نصب اجباری پیام رسان های داخلی

نصب اجباری پیام رسان های داخلی روی گوشی های وارداتی امکان‌پذیر است؟

نصب اجباری پیام رسان های داخلی روی گوشی های وارداتی ، خبری بود که اخیرا منتشر شد و حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور درباره این خبر توضیح داده است.

شورای عالی فضای مجازی در خرداد 1396 طرح ساماندهی پیام رسان های داخلی را با هدف مدیریت و کنترل پیام رسان‌ها تصویب کرد و این طرح به ارگان‌هایی نظیر وزارت ارتباطات، بانک مرکزی و وزارت ارشاد ابلاغ شد. شکل‌گیری مجدد این طرح حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت، چرا که در یکی از بندهای آن به نصب اجباری پیام رسان های داخلی روی گوشی های وارداتی اشاره شده است، اما رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور اعلام کرد این طرح عملی نخواهد شد.

نصب اجباری پیام رسان های داخلی

نصب اجباری پیام رسان های داخلی عملی نیست

محمدمهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور اظهار کرد طرح نصب اجباری پیام رسان های داخلی روی گوشی های وارداتی عملی نمی‌شود و عده‌ای که در این زمینه تخصص کافی ندارند چنین چیزی را مطرح کرده‌اند. اگر قبل از فروش گوشی بخواهیم پیام رسان های داخلی را روی آن نصب کنیم، در واقع پلمب تلفن همراه از بین می‌رود و برای مشتریان، مشکلاتی نظیر گارانتی و خدمات پس از فروش به وجود می‌آید. از طرفی برخی ادعا می‌کنند که می‌توان در شرکت‌های تولیدی گوشی های موبایل، سفارش نصب پیام رسان‌های داخلی را ارائه کرد که این کار نیز امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا انجام چنین فعالیت‌هایی برای شرکت‌های تولیدکننده و نمایندگی‌های آن‌ها به صرف زمان خاصی نیاز دارد و این شرکت‌ها به خاطر پایین بودن ارزش بازار ایران، دست به چنین کارهایی نخواهند زد. از طرفی اگر نصب پیام رسان های داخلی از سوی نمایندگی‌های داخل ایران شکل بگیرد هم مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد چنین طرحی برای حمایت از پیام رسان های داخلی نتیجه منفی به همراه خواهد داشت و مقام‌های مسئول به جای چنین کارهایی می‌بایست پیام رسان های داخلی را به گونه‌ای تقویت کنند تا همانند پیام رسان های خارجی بتواند به خوبی نیاز کاربران را تامین کرده و کاربران ایرانی با میل خود از آن‌ها استفاده کنند. از سویی چنین اقدام‌هایی موجب می‌شود کاربران ایرانی دید منفی به پیام رسان های داخلی پیدا کنند و این مساله، وضعیت حمایت از تولید داخلی را بیش از پیش نامساعدتر خواهد کرد.

نصب اجباری پیام رسان های داخلی