گونه‌ای بوده است که نفوذ در آن برای مهاجمان بسیار سخت بوده است.

7- نینوا (Nineveh)

15 شهر باستانی بزرگ

اعتقاد بر این است که مردم 6 هزار سال پیش، در شهر باستانی نینوا (که در عراق مدرن قرار دارد) سکونت داشته‌اند. نینوا به عنوان یک مرکز دینی بزرگ شناخته می‌شده است که 7 کیلومتر مساحت داشته است. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که نینوا در حدود نیم قرن (تا سال 612 پیش از میلاد) بزرگترین شهر جهان بوده است.

گروه تروریستی داعش در اواسط سال 2010 میلادی، این شهر را نابود کرد و بسیاری از آثار تاریخی آن نیز از بین رفت.

8- نمرود یا نیمرود (Nimrud)

15 شهر باستانی

یکی دیگر از شهرهای باستانی جهان در عراق کنونی قرار دارد. این شهر که نمرود نام دارد، خانه‌ی بیش از 80 هزار نفر در 800 سال پیش از میلاد بوده است. نمرود به عنوان پایتخت امپراتوری آشوری نو شناخته می‌شد. متاسفانه داعش این شهر را نیز با خاک یکسان کرد!

9- اسکندریه (Alexandria)

15 شهر باستانی بزرگ

ما نمی‌توانیم لیستی از چند شهر باستانی بزرگ را بیاوریم که در آن نام اسکندریه، که توسط اسکندر مقدونی ساخته شده، نیامده باشد. اسکندریه همچنین میزبان «کتابخانه اسکندریه» نیز هست که بزرگترین کتابخانه ی جهان لقب گرفته است. اسکندریه همچنین میزبان یکی از بلندترین سازه های روی کره‌ی زمین نیز بوده است.

10- بغداد (Baghdad)

15 شهر باستانی بزرگ

شهر بغداد در قرن 8 احداث شد و به پایتخت خلافت عباسی درآمد. طولی نکشید تا این شهر به یک مرکز فرهنگی، تجاری و علمی بزرگ در دنیای اسلام تبدیل شود. به گفته‌ی کارشناسان بعداد بزرگترین شهر قرون وسطی برای بسیاری از دوره‌های خلافت عباسی بوده است و جمعیت آن به بیش از  1 میلیون نفر می‌رسیده است. نقشه‌ی این شهر، گرد است.

11- مَنف (Memphis)

15 شهر باستانی بزرگ

بی‌شک مصر جایگاه مهمی برای بسیاری از شهرهای باستانی بوده است و منف نیز یکی از آن‌ها است. پس از اتحاد مصر در حدود سال 3100 پیش از میلاد، شهر منف به عنوان یک پایتخت جدید انتخاب شد. این شهر در حدود 20 کیلومتری جنوب قاهره واقع شده است. این شهر به خاطر اهرام‌های اطراف آن و همچنین مجسمه‌ی اِسفینکس بزرگ (ابوالهول) مشهور است. منف از زمان تأسیس تا 2250 سال پیش از میلاد و دوباره از سال 1557 تا 1400 پیش از میلاد، بزرگترین محل سکونت در جهان بوده است.

12- چانگ آن (Chang’an)

15 شهر باستانی بزرگ

چانگ آن به معنای «مکان دائمی» است. در سال 700 پیش از میلاد، شهر چانگ آن خانه‌ی جمعیتی بیش از 1 میلیون نفر بود. این شهر پایتخت بیش از 10 سلسله بود. این شهر پایتخت امپراتوری بزرگ هان بود، اما با حمله‌‌ی سلسله‌ی ژین نابود شد. پو چویی، یک شاعر چینی این شهر را چنین توصیف می‌کند:‌ «صدها و هزاران خانه، مانند یک شطرنج بزرگ، نظیر یک مزرعه‌ی بزرگ با کلم‌های کاشته شده‌ی منظم». در حال حاضر این شهر با نام ژیان شناخته می‌شود.

13- بِنارس یا بَنارَس (Varanasi)

15 شهر باستانی بزرگ

بنارس در هند واقع شده و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. اعتقاد بر این است که مردم حداقل 11 قرن پیش از میلاد در این شهر سکونت داشته‌اند. این شهر یکی از مراکز مهم مذهبی در هند محسوب می‌شده است. همچنین یکی از هفت شهر مقدس هندوئیسم و جینیسم است. بر اساس افسانه شناسی هندو، بنارس توسط شیوا که یکی از سه خدای اصلی به همراه برهما و ویشنو بوده، احداث شده است. معبد طلایی در این شهر قرار دارد.

14- آنگکور (Angkor)

15 شهر باستانی بزرگ

شهر باستانی آنگکور به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری برای امپراتوری خمر از دهه‌ی نهم تا قرن 15 شناخته می‌شود. این شهر میزبان هزاران معبد بوده که یکی از زیبا‌ترین آن‌ها، انگکور وات نام داشته است. در سال 2007، یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران، دریافته‌اند که آنگکور بزرگترین شهر پیش از دوره صنعتی جهان است.

15- تئوتیئواکان یا نئوتیهواکان (Teotihuacan)

15 شهر باستانی بزرگ

شهر باستانی تئوتیئوکان در مکزیک کنونی واقع شده بوده است. برجسته‌ترین اهرام در این شهر قرار داشته‌اند. در حالی که ما نمی‌دانیم چه کسی و در چه زمانی این شهر را تأسیس کرده، باستان‌شناسان تخمین زده‌اند که این شهر حدود هزاره اول پیش از میلاد به عنوان بزرگترین شهر آمریکا شناخته می‌شده و جمعیت آن بالغ بر 125 هزار نفر بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ری ،هگمتانه ،شهر سوخته و تیسقون و شوش هم از قدیمی ترین شورای جهان بوده اند

  2. بعصیاشون چقدر زیبا بودن

  3. اینا همه توی رشتهی هنر معرفی شدن