بقایای کشتی نوح

بقایای کشتی نوح در کوه تخت سلیمان مازندران پیدا شد

بقایای کشتی نوح در کوه تخت سلیمان مازندران پیدا شد. این ادعا پس از بررسی تکه چوب‌های سنگ شده در شمال ایران مطرح شده است. در ادامه، جزئیات این ادعا را بررسی می‌کنیم.

گروهی از محققان با بررسی تکه چوب‌های سنگ شده که در ارتفاع 4500 متری کوه تخت سلیمان مازندران پیدا شده است، به این نتیجه رسیدند که این چوب‌ها متعلق به بقایای کشتی نوح است. محققان موسسه باستان‌شناسی، جست‌وجو و کاوش کتاب مقدس (پسث) پس از بررسی‌های خود یافتند که در میان تکه‌چوب‌های سنگ شده شواهدی از زندگی موجودات آبزی وجود دارد که محل زندگی آن‌ها در کف دریاها است. البته محققان در گذشته، کشور‌هایی نظیر آذربایجان، ترکیه و ایران را محل‌های احتمالی برای کشف بقایای کشتی نوح معرفی کرده‌اند.

بقایای کشتی نوح

کشف تکه چوب‌های سنگ شده در کوه تخت سلیمان مازندران

تاریخچه کشف بقایای کشتی نوح

در گذشته یک عکس هوایی از کوه‌های آرارات ترکیه منتشر شد که نمایی از یک کشتی را نشان می‌داد. پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که تعدادی فسیل حیوانات به گل نشسته در این منطقه وجود دارد. از این رو پیروان ادیان ابراهیمی برای تایید این ادعا، یک تیم تحقیقی را تشکیل داده و جهت بررسی به محل اعزام شدند. از طرفی دیگر تیمی با حمایت کلیسای مسیحیت در سال 2007 با بررسی مناطق کوه آرارات در ترکیه، توانستند تکه‌چوب‌هایی را پیدا کنند که به بقایای کشتی نوح بسیار شبیه بود، اما باستان‌شناسان به دلیل کمبود شواهد علمی، این ادعا را تایید نکردند. همچنین در کشورهای یمن، عراق، سوریه و آذربایجان نیز ادعاهایی مبنی بر کشف بقایای کشتی نوح مطرح شد، اما همه محققان مکان فرونشست کشتی نوح را واقع در کوه آرارات عنوان می‌کنند.

همچنین در منطقه‌ای به نام سرکشتی واقع در کوه‌های زاگرس در استان لرستان، باوری قدیمی وجود دارد که می‌گوید کشتی نوح برای نخستین بار در این محل فرونشسته است، اما باستان‌شناسان این ادعا را رد می‌کنند؛ زیرا آن‌ها بر این باورند که این ادعا به دلیل شکل توپوگرافی منطقه به وجود آمده است و مردم تصور می‌کنند این منطقه شبیه به کشتی نوح است و داستان نوح نبی به سال‌های بسیار قبل‌تر مربوط می‌شود.

بقایای کشتی نوح

عکس هوایی از کوه‌های آرارات ترکیه