پیام‌ رسان‌ های داخلی

حمایت از پیام رسان های داخلی متوقف می‌شود؛ سروش و گپ باقی می‌مانند

حمایت از پیام‌ رسان‌ های داخلی متوقف می‌شود. حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد به جز پیام رسان‌های سروش و گپ، دولت از سایر پیام رسان های داخلی حمایت نخواهد کرد.

دولت به همراه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت‌ از پیام رسان های داخلی و ترغیب مردم به استفاده از برنامه‌های بومی به تصویب سندی با عنوان سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اقدام کرد. از طرفی با فیلترینگ تلگرام بحث حمایت از پیام رسان های داخلی شدت گرفت و مقرر شد دستگاه‌های مختلف بر حسب وظایف محول شده از 7 پیام رسان داخلی شامل سروش، گپ، آی گپ، بله، ایتا، بیسفون پلاس و ویسپی حمایت کنند تا مردم به سمت استفاده از این برنامه‌های بومی جذب شوند. اما پس از یک سال برخی از این پیام رسان‌ها با وجود حمایت‌های صورت گرفته با رشد خوبی همراه نبوده‌ و به همین دلیل برخی از گردونه حمایت دولت حذف خواهند شد. در همین رابطه حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد داریم از بین 7 پیام رسان تحت حمایت دولت، تنها دو پیام رسان موفق را انتخاب کرده و حمایت از سایر پیام رسان های داخلی را متوقف کنیم. در ادامه از زبان این مقام مسئول از جزئیات این اقدام مطلع خواهیم شد.

پیام‌ رسان‌ های داخلی

استقبال کم مردم از پیام رسان های داخلی 

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد بر اساس تصویب سند شورای عالی فضای مجازی مبنی بر حمایت از پیام رسان های داخلی شاهد همکاری خوب دستگاه‌های دولتی بوده‌ایم و بدون شک حمایت‌های دولت نقش به سزایی در موفقیت پیام رسان های داخلی دارد و اگر این حمایت‌ها صورت نمی‌گرفت میزان رشد آن‌ها بسیار کمتر آن مقداری بود که در حال حاضر از آن برخوردار هستند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان سلیقه مردم و اینکه چقدر از ابزارهای بومی استفاده می‌کنند در رشد پیام‌ رسان های داخلی نقش دارد و این موضوع خارج از توانایی وزارت ارتباطات است و مسئله‌ای فنی نیست که بتوانیم آن را برطرف کنیم، بلکه بلوغ همگانی مردم را به سمت استفاده از پیام رسان های داخلی تشویق می‌کند.

از طرفی برخی از دستگاه‌های دولتی به خوبی وظایف محول شده خود را عملی نکردند که این مسئله نیز در عدم رشد کافی پیام رسان های داخلی عامل مهمی به شمار می‌رود. برای مثال ابعاد اجتماعی و فرهنگی، موضوع رسانه‌ای و اعتماد عمومی به خوبی صورت نگرفته و مردم آنچنان که باید به استفاده از پیام رسان های داخلی ترغیب نشده‌اند. اگر پیام‌ رسانی ساخته شود که از نظر فنی، اعتماد، حفظ حریم خصوصی، راحتی کاربر و ارائه خدماتی نظیر امور بانکی و در مجموع کاربرپسند بودن توانایی خوبی داشته باشد، بدون شک مردم از آن استقبال خواهند کرد و بدون فیلتر کردن شبکه‌هایی مانند تلگرام، باز هم مردم از ابزارهای ملی حمایت می‌کنند.

پیام‌ رسان‌ های داخلی

علت استقبال کم کاربران ایرانی

حمید فتاحی در ادامه افزود پس از فیلترینگ تلگرام استقبال بسیار خوبی از پیام رسان های داخلی شکل گرفت و در نتیجه، برخی از پیام رسان‌ها با رشد 10 برابری همراه شدند. این پیام رسان‌ها به دلیل حمایت‌های دولت از آمار 1.5 میلیون کاربر در دی‌ماه 96 به 15 میلیون کاربر در شهریورماه 97 رسیدند، اما به دلیل استقبال مردم از پیام رسان های داخلی ، برخی از آن‌ها با مشکلات فنی مواجه شدند و مردم به استفاده از نسخه‌های فارسی و غیررسمی تلگرام روی آوردند. از این رو مرکز ملی فضای مجازی گروهی را موظف کرده تا جزئیات ساختار فنی، سخت افزار، نرم افزار و توانمندی‌های پیام رسان های داخلی را بررسی کرده و بهترین آن‌ها را معرفی کنند. به همین دلیل از این پس از میان 7 پیام رسان داخلی تنها از 2 پیام رسان حمایت می‌شود.

پیام‌ رسان‌ های داخلی

سروش و گپ همچنان حمایت خواهند شد

معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد، یک تیم فنی با بررسی پیام رسان های داخلی از نظر معماری، مقیاس‌پذیری، قابلیت توسعه، سخت افزار، نرم افزار، به‌روز بودن، نوع پروتکل‌ ساختاری، نوع توسعه‌پذیری، ارتباط با خدمات بانکی، خدمات دولت الکترونیک به این نتیجه رسیده‌اند که دو پیام رسان سروش و گپ قابلیت بیشتری دارند و امتیازات خوبی را نیز کسب کرده‌اند. از این رو دولت در ادامه روند حمایت از پیام رسان های داخلی تنها از سروش و گپ حمایت می‌کند و حمایت از سایر پیام رسان‌ها را متوقف خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد طبق نظر وزیر ارتباطات قصد داریم به گونه‌ای از پیام رسان های داخلی حمایت کنیم که پول بیت‌المال در جای نادرستی استفاده نشود و پیام رسان‌های سروش و گپ با این حمایت‌ها بتوانند بیش از پیش توانا‌تر شوند و نیاز کاربران ایرانی را تامین کنند. وزارت ارتباطات همانند روال قبل در حمایت از پیام رسان های داخلی کوتاهی نمی‌کند و مانند حمایت از 7 پیام رسان قبلی، از سروش و گپ نیز حمایت ویژه‌ای را ارائه می‌دهد.

پیام‌ رسان‌ های داخلی

سروش و گپ قادر به پیشرفت هستند؟

معاون وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد در حال حاضر پیام رسان های سروش و گپ بالغ بر 10 میلیون کابر فعال دارند که بر اساس ساختار توسعه‌پذیری خود قادر به پیشرفت‌های بیشتری بوده و در آینده‌ نزدیک این آمار افزایش می‌یابد. از طرفی برای اینکه بحث انحصار مطرح نشود این دو پیام رسان را انتخاب کرده‌ایم تا با حمایت‌های یکسان بتوانند با هم رقابت کنند. این رقابت موجب پیشرفت آن‌ها شده و کاربران ایرانی از این پیشرفت بهره ببرند. البته شواری عالی مجازی سایر پیام رسان های داخلی را به طور کامل رها نکرده و در صورت نیاز از آن‌ها حمایت می‌کند.

پیام‌ رسان‌ های داخلی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. من الآن 10ماهه دارم از گپ و سروش استفاده میکنم هردو خوبند ولی گپ واقعا عالیه من هم سروش ، گپ ، تلگرام طلایی و واتس آپ رو دارم واقعاً گپ بی نظیره هم سرعتش هم گرافیکش و هم امکاناتش البته سروش هم امکانات خوبی داره هیچ لزومی نداره از پیآم رسان غیر ایرانی استفاده کنیم .

  2. حیف اون همه پول که حق ما بود و بر ضد نظر ما خرج کردن

  3. کپ پارتی داره فک کنم

  4. تیرشون به سنگ خورده

  5. تلگرام طلاییو عشق است

  6. توروخدا از این پیام رسانا استفاده نکنید اینا همه دخالت تو حریم شخصیه