آینه های سهموی

آینه های سهموی ؛ بهترین راهکار برای تولید برق و تبدیل آب شور به شیرین

استفاده از آینه های سهموی برای تولید برق و تبدیل آب شور به شیرین، مفید‌تر از پنل های خورشیدی است. هیئت علمی دانشگاه جهرم به تازگی اعلام کرد توان پنل‌های تولیدکننده‌ی الکتریسته بسیار پایین است و روش بهتری برای تولید انرژی وجود دارد.

دکتر حامد دهدشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم درباره تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی عنوان کرد توان پنل‌های تولیدکننده الکتریسیته (پنل های خورشیدی) بسیار پایین‌تر از حد تصور عموم مردم است و این پنل‌ها قادر به تولید نیروی مورد انتظار نخواهند بود. برای مثال ظرفیت نیروگاه برق خورشیدی خلیج فارس در همدان فقط 7 مگاوات است. به گفته وی، موثرترین راه برای تولید برق از خورشید در جهان امروزی استفاده از آینه های سهموی است. با این روش می‌توان در ابعادی گسترده و با فناوری‌های روز جهان، برق تولید کرد. این تکنولوژی در سال‌های آینده در کشورهایی نظیر مراکش و عربستان به بهره‌برداری می‌رسد.

آینه های سهموی

آینه های سهموی چگونه برق تولید می‌کنند؟

دکتر حامد دهدشتی در ادامه عنوان کرد این فناوری در حال حاضر در نیروگاه‌های کشور مراکش استفاده می‌شود. در این کشور با استفاده از آینه های سهموی (آینه های مقعر) نور خورشید را در یک نقطه متمرکز و با حرارت تولید شده‌ی آن انرژی تولید می‌کنند. در واقع طراحان لوله‌هایی را از بین آینه های سهموی عبور داده‌اند که از درون این لوله‌ها نمک مذاب عبور می‌کند. پس از تمرکز نور خورشید به وسیله آینه های سهموی و تبدیل آن به حرارت، نمک مذاب در لوله‌ها به دمایی بالغ بر 550 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به راحتی انرژی جذب می‌شود. پس از جذب انرژی، روی لوله‌های حاوی نمک مذاب آب می‌ریزند. زمانی که آب در مجاورت نمک مذاب قرار بگیرد، بخار می‌شود و بخار آب نیز منجر به چرخاندن توربین‌های بخار شده و به این شکل توربین‌ها ژنراتورهای برق را حرکت می‌دهند و انرژی الکتریسته تولید می‌شود. از طرفی برای ذخیره انرژی برای شب که نور خورشید در دسترس نیست، مقداری از نمک مذاب در مخازن بزرگ نگهداری می‌شود تا در شب، نیروگاه به فرایند تولید برق ادامه دهد. البته بزر‌گترین نیروگاه تولید برق که با استفاده از آینه های سهموی فعالیت می‌کند با توان تولید 350 مگاوات برق در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد.

آینه های سهموی

نحوه تولید آب شیرین با آینه های سهموی

دهدشتی در ادامه افزود یکی از مزایای این تکنولوژی، تبدیل آب شور به آب شیرین است. می‌توان تاسیسات مختلفی را برای انجام این کار در ایران راه‌اندازی کرد؛ چرا که وضعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که با خشکسالی‌های متوالی مواجه‌ایم و در مناطق مختلف کشور، به خصوص در نواحی جنوبی با مشکل کمبود آب شرب روبه‌رو هستیم که بهترین راه برای حل این مشکل، استفاده از تصفیه‌ آب است. البته در حال حاضر برای تصفیه آب از روش تقطیر استفاده می‌شود که در این روش به آب‌ دریا آنقدر حرارت داده می‌شود تا بخار شده و برای ناخالص شدن نسبت به نمک دریا آن را به میعان تبدیل می‌کنند. در این روش با تغییر فاز مواجه هستیم و هزینه‌ی آن به دلیل تغییر فاز بسیار بالا است، اما با استفاده از آینه های سهموی هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

دهدشتی همچنین اظهار کرد می‌توان با استفاده از آینه های سهموی آب اقیانوس‌ها و دریاها را تبخیر کرده و با استفاده از بخار به وجود آمده، توربین‌های نیروگاه را چرخانده و انرژی برق تولید کرد. از طرفی به کمک همین تکنولوژی می‌توان با استفاده از تقطیر آب، آب شور دریاها را به آب شیرین تبدیل کرده و نیاز بسیاری از ساکنان مناطق جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال کشور را تامین کنیم. علاوه بر استفاده از این تکنولوژی می‌توان شرایطی را ایجاد کرد تا مردم از پنل‌های تولیدکننده‌ی الکتریسته بهره ببرند و برق مصرفی خود را در زمان‌های اوج مصرف تامین کنند.

آینه های سهموی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. میشه برق تولیدی اب شیرین حاصله رو الکترولیز کرد و هیدروژن حاصله رو در مخازنی در روز ذخیره کرد و ب سمت نیروگاه های هیدروژن سوز برای برق مصرفی در شب ها بکار برد

  2. دکتر دو تا پیچ برو ببند ! اینقدر فیلم هم نبین!

  3. همینه هیچوقت کمبود شغل ندارن دیگ همه شاغل و از هرجیزی ی منبع درامد دارن

  4. چ جالب این فناوری ها برای رشد کشور خیلی خوبه

  5. واقعا همچین ایده هاییه ک کشورو به نقطه اوج میبره

  6. یعنی از تک تک چیزایی که دارن به بهترین نحو استفاده میکنن …خلاقیت فکری ک میگن اینه

  7. اینا هنوز ایران نیومده نه؟

  8. این درایت ایران رو نشون میده
    ایران به زودی پوز امریکا رو میزنه