ناوشکن سهند

ناوشکن سهند وارد خدمت نیروی دریایی ارتش ایران شد

روز گذشته ناوشکن سهند طی مراسمی در بندعباس، با حضور فرماندهان بلند پایه ارتش رسما وارد خدمت ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران شد.

ناوشکن سهند، روز شنبه در حضور سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، و دریادار خزائی فرمانده نیروی دریایی ارتش در بندر عباس وارد خدمت نیروی دریایی ارتش ایران شد. این ناوشکن سومین شناور از کلاس موج است که در طراحی آن‌ها از ناوچه کلاس الوند الهام گرفته شده است.

این شناور نسبت به دیگر شناورهای کلاس موج پیشرفته تر است و تغییراتی در ساختار و سامانه‌های این ناو صورت گرفته است. بدنه این ناو طراحی رادارگریزتری دارد و به گفته فرمانده سابق نیروی دریایی سطح مقطع راداری آن نسبت به ناوهای پیشین این کلاس 30 درصد کمتر است. همچنین برای کاهش اثرات حرارتی، طراحی دودکش ناو نیز تغییر کرده و گازهای تولیدی موتوز دیزلی، پیش از خارج شدن سرد می‌شوند.

ناوشکن سهند

پد بالگرد ناوشکن سهند نیز بزرگتر شده و اکنون توانایی میزبانی بالگرد ضد زیردریایی SH-3 Sea King را نیز دارد که باعث افزایش توان ضد سطحی این ناو خواهد شد. افزایش ظرفیت حمل ملزومات در کنار کاهش مصرف سوخت پیشران و افزایش حجم مخازن سوخت باعث افزایش برد این ناو نسبت به شناورهای پیشین و رسیدن به 4000 مایل دریایی شده است.

ناوشکن سهند

سهند مانند ناوهای پیشرفته کشورهای دیگر از چندین بلوک مجزا تشکیل شده که به صورت جداگانه ساخته و سپس متصل شده‌اند. این روش ساخت در کنار استفاده از فلز با کیفیت‌تر در تولید این ناو، زمان ساخت آن را از 4 سال به 9 ماه کاهش داده است.

تسلیحات سهند مشابه دیگر ناوهای کلاس موج است، با این تفاوت که شاهد ارتقاء برخی از این تسلیحات و همچنین سامانه‌های الکترونیکی این شناور هستیم. تسلیحات سهند یک توپ 76 میلی‌متری فجر 27 در سینه ناو، یک توپ ضدهوایی 40 میلی‌متری فتح در پاشنه، دو توپ 20 میلی‌متری، دو پرتابگر اژدر سه گانه کوسه، دو پرتابگر موشک‌ پدافندی استاندارد و 4 پرتابگر موشک کروز ضد کشتی با توانایی شلیک موشک‌های قادر، قدیر و نور هستند.

ناوشکن سهند

این شناور به یاد ناوچه سهند که در سال 67 در درگیری با آمریکا غرق شد نامگذاری شده است. لازم به ذکر است با وجود این که کلاس موج با عنوان ناوشکن شناخته می‌شود اما به لحاظ تناژ و تسلیحات این ناوها در حقیقت در دسته ناوچه‌ها قرار می‌گیرند.