تحویل خودرو

بحران تحویل خودرو به مشتریان؛ برخی واردکنندگان فرار کرده‌اند

بازار خودرو ایران با شرایط بسیار بدی روبه‌رو است و حتی تحویل خودرو به مشتریان نیز در موعد مقرر انجام نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از واردکنندگان خودرو نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و متواری شده‌اند.

در ماه‌های گذشته با نوسان نرخ ارز و تشدید تحریم‌های آمریکا، بازار خودرو ایران با شرایط بدی مواجه شد و مشتریان بسیاری برای تحویل خودرو دچار مشکل شدند و پاسخ درستی نیز دریافت نمی‌کنند. این مشکلات در حالی ایجاد شده که در ماه‌های گذشته فعالان اقتصادی، کارشناسان و اقتصاددانان کشور به مسئولان دولتی هشدار چنین وضعیتی را داده بودند، اما با بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان، وضعیت بازار خودرو روز به روز بدتر شد. با متواری شدن برخی از واردکنندگان خودرو، وضعیت بد‌تر هم شده و اکنون با آشفته‌بازار صنعت خودرو مواجه هستیم.

تحویل خودرو

وضعیت تحویل خودرو به مشتریان

بسیاری از فروشندگان خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز، به هر روشی که دوست دارند با مشتری رفتار می‌کنند و بدون در نظر گرفتن دلایل منطقی، یا قیمت خودرو را افزایش می‌دهند یا تعداد فروششان را برای ترغیب مشتری کم می‌کنند که در هر دو حالت مشتری با ضرر مواجه خواهد شد؛ چراک ه مصرف‌کنندگان واقعی برای تامین نیاز خود، خودرو می‌خرند و با شرایط فعلی بازار، عده‌ای سودجو با دریافت مبالغی بیشتر از نرخ واقعی با مشتریان معامله می‌کنند و نظارت دقیقی نیز از سوی مسئولان انجام نمی‌شود. اگر به صورت میدانی از بازار خودرو بازدید کنیم، متوجه می‌شویم که با آشفته‌بازار روبه‌رو هستیم. برخی از واردکنندگان، خودروهایی را پیش‌فروش می‌کنند که هنوز وارد مرز ایران نشده و در گمرک قرار ندارد و در زمان تحویل، این شرکت‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و تحویل خودرو را به موقع انجام دهند و کسی هم پاسخگوی آن‌ها نیست.

یکی از خریداران خودرو وارداتی می‌گوید:

در سه ماه گذشته به یکی از نمایندگی‌های خودروهای وارداتی برای خرید خودرو مراجعه کردم و قرار شد پس از پرداخت پول، با موعد 45 روزه خودرو خود را تحویل بگیرم، اما پس از سه ماه هنوز خودرو را تحویل نگرفتم و زمانی که به نمایندگی مراجعه کردم، گفتند در ترخیص خودرو با مشکل مواجه شده‌ایم و بین واردکننده، گمرک و وزارت صنعت مشکلاتی وجود دارد و در حال بررسی هستیم. با وجود اینکه من بر اساس قوانین کشور عمل کردم و حتی خرید خودرو را از شرکت معتبر انجام دادم، اما در زمان مقرر خودرو را تحویل نگرفتم و همچنان باید منتظر بمانم. اگر چنین شرکت‌هایی برای تحویل خودرو مشکل دارند، چرا مجوز پیش فروش خودرو به آن‌ها داده می‌شود؟

تحویل خودرو

تعدادی از واردکنندگان متواری شدند

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد برخی از واردکنندگان متخلف از سوی مقام‌های قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و برخی نیز دستگیر شده‌اند. اموال این افراد توسط مراجع قضایی توقیف شده و پس از واگذاری اموال، خودروهای مشتریان تحویل داده می‌شود. واردکنندگان خودروها باید از سوی مسئولان به صورت جدی نظارت شوند تا چنین مشکلاتی برای خریداران خودرو به وجود نیاید.

برخی از رسانه‌ها به صورت رسمی و غیر رسمی، خبرهایی را مبنی بر متواری شدن مدیرعامل شرکت‌های واردکننده خودرو منتشر کردند. این افراد زمانی که متوجه شدند تحت پیگرد مراجع قضایی هستند، از کشور متواری شدند. البته این خبر هنوز از سوی مقام‌های قضایی به صورت رسمی تایید نشده، اما اگر این خبر صحت داشته باشد، مشتریانی که از این شرکت‌ها خودرو پیش خرید کرده‌اند، برای تحویل خودرو خود با مشکل مواجه خواهند شد. برای مثال در روز‌های گذشته خبری مبنی بر بازداشت مدیرعامل مفتاح رهنورد و عظیم خودرو منتشر شد؛ در حالی که بیشتر مشتریان این دو شرکت هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفته‌اند و آینده‌ آن‌ها نامشخص است.

تحویل خودرو

سازمان حمایت بی‌تفاوت است

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در ارتباط با تحویل خودرو به مشتریان و کارشکنی برخی از واردکنندگان بی‌تفاوت است و به سو‌ءمدیریت برخی از مسئولان نیز هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. از سویی وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی تولید و واردات خودرو در کشور محسوب می‌شود، برای حل مشکلات مصرف‌کنندگان اقدامی نکرده است و حقوق مشتریان همچنان رعایت نمی‌شود و هیچ‌کس در قبال ضرر و زیان مردم پاسخگو نیست.

مشکلات مشتریان فقط با واردکنندگان نیست و خودروسازان داخلی نیز به تعهدات خود پایبند نیستند و خودروهایی که پیش‌ فروش کرد‌ه‌اند را در موعد مقرر به دست مشتریان نمی‌رسانند. هرچند خودروسازان داخلی برای حل مشکلات مشتریان به استفاده از طرح‌های تبدیل خودرو یا انصراف از خرید روی آوردند، اما مشتریان همچنان ناراضی هستند و خودرویی که پیش خرید کرده‌اند را می‌خواهند. خودروسازان داخلی در پایبندی به تعهدات خود در گذشته نیز مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورده بودند که امیدواریم با دخالت‌های وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، مشکلات مشتریان برطرف شود.

تحویل خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. اینجا فروش پایان یک تعهد نیست بلکه اوّل پلکان دادگستری است

  2. فقط میتونم بگم هه

  3. ما که به کارای اینا عادت کردیم

  4. بعله دیگه پولا رو زدن به جیبو اون ور اب

  5. اینم از عتماد به اینا