کد فعال سازی گوشی

کد فعال سازی گوشی برای رجیستری چگونه به دست می‌آید؟

برای رجیستری گوشی های موبایل باید کد فعال سازی گوشی را در سامانه همتا وارد کنید، اما بسیاری از کاربران نحوه دسترسی به این کد را نمی‌دانند و با مشکل مواجه شده‌اند. در ادامه، نحوه دسترسی به کد فعال سازی گوشی را توضیح می‌دهیم.

مدتی است که طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل شروع شده است. به کمک این طرح فقط امکان فعال‌سازی موبایل‌هایی وجود دارد که از راه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند و سایر گوشی های موبایل که به‌طور غیر قانونی وارد کشور می‌شوند، پس از فرصت یک ماه برای ثبت شناسه، غیر فعال خواهند شد. از این رو خریداران گوشی های موبایل باید فرایند ثبت تلفن همراه خود را در سامانه همتا انجام دهند. برای انجام این کار به کد فعال سازی گوشی نیاز است که برخی از کاربران از ماهیت آن اطلاعی ندارند یا نحوه دسترسی به آن را نمی‌دانند. به همین دلیل، در ادامه روش دستیابی به این کد را توضیح می‌دهیم.

کد فعال سازی گوشی

کد فعال سازی گوشی چیست؟

کد فعال سازی گوشی یک کد 6 رقمی یک‌بار مصرف است که در زمان خریدن تلفن همراه توسط فروشنده به شما داده می‌شود. به کمک این کد و با وارد کردن آن در سامانه همتا، گوشی موبایل به نام شما ثبت می‌شود و شما مالک آن خواهید شد. زمانی که یک گوشی را می‌خرید و قصد دارید سیم‌کارت خود را درون آن قرار دهید، می‌بایست با استفاده از کد فعال سازی، گوشی را با سیم‌کارت خود همگام‌سازی کنید. با این کار، مالکیت گوشی شما به سیم کارت مدنظر انتقال می‌‌یابد. به‌طور کلی برای ثبت گوشی در طرح رجیستری باید کد فعال سازی گوشی خود را در سامانه همتا ثبت کنید.

کد فعال سازی گوشی

نحوه دسترسی به کد فعال سازی گوشی 

اگر گوشی مدنظر خود را از نمایندگی‌های رسمی نظیر شرکت‌های سامسونگ و ال جی خریداری می‌کنید، در جعبه تلفن همراه، یک کارت اختصاصی با عنوان کارت فعال سازی (Activation Card) وجود دارد که روی آن کد 6 رقمی درج شده است. با وارد کردن این کد در سامانه همتا، تلفن شما ثبت می‌شود، اما اگر شما گوشی خود را از مغازه‌ها بخرید و درون جعبه آن کد فعال سازی وجود ندارد، باید از فروشنده درخواست کنید تا کد فعال سازی آن را در اختیارتان قرار دهد. در واقع شما باید شماره سیم کارتی که می‌خواهید از آن استفاده کنید را در اختیار فروشنده قرار دهید تا او فرایند انتقال مالکیت را انجام دهد. پس از این فرایند، پیامکی از سوی سامانه همتا به شماره سیم کارتی که به فروشنده ارائه کرده‌اید، ارسال می‌شود که حاوی کد فعال سازی گوشی شما خواهد بود و با آن کد می‌توانید گوشی خود را در سامانه همتا فعال کنید. آن دسته از افرادی که گوشی موبایل را به‌صورت دسته دوم از دیگران خریداری می‌کنند نیز باید همین مراحل را انجام دهند.

کد فعال سازی گوشی