اشتباه غذایی

بررسی 5 اشتباه غذایی ساده برای کمک به کاهش وزن

برخی همیشه از عدم توانایی برای کاهش وزن گلایه دارند، در حالی که چند اشتباه غذایی ساده را به طور مستمر تکرار می‌کنند. در این مطلب 5 مورد از اشتباهات غذایی که می‌بایست برای کاهش وزن از آن‌ها پرهیز کرد را بررسی می‌کنیم.

برخی افراد، بعد از گرفتن یک رژیم غذایی فشرده و ورزش شدید و مستمر، باز هم در کاهش وزن ناتوان مانده و در پی دلیل مشکل می‌گردند. یک دلیل عدم کاهش وزن این دسته از افراد می‌تواند عدم پرهیز از یک سری اشتباه غذایی باشد. در واقع آن‌ها یک سری عادات غذایی را بدون آن‌ که از مضراتشان باخبر باشند، دنبال می‌کنند.

5 اشتباه غذایی مخرب در فرآیند کاهش وزن

وضعیت وقتی خطرناک‌تر می‌شود که فرد در پی کاهش وزن، یک یا چند اشتباه غذایی را با تصور مفید بودنشان با اشتیاق دنبال می‌کند. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، دارای چربی، شکر و نمک مخفی بوده و مصرفشان می‌تواند تمام تلاش شما برای کاهش وزن را نقش بر آب کند. خوشمزه بودن بیشتر این دسته خوراکی‌ها سبب می‌شود فرد بیشتر و بیشتر به مصرفشان مشتاق شود.

غذای سالم

برخلاف تصور بسیاری از انسان‌ها، کاهش وزن به معنی نخوردن و فشار آوردن به بدن با نرساندن مواد غذایی به آن نیست، بلکه باید بین میزان کالری ورودی و خروجی بدن تعادل برقرار کنید. اگر در پی کاهش وزن و یا دستیابی به یک سبک زندگی سالم هستید، در ادامه چند اشتباه غذایی ساده اما اغلب متداول را ذکر خواهیم کرد که باید از آن‌ها دوری کنید.

افسانه اول: همه انواع سا‌لادها برای شما خوب هستند

بدون شک مصرف سبزیجات برای سلامت بدن بسیار مفید است، اما نکته اینجاست که سالادها، دارای موارد دیگری به غیر از انواع سبزیجات نیز هستند. موارد خوراکی اضافه شده به یک ظرف سالاد ممکن است سبب افزایش میزان کالری دریافتی بدن شوند.

سالاد سزار

سالاد سزار سبز و مملو از برگ به نظر می‌رسد، اما در واقع مملو از چربی پنهان گوشت نمک زده (8 گرم چربی برابر 360 کیلو ژول انرژی) و پنیر پارمزان (6 گرم چربی برابر 340 کیلو ژول انرژی) است. اگر این سالاد به سس نیز آغشته شده باشد، میزان چربی آن به 20 گرم برابر 770 کیلو ژول انرژی افزایش پیدا می‌کند. برخی افراد برای لذیذتر شدن سالاد سزار، ورقه‌های نازک نان برشته یا سرخ شده را نیز در کنار دیگر مواد قرار می‌دهند. به این ترتیب خوردن یک ظرف سالاد سزار، با برگرداندن 70 درصد کل مصرف چربی روزانه یک فرد بالغ، به جای غذایی سالم، تبدیل به یک اشتباه غذایی مخرب خواهد شد.

به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به سالاد پاستای آغشته به خامه اشاره کرد که مصرف یک وعده آن، چیزی حدود 920 کیلو ژول انرژی وارد بدن فرد می‌کند. در بین انواع موارد خوراکی، چربی‌ها بیشترین میزان کالری را دارا هستند. بهتر است با تصور سالم بودن انواع سالادها، در دام این اشتباه غذایی نیفتاده و در استفاده از انواع سس، خامه و دیگر موارد غذایی در سالادتان احتیاط کنید.

افسانه دوم: من فقط خوراکی‌های سالم مصرف می‌کنم

مردم استرالیا، بیش از 30 درصد کالری دریافت شده از غذاهای نامناسب تناول شده را مصرف می‌کنند. به عنوان نمونه‌ای از این مواد غذایی می‌توان به بیسکویت‌ها، چیپس‌ها و شکلات‌ها اشاره کرد. هیچ کدام یک از این خوراکی‌ها، مواد مغذی ضروری برای بدن را به ما نمی‌رسانند. برای کاهش وزن می‌بایست یک اشتباه غذایی متداول یعنی خوردن خوراکی‌های عاری از مواد مغذی را کنار بگذاریم.

اشتباه غذایی

متاسفانه برخی افراد، غذاهای نامناسب و یا اصطلاحا هله هوله‌ها را با مواد غذایی نه چندان سالم دیگری همچون کیک‌های ناسالم جایگزین می‌کنند. برخی از این خوراکی‌ها فرآوری شده و به همین دلیل کالری بالایی دارند. یک کیک می‌تواند دارای موارد بسیار مغذی همچون انواع دانه‌ها و خشکبار باشد، اما کنار هم قرارگیری این همه ماده مغذی در کنار هم، که معمولا شکر نیز به آن‌ها اضافه شده است، به یکباره انرژی زیادی وارد بدن می‌کند. سوزاندن این همه انرژی کار هر کسی نیست!

دفعه بعد اگر خواستید به منظور جایگزینی تنقلات همیشگی با مواد خوراکی سالم، یک سری غذای جدید همچون انواع کیک درست کنید، بیشتر درباره سالم و بهتر بودن مواد به کار رفته درون آن فکر کنید.

افسانه سوم: شیرین‌کننده‌های طبیعی از شکر بهتر هستند

طی چند سال اخیر، مردم بیشتر به استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی روی آورده و رفته رفته مصرف شکر را کم کرده‌اند، اما متاسفانه این مسیر نیز یک اشتباه غذایی محسوب می‌شود. این دسته از شیرین‌کننده‌ها دارای مواد مغذی بیشتری نبوده و به همان اندازه شکر، کالری وارد بدن شما می‌کنند.

اشتباه غذایی

پس اضافه کردن عسل یا یک محلول غلیظ قندی دارویی به غذا، از نظر کمک به فرآیند کاهش وزن، تفاوتی با افزودن مقداری شکر به همان غذا ندارد. اگرچه ممکن است طعم و مزه متفاوت باشد، اما در هر صورت مقداری شکر به غذایتان اضافه کرده‌اید.

اگر دفعه بعد، نیاز به یک چیزی شیرین را احساس کردید، اضافه کردن کمی میوه به غذایتان را امتحان کنید. میوه‌ها دارای شیرین‌کننده طبیعی بوده و بر خلاف شکر و سایر انواع شیرین‌کننده‌ها، ویتامین و مواد معدنی مغذی را نیز به بدنتان می‌رسانند.

بهتر است از چند اشتباه غذایی دیگر نیز پرهیز کنید. برای کاهش وزن، شیر گاور را با شیر سویا جایگزین کنید، چرا که به خاطر داشتن مزه‌ای شیرین‌تر، نیاز به افزودن شکر به شیر را از بین می‌برد. برای خلاص شدن از شر شکر و افزایش سرعت کاهش وزن، قدم به قدم میزانی شکری که به نوشیدنی‌ها و غذاهای خود اضافه می‌کنید را کم کنید.

افسانه چهارم: هر خوردنی مبتنی بر میوه‌جات مفید است

موزی را در نظر بگیرید که درون نان موزی کار گذاشته شده است! این دیگر یک نان ساده نبوده و اکنون یک کیک محسوب می‌شود. اگر پیشتر نان موزی درست کرده باشید خواهید دانست چقدر کره و شکر اضافی به یک ماده خوراکی اضافه شده است.

میوه

نوشیدنی‌های میوه‌ای نیز متاسفانه تنها 25 درصد از آب میوه تشکیل شده و مقدار زیادی شکر درونشان وجود دارد. حتی در زمان نوشیدن یک آب میوه 100 درصد طبیعی نیز شما در حال از دست دادن فیبر بسیار مهمی هستید که با خوردن میوه به صورت عادی، به بدنتان وارد می‌شود. در نتیجه، دفعه بعد به جای گرفتن آب میوه، خود میوه را مصرف کرده و همچنین استفاده از آب میوه‌های کارخانه‌ای را کاهش دهید.

اسموتی‌های میوه اگرچه کمی از آب میوه‌ها بهتر هستند، اما از آنجایی که در ظرف‌های بزرگی تهیه شده و اغلب به آن‌ها کرم و محلول غلیظ قندی دارویی نیز اضافه می‌شود، همچنان در مقایسه با زمان مصرف خود میوه، مواد مغذی کمتری به بدنتان می‌رسانند.

افسانه پنجم: نوشیدنی‌ها فاقد میزان زیادی انرژی هستند

اگر در جستجوی رازهای کاهش وزن و چند اشتباه غذایی متداول عموم مردم بوده باشید، باید بدانید مصرف نوشیدنی‌های غیر الکلی شیرین، کمکی به شما نخواهند کرد. به عبارت دیگر، همه مردم می‌دانند مصرف نوشیدنی‌های شیرین همچون نوشابه، در فرآیند ذوب کردن چربی‌های اضافه‌شان دردسر ایجاد می‌کند، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند نوشیدنی‌های الکی نیز مشکلات خاص خودشان را در این زمینه دارند. مصرف برخی نوشیدنی‌های الکی ممکن است 500 کیلو ژول انرژی وارد بدنتان کند.

به این ترتیب، نه تنها به کاهش وزن خود کمک نکرده‌اید، بلکه با افتادن در دام یک اشتباه غذایی متداول، چیزی حدود دو برابر چیپس ذرت انرژی به بدنتان وارد کرده‌اید. این میزان ممکن است برای برخی نوشیدنی‌های الکی تا 600 کیلو ژول نیز افزایش پیدا کند.

سخن نهایی

فراموش نکنید صحیح خوردن، راز اصلی کاهش وزن است. پس دفعه بعد، انتخاب محتاطانه‌تری درباره موارد خوراکی مورد مصرفتان داشته و در دام اشتباهات غذایی متداولی که اکثر مردم گرفتار آن‌ها شده‌اند، اسیر نشوید.