نهنگ عنبر

کشف حجم غیر قابل باور زباله انسانی در معده نهنگ عنبر

نهنگ عنبر که اصطلاحا به آن شاه نهنگ هم گفته می شود، یکی از جاندارانی است که در اکثر اقیانوس ها می توان آن را مشاهده کرد. اخیرا کشف جسد یک نهنگ عنبر با معده ای مملو از زباله و پلاستیک، کارشناسان را نگران کرده است.

تنها مسئول مرگ نهنگ عنبر کشف شده در سواحل اندونزی، انسان و زباله های انسانی است. کالبد شکافی و تحقیق بر روی محتویات معده این نهنگ عنبر نشان داد که حجم عظیمی از پلاستیک و زباله های انسانی به تدریج مرگ این جانور اقیانوسی را رقم زده است.

در حدود 1000 قطعه مختلف زباله در بدن این نهنگ عنبر کشف شد که شامل 115 قطعه لیوان پلاستیکی ، 25 قطعه نایلون پلاستیکی، دو عدد دمپایی، سیم های مختلف و 6 کیلو گرم از دیگر انواع زباله های انسانی بود. همه این زباله ها در فضای 9 و نیم متری معده این نهنگ جا خوش کرده بودند.

شاید نتوان با قاطعیت علت مرگ این نهنگ عنبر را عنوان کرد، اما نمی توان منکر نقش اساسی این حجم عظیم از پلاستیک شد. همچنین در سال جاری دو وال دیگر در حالی بی جان و در کنار ساحل یافت شدند که معده آنها مملو از  زباله بود.

تهدید نهنگ عنبر با پلاستیک

یکی از آنها یک نهنگ عنبر 10 متری بود که در سواحل اسپانیا کشف شد و 29 کیلوگرم پلاستک از معده آن خارج شد. در ماه ژانویه نیز یک وال در حالی در سواحل تایلند کشف شد که  7/7 کیلوگرم پلاستیک را در معده خود جای داده بود. به نظر می رسد پلاستیک مانع از هظم درست غذا در معده این وال ها شده و در نهایت آنها را به کام مرگ فرو برده است.

نتایج یک تحقیق در سال 2015 نشان داد که بیش از 8/3 میلیارد تن پلاستیک از سال 1950 توسط انسان تولید شده است که در حدود 6/3 میلیارد تن از آن در طبیعت رها شده است.

اینکه چه میزان زباله در سال مسیر خود را به سمت اقیانوس ها ادامه داده و به آن ورود می کنند هنوز مشخص نیست، اما نتایج یک تحقیق دیگر در سال 2015 نشان داد که تنها در سال 2010 در حدود 12/7 میلیون تن از زباله های انسانی خود را به اقیانوس رسانده اند.

نیمی از این زباله تنها متعلق به 5 کشور چین، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام است. کشور اندونزی دومین کشور آلوده کننده اقیانوس ها با زباله های پلاستیکی محسوب می شود و هر سال 1/4 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد مخاطرات بیشتری خواهیم بود که زندگی دریایی را در آینده تهدید خواهد کرد.

هر چند دولت اندونزی قول داده تا 1 میلیارد دلار در سال برای رفع مشکل بازیافت پلاستیک هزینه کند، اما در حال حاضر شاهد هستیم که زباله های پلاستیکی این کشور مرگ یکی از ارزشمند ترین موجودات زنده را فراهم کرد و مرگ آن را رقم زده است.