حذف ایربگ

حذف ایربگ و ترمز ABS از خودروهای داخلی باعث توقف شماره‌گذاری می‌شود

خبر حذف ایربگ و ترمز ABS از خودروهای داخلی به دلیل مشکل تامین قطعه، حواشی و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت تا اینکه یکی از مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران این خبر را غیرواقعی دانست.

اخیرا نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد این سازمان برای افزایش کیفیت خودروها استانداردهای 85 گانه را تدوین کرده است و تمامی خودروسازان موظف هستند که این استانداردها را در تولید محصولات خود لحاظ کنند. به گفته وی، از ابتدای دی‌ماه سال جاری فرایند ارزیابی خودروهای داخلی شروع می‌شود و در این بین اگر مطمئن شویم که شرکتی تمامی مراحل را انجام داده و در جهت رعایت استانداردهای 85 گانه گام برداشته، اما در رعایت برخی از استانداردها و تامین برخی قطعات با مشکل مواجه شده، مهلتی را به آن خودروساز می‌دهیم تا مشکلات خود را برطرف کند. رئیس سازمان استاندارد در ادامه تاکید کرد به هیچ عنوان، هیچ یک از استانداردهای تدوین شده تعدیل نخواهد شد. همچنین خودروسازان باید قطعاتی را که برای محصولات خود خریداری می‌کنند، کنترل کنند و در قبال کیفیت آن مسئول باشند.

با وجود این، در روز‌های اخیر خبری مبنی بر حذف ایربگ و ترمز ای بی اس از خودروهای داخلی به دلیل تشدید تحریم‌ها منتشر شد که بسیاری از متقاضیان این خودروها را نگران کرده است. با حذف دو قطعه امنیتی که به عنوان استانداردهای اصلی و ابتدایی هر خودرویی محسوب می‌شوند، امنیت جانی سرنشینان خودروها به خطر خواهد افتاد. با این حال، یکی از مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران به این خبر واکنش داده و آن را غیرواقعی و شایعه می‌داند.

حذف ایربگ و ترمز ای بی اس

حذف ایربگ و ترمز ABS مجاز نیست

پیمان پیرایش، دبیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در سازمان ملی استاندراد ایران عنوان کرد حذف ایربگ و ترمز ABS مانع صدور تاییدیه خودرو خواهد شد و این 2 قطعه ایمنی حتما باید بر روی خودروهای تولیدی نصب باشد. اگر خودرویی بدون این دو قطعه تولید شود، سازمان ملی استاندارد بدون شک تاییدیه آن‌ها را باطل می‌کند. علاوه بر صادر نشدن تاییدیه، پلیس راهور نیز برای این خودروها شماره‌گذاری نخواهد کرد.

تحریم صنعت خودرو و مشکلات مالی موجب شده خودروسازان داخلی برای تامین قطعه‌های مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند. برای مثال مدولاتور ترمز ABS و قطعات مهم ایربگ یا کیسه هوا از خارج کشور تامین می‌شوند و اکنون تولیدکنندگان توانایی تامین آن‌ها را ندارند. علاوه بر این، بر اساس آماری که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، در نیمه نخست امسال خودروسازان 540 هزار و 900 دستگاه سواری تولید کرده‌اند که نسبت به بازه زمانی سال گذشته کاهش 16 درصدی را نشان می‌دهد. از سویی در 6 ماهه نخست امسال میزان تولید خودرو وانت نیز 27 هزار و 600 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل 15.8 درصد کاهش یافت. البته تولید محصولات اتوبوس، مینی بوس و ون، بر خلاف سایر محصولات با رشد 24.7 درصدی مواجه بوده است. با توجه به آمار به این نتیجه می‌رسیم که تحریم‌ها روی صنعت خودرو تاثیر مستقیم داشته و خودروسازان برای پایبندی به تعهدات خود مجبور شده‌اند محصولات خود را با حذف تعدادی از آپشن‌ها به مشتریان تحویل دهند.

حذف ایربگ و ترمز ای بی اس