بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی جوزایی را در آذرماه از دست ندهید

بارش شهابی جوزایی به عنوان یکی از بزرگترین شهاب باران های سالانه شناخته می‌شود. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در آذرماه امسال این پدیده فضایی را در آسمان مشاهده کنند.

عمران مرادی، یکی از پژوهشگران حوزه نجوم ایران عنوان کرد بارش شهابی جوزایی به عنوان یکی از بزرگترین بارش های شهابی سالانه شناخته می‌شود و ساعت سرسویی این شهاب باران 120 شهاب در ساعت خواهد بود. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی و رصد بارش های شهابی می‌توانند در مناطق کویری و کوهستانی که آسمان بسیار تاریک است و آلودگی نوری کمتری وجود دارد، بارش شهابی جوزایی را به خوبی رویت کنند.

بارش شهابی جوزایی

بهترین زمان برای رصد بارش شهابی جوزایی

بارش شهای جوزایی از 16 آذرماه امسال شروع شده و در تاریخ 23 آذرماه به اوج خود می‌رسد. ساعت سرسویی بارش شهابی جوزایی 120 شهاب در ساعت خواهد بود. از این رو علاقه‌مندان به رصد این پدیده می‌توانند با رفتن به مکان‌های تاریک، این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

بارش شهابی جوزایی

رصد صورت فلکی قوس

علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند صورت فلکی قوس که طالع نجومی شهر اصفهان شناخته می‌شود را در آذرماه امسال مشاهده کنند. به مجموعه‌ای از ستارگان که اشکال خاصی را در آسمان به وجود می‌آورند، صورت فلکی می‌گویند که متناسب با شکل آن، نام خاصی را برای این پدیده انتخاب می‌کنند. هر سال خورشید از 12 صورت فلکی عبور می‌کند که صورت فلکی قوس در آذرماه امسال در شهر اصفهان قابل رویت است. همچنین در آذرماه امسال حرکت خورشید به سمت جنوب خواهد بود و اگر در ساعت 12 ظهر به آسمان نگاه کنید، به جای اینکه خورشید در وسط آسمان باشد، به سمت جنوب حرکت می‌کند و به همین ترتیب تا پایان این ماه ارتفاع خورشید کاهش یافته و شب‌ها نیز طولانی‌تر می‌شود. این اتفاق تا ساعت 1:23 اول دی‌ماه 97 ادامه خواهد داشت و پس از آن به ارتفاع خورشید اضافه خواهد شد.

بارش شهابی جوزایی

رصد هلال آخر ماه ربیع اول

عمران مرادی در ادامه افزود علاقه‌مندان به پدیده‌های فضایی می‌توانند با چشم غیرمسلح در نیمه آذرماه شاهد هلال آخر ماه ربیع‌الاول سال 1440 هجری قمری باشند. قبل از طلوع خورشید و در ساعت 6:02 در سمت شرق افق شرقی، پدیده هلال آخر ماه ربیع الاول قابل رویت خواهد بود. از سویی در همین زمان سیاره عطارد شبیه به یک جسم نورانی در کنار هلال ماه قرار می‌گیرد. همچنین در ساعت 18:10 روز جمعه 16 آذر، مقارنه سیاره زحل با خوشه ستاره‌ای M22 و در ساعت 18:20 مقارنه مریخ و نپتون را می‌توانید با چشم غیرمسلح مشاهده کنید. به طور معمول، سیاره نپتون از دید ما بسیار دور است، اما در این مقارنه آن را با فاصله نزدیک‌تری نسبت به گذشته رویت خواهید کرد. البته برای مشاهده نپتون به یک تلسکوپ کوچک نیاز دارید. در ساعت 17:14 روز یکشنبه 18 آذر می‌توانید مقارنه ماه و زحل را نیز رویت کنید. در ساعت 3:00 بامداد روز شنبه 24 آذر سیاره عطارد در بیش‌ترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد که می‌توان آن را قبل از طلوع خورشید رصد کرد.

بارش شهابی جوزایی