نقاب سنگی

کشف نقاب سنگی با قدمت ۹ هزار ساله در کرانه باختری رود اردن

باستان شناسان موفق به کشف نقاب سنگی نادر و بی همتا شدند که قدمت آن به ۹ هزار سال پیش باز می گردد. این نقاب سنگی در منطقه ای کشف شده که بر سر تملک آن اختلاف نظر وجود دارد.

کشف نقاب سنگی ۹ هزار ساله منجر به شکل گیری گمانه زنی های مختلف در میان باستان شناسان شده است. باستان شناسان احتمال می دهند که این نقاب سنگی مورد استفاده انسان های عصر نوسنگی بوده است و در مراسمات خاصی از آن استفاده می کردند.

نظر قالب در میان باستان شناسان آن است که عمده خاصیت استفاده از این نقاب سنگی در مراسمات مذهبی و به خاطر اعتقاد انسان های دوران نوسنگی مبنی بر رابطه بین این نقاب و کامیابی خانواده بوده است.

این نقاب که به شکل صورت یک انسان تراش خورده است متعلق به کشفیات باستان شناسان در کرانه باختری است. کرانه باختری بخشی از کشور فلسطین است که توسط رژیم اشغالگر اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و پس از جنگ شش روزه به تصرف درآمد.

بر همین اساس در حال حاضر بین رژیم اشغالگر اسرائیل و فلسطین بر سر اشیاء کشف شده در کرانه باختری اختلاف نظر شدیدی وجود دارد و هر یک درصدد هستند که تملک این اشیاء ارزشمند را به خود اختصاص دهند.

نقاب سنگی نمادی از فعالیت مذهبی انسان های عصر نوسنگی

باستان شناسان تاکید دارند نقاب سنگی کشف شده بیانگر این مهم است که انسان های دوران نوسنگی بتدریج مراسمات مذهبی خود را از حالت ساده خارج کرده و به آن رنگ و لعاب پیچیده تری دادند. در واقع هر قدر که آنها برای مدت طولانی تری در یک جا ساکن می شدند به مراسمات مذهبی توجه بیشتری صورت می گرفت.

این نقاب سنگی  به یقین در قالب صورت یک مرد تراش خورده است و به نظر می رسد نمادی از ارواح نیاکان انسان های عصر نو سنگی باشد. ماسک یاد شده در نوع خود بی نظیر است و نمونه های مشابه آن در سراسر دنیا از ۱۵ مورد تجاوز نمی کند. از ۱۵ نقاب سنگی  کشف شده تنها ۲ مورد در اختیار کارشناسان قرار دارد و ۱۳ مورد دیگر متعلق به مجموعه داران خصوصی است و مطالعه بر روی آنها تقریبا امکان ندارد.

نقاب سنگی کرانه باختری دارای جزییات طبیعی خاصی است. سازنده نقاب بر روی تراش گونه ها و نیز بینی توجه خاصی داشته است. فراموش نکنیم که آخرین مورد از کشفیات مربوط به نقاب سنگی متعلق به ۳۵ سال پیش بوده است.

بطور کلی نقاب سنگی در دوران کهن نقش مهمی در مراسمات مذهبی و جشن ها داشته و از آنها در جهت انجام اعمال جادویی و درمانی بهره می بردند.

هر چند نقاب سنگی کرانه باختری تا حدود زیادی به همان حالت اول باقی مانده است، اما به احتمال زیاد در ۹ هزار سال پیش آن را رنگ آمیزی می کردند و بشدت هم براق بوده است.

باستان شناسان معتقدند که استفاده از نقاب سنگی متعلق به دوران انقلاب کشاورزی و گذار انسان از اقتصاد مبتنی بر شکار به اقتصاد مبتنی بر کشاورزی بوده است. با ورود به عصر کشاورزی شاهد تغییرات ساختاری در فعالیت های انسان هستیم که از جمله مهمترین آنها توجه بیشتر انسان به فعالیت های مذهبی بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. یکم ساختگی و مصنوعی ب نظر میاد

  2. جدیدا تاریخ و باستان شناسی جذابیت بیشتری پیدا کرده تا نجوم و فضا