قیمت لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی ایرانی سه برابر شد؛ بحران در بازار لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی در بازار ایران با رشد زیادی همراه بوده و تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است. بسیاری از کارشناسان، ممنوعیت واردات و نوسان نرخ ارز را دلیل گران شدن لوازم خانگی عنوان کردند.

در ماه‌های گذشته بازار لوازم خانگی نیز همانند سایر بازارها تحت تاثیر نوسان‌های ارزی قرار گرفت و قیمت لوازم خانگی خارجی افزایش پیدا کرد، اما مسئله‌ای که بازار لوازم خانگی را به بحران نزدیک کرده، رشد غیرمنطقی قیمت لوازم خانگی داخلی است. افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی به بهانه افزایش دلار منطقی به نظر می‌رسد، اما در حال حاضر قیمت مدل‌های داخلی نسبت به گذشته 3 برابر شده و این اصلا منطقی نیست. از سوی دیگر برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، قوانینی چون ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی اجرا شد، اما با وجود این قانون، باز هم لوازم خانگی ایرانی به شدت گران شده است.

قیمت لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی متغیر است

اصلی ترین بازار لوازم خانگی، بازار امین‌حضور است که با بازدید میدانی از این بازار، شدت بحران این صنف را به خوبی مشاهده خواهیم کرد. بسیاری از فروشندگان این بازار بر این باورند که به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم و کاهش کالا به علت ممنوعیت واردات، بسیاری از نمایندگی‌ها و فروشندگان، مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و بازار لوازم خانگی با بحران جدی مواجه شده است. وقتی در این بازار قدم می‌زنیم فروشگاه‌های متعددی را مشاهده می‌کنیم که به طور کامل تعطیل شده و حتی نمایندگی بزرگ لوازم خانگی بوش نیز شعبه‌های خود را بسته است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید گران شدن لوازم خانگی باعث شده مردم دیگر قدرت خرید نداشته باشند و از این رو مدتی است ما هیچ کالایی را به فروش نرسانده‌ایم. در گذشته یک ماشین لباسشویی متوسط با قیمت 3 میلیون به فروش می‌رسید که الان همان کالا با قیمت 7 میلیون تومان فروخته می‌شود یا یک دستگاه ظرفشویی از قیمت حدود 5 میلیون تومان به 9 میلیون تومان رسیده است و با این شرایط، کسی به خرید لوازم خانگی تمایلی ندارد و ما با مشکل جدی روبرو هستیم. به گفته این فعال بازار لوازم خانگی، عمده مشتریان این صنف را قشر متوسط جامعه و خانواده‌هایی که قصد تامین لوازم اولیه زندگی خود را دارند، تشکیل می‌دهند و در حال حاضر فقط مشتریان برای بازدید وارد فروشگاه می‌شوند و بدون هیچ خریدی آنجا را ترک می‌کنند. برخی بر این تصور هستند که فروشندگان قیمت کالاها را افزایش می‌دهند و می‌گویند چرا با وجود کاهش نرخ دلار، قیمت لوازم خانگی خارجی کم نشده است؛ در جواب این افراد باید بگوییم که افزایش قیمت‌ لوازم خانگی به خاطر ممنوعیت واردات لوازم خانگی است و تمامی فروشندگانی که لوازم خانگی خارجی را عرضه می‌کردند، دیگر جنسی برای فروش ندارند و به همین دلیل هر فروشگاهی قیمت محصولاتش با سایر فروشگاه‌ها متفاوت است.

قیمت لوازم خانگی

افزایش سه برابری قیمت لوازم خانگی داخلی

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی عنوان می‌کند وضعیت لوازم خانگی داخلی نسبت به لوازم خانگی خارجی بد‌تر است؛ زیرا قطعات برخی از لوازم خانگی داخلی از خارج (چین) تامین می‌شود و تولیدکنندگان داخلی آن‌ها را مونتاژ می‌کنند. از این رو یخچالی که در گذشته با قیمت یک میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر با قیمت حدود 3 میلیون تومان فروخته می‌شود و به طور کلی قیمت‌ لوازم خانگی داخلی نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. برخی از تولیدکنندگان داخلی با مشکل تولید مواجه هستند و هر روز به بهانه نداشتن قطعات، قیمت لوازم خانگی را افزایش می‌دهند.

این فروشنده لوازم خانگی در ادامه اظهار کرد اکنون حتی با کاهش نرخ دلار نیز قیمت‌‌ها کم نشد و طی دو هفته گذشته، قیمت برخی از لوازم خانگی حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. وی افزود به ناچار به جای دریافت سود مصوب 10 درصدی از فروش، به سود 2 تا 3 درصدی نیز راضی هستیم؛ چرا که بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد و قدرت خرید مردم بسیار کمتر از گذشته شده است. برای مثال در گذشته، هفته‌ای 20 کالا می‌فروختیم و در حال حاضر ماهانه 10 کالا نیز به فروش نمی‌رود. این فروشنده در ادامه می‌گوید شرایط حتی بد‌تر هم می‌شود، چون قیمت‌ لوازم خانگی داخلی به صورت هفته‌ای زیاد می‌شود و نمی‌توان میزان رشد آن‌ را پیش‌بینی کرد و هر افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های تولیدی منجر به کاهش مشتری می‌شود.

قیمت لوازم خانگی

نظارتی بر قیمت‌گذاری تولیدکنندگان داخلی نیست

یکی دیگر از فروشندگان بازار لوازم خانگی می‌گوید در دو هفته گذشته، شرکت‌های داخلی قیمت محصولات خود را 15 تا 20 درصد افزایش دادند و ما نیز ناچاریم همان کالا را با 20 درصد قیمت بیشتر خریداری کنیم؛ کالایی که مردم نیز توان خرید آن‌ را ندارند. در این بین از سوی دستگاه‌های نظارتی نیز بر روند قیمت‌گذاری تولیدکنندگان داخلی نظارت نمی‌شود. شرایط به گونه‌ای است که قیمت یک کالای داخلی و خارجی فقط 4 درصد اختلاف دارد و یک ماشین لباسشویی تولید داخلی با قیمت 5 میلیون به فروش می‌رود و در مقابل آن لباسشویی کره‌ای نیز با قیمت حدود 5 میلیون و 200 تومان فروخته می‌شود که اختلاف 200 هزار تومانی بین یک کالای ایرانی و خارجی اصلا منطقی نیست. از طرفی تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی به جای ارائه محصولات به نمایندگی‌های خود، آن‌ها را با قیمت بیشتری به مغازه‌ها می‌فروشند تا با این ترفند قیمت محصولات خود را برخلاف نرخ مصوب به میزان دلخواه خود بالا ببرند.

قیمت لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی خارجی دو برابر شده است

یکی از نمایندگی‌های فروش برند کره‌ای لوازم خانگی عنوان کرد قیمت‌ لوازم خانگی این نمایندگی به دلیل نوسان نرخ ارز، تقریبا دو برابر شده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش نسبت به سال گذشته به یک‌دهم رسیده است. به همین دلیل، این نمایندگی، مقدار کالای کمتری را وارد کشور کرده است. مسئول این نمایندگی در ادامه افزود نحوه قیمت‌گذاری محصولات ما به خوبی کنترل شده و این محصولات با قیمت منطقی به خریداران عرضه می‌شود. همچنین قیمت محصولات ما نسبت به سایر کالا‌های مشابه، رشد کمتری داشته است.

قیمت لوازم خانگی