گوشی قاچاق

چگونه گوشی قاچاق را از گوشی مجاز و رجیستر شده تشخیص دهیم؟

با اجرای طرح رجیستری از ورود گوشی های قاچاق به کشور جلوگیری شد، اما این سوال مطرح می‌شود که چگونه گوشی قاچاق را از گوشی مجاز و رجیستر شده تشخیص دهیم؟ در ادامه با روش‌های تشخیص گوشی قاچاق آشنا می‌شوید.

مدتی است که طرح رجیستری با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل شروع شده است. به کمک این طرح، فقط موبایل‌هایی که از راه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند فعال می‌شوند و سایر گوشی های موبایل پس از فرصت یک ماهه برای ثبت شناسه، غیرفعال خواهند شد. بسیاری از کاربران می‌پرسند که نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده چگونه است و چه مراحلی را باید انجام دهیم تا هنگام خرید گوشی متضرر نشویم؟ از این رو این مقاله را تهیه کردیم تا با مراحل تشخیص گوشی قاچاق و استعلام گوشی های رجیستر شده آشنا شویم.

روش‌های تشخیص گوشی قاچاق از گوشی مجاز

برای اینکه متوجه شوید گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید قاچاق نیست یا رجیستر شده است، می‌بایست مراحل استعلام گوشی موبایل را انجام دهید. برای انجام این کار 4 روش وجود دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

1.‌ استعلام گوشی از سایت همتا

برای استعلام اصالت گوشی از این روش، کافی است به سایت همتا به آدرس اینترنتی hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. پس از ورود به سایت همتا، در پایین صفحه روی گزینه استعلام اصالت کلیک کنید تا صفحه‌ای برای استعلام اصالت دستگاه باز شود. در این صفحه، شناسه IMEI گوشی مدنظرتان را در کادر مشخص شده وارد کرده و روی گزینه جستجو کلیک کنید. پس از پردازش اطلاعات، صفحه‌ای باز می‌شود که اطلاعات گوشی را نشان می‌دهد و شما می‌توانید با مقایسه این اطلاعات با مشخصات گوشی موبایل مدنظر، قاچاق یا مجاز بودن آن را تشخیص دهید.

گوشی قاچاق

2. استعلام اصالت گوشی از طریق پیامک

با استفاده از سامانه پیامکی سایت همتا می‌توانید گوشی قاچاق را از گوشی رجیستری شده تشخیص دهید. برای این کار سیم کارت خود را در گوشی مورد نظر که می‌خواهید آن را خریداری کنید، قرار دهید. سپس شناسه IMEI گوشی را به شماره پیامکی 7777 ارسال کنید. پس از پردازش اطلاعات توسط سامانه همتا، پیامکی حاوی اطلاعات گوشی مذکور برایتان ارسال می‌شود که با مطابقت اطلاعات ارسال شده با مشخصات تلفن همراه خود، می‌توانید به راحتی گوشی قاچاق و مجاز را تشخیص دهید.

3. استعلام اصالت گوشی با استفاده از کد دستوری (USSD)

با استفاده از کد دستوری (USSD) نیز می‌توانید گوشی قاچاق را از گوشی رجیستر شده تشخیص دهید. برای انجام این کار با همان گوشی موبایلی که قصد خریدش را دارید، کد دستوری ستاره 7777 مربع (#7777*) را شماره‌گیری کنید. پس از چند ثانیه، منویی نمایش داده می‌شود و از آن گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. در ادامه، شناسه IMEI گوشی را وارد کنید. پس از مدتی، سامانه همتا پیامکی که حاوی اطلاعات گوشی موبایل مدنظر است را برایتان ارسال می‌کند و شما با مطابقت اطلاعات ارسال شده با مشخصات تلفن همراه خود می‌توانید به آسانی گوشی قاچاق و مجاز را تشخیص دهید.

گوشی قاچاق

4. استعلام اصالت گوشی با اپلیکیشن سامانه همتا

برای انجام این کار کافی است اپلیکشین سامانه همتا را از فروشگاهای اپلیکیشن نظیر گوگل پلی استور، کافه بازار و سیب اپ دانلود کنید. این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است. پس از نصب اپلیکشین سامانه همتا، آن را اجرا کنید و به قسمت استعلام اصالت بروید. سپس شناسه IMEI گوشی موبایلی که می‌خواهید بخرید را وارد کنید تا اطلاعات آن نمایش داده شود. این اطلاعات را با مشخصات تلفن همراه خود مطابقت دهید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

فعال‌سازی گوشی موبایل

پس از اینکه مطمئن شدید گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید، قاچاق نیست، باید از فروشنده بخواهید تا کد فعال‌سازی یا Activation Code را به شما بدهد. البته اگر قصد خرید گوشی موبایل نو یا آکبند را دارید، یک کارت فعال‌سازی (Activation Card) در داخل جعبه موبایل وجود دارد که می‌توانید به کمک این کارت گوشی خود را فعال کنید. توجه داشته باشید که فرایند فعال سازی گوشی رایگان است و هیچ فروشنده‌ای حق دریافت هزینه‌ای بابت فعال‌سازی و رجیستری را نخواهد داشت. از طرفی شما هم می‌توانید فرایند فعال‌سازی گوشی موبایل را از طریق سایت همتا (همانند تصویر زیر) انجام دهید، اما توصیه می‌شود در هنگام خرید گوشی موبایل نو، خود فروشنده فرایند فعال‌سازی را انجام دهد.

گوشی قاچاق

فعال‌سازی گوشی های دست دوم

اگر گوشی موبایلی که قصد خریدش را دارید دست دوم باشد، شرایط چگونه خواهد بود؟ اگر گوشی مدنظر شما توسط خریدار اولیه، قبل از شروع طرح رجیستری خریداری شده باشد، به انجام کار خاصی نیاز ندارید و می‌توانید به راحتی آن را بخرید و سیم کارت را درون گوشی قرار دهید و از آن استفاده کنید، اما اگر گوشی مورد نظر توسط خریدار اولیه در زمان طرح رجیستری خریده شده باشد و آن را در سامانه همتا فعال کرده باشد، می‌بایست فرایند انتقال مالکیت انجام شود. در واقع فروشنده باید مالکیت گوشی موبایل را به نام شما ثبت کند. مراحل انتقال مالکیت بسیار آسان است و از طریق سامانه همتا انجام می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. خیلی مهم نیست برام

  2. کاری نداره شمارنده رو باکسشو بفرس ب شماره مشخص شده بهت همه مشخصاتو میده

  3. همون ستاره 777 کافیه