قیمت خودرو

قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت؛ سایپا با پراید 35 میلیونی ضرر می‌کند!

مدیرعامل سابق سایپا عنوان کرد تا زمانی که اقتصاد کشور بی‌ثبات است، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو آسیب می‌رساند. وی همچنین گفت پراید 35 میلیونی هم برای سایپا زیان‌ده شده است.

سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا گفت نظام قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو آسیب می‌رساند و به دنبال آن قیمت خودروها به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند. به‌طور کلی سیاست‌های کنترل قیمتی که بر محصولات خودروسازان داخلی اعمال می‌شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و وضعیت را نامساعد‌تر می‌کند. در گذشته نیز قیمت خودرو با چنین سیاست‌هایی کاهش پیدا کرد، اما خودروسازان داخلی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه با مشکلات تولید مواجه شدند و برای حل آن از تسهیلات بانکی استفاده کردند که به همین دلیل هزینه‌های سربار خودروسازان افزایش یافت و قیمت خودرو در بازار با رشد چشمگیری مواجه شد.

قیمت 35 میلیون تومان برای پراید مناسب نیست

سعید مدنی در ادامه عنوان کرد طبق گزارش‌های رسمی، اگر از سال 80 با توجه به تورم‌های 25 تا 35 درصدی هر سال، قیمت خودرو سالانه 6.5 درصد افزایش پیدا می‌کرد، در حال حاضر پراید با قیمت 23 تا 24 میلیون تومان فروخته می‌شد، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده که حتی پراید 35 میلیون تومانی نیز برای شرکت سایپا زیان‌ده است. از طرفی اگر طرح افزایش 6.5 درصدی قیمت خودرو توسط خودروسازان اجرا می‌شد آن‌ها می‌توانستند سالانه 16 هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کنند و مشتریان نیز بر اساس زمان‌بندی افزایش قیمت می‌توانستند خودروهای مدنظر را به راحتی و بر اساس توان خود خریداری کنند و حتی خودروسازان نیز جذب نقدینگی خود را بر اساس تسهیلات بانکی انجام می‌دادند.

مدیرعامل سابق سایپا در ادامه بیان کرد:

سیاست‌هایی که برای ثابت نگه داشتن قیمت خودرو اعمال شد، به طور غیرمستقیم در افزایش قیمت نقش دارد؛ چرا که در گذشته چند سالی قیمت‌ خودروها ثابت بود و مردم نیز به همین دلیل برای خرید خودرو تمایلی نداشتد، اما زمانی به خرید خودرو اقدام کردند که قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی در حال افزایش بود. به طور کلی نظام قیمت‌گذاری دستوری موجب شد تا مشتریان که با 24 میلیون تومان می‌توانستند خودرو مدنظر خود را خریداری کنند، می‌بایست آن را با 35 میلیون تومان در بازار آزاد بخرند. علاوه بر مشتریان، خودروسازان نیز با ضرر و زیان مواجه شدند.

قیمت خودرو

آیا پراید، خودرو داخلی است؟

سعید مدنی در ادامه اظهار کرد در حال حاضر خودروسازان داخلی برای خرید قطعات لازم محصولات خود از ارز 9 هزار تومانی استفاده می‌کنند که در واقع باید به آن‌ها ارز 3 هزار تومانی داده می‌شد. خودرو پراید نیز صد در صد داخلی‌سازی نیست و شرکت سایپا برای تامین برخی از قطعات آن بیش از 1500 دلار هزینه می‌کند و بر خلاف تصور عموم، تولید این خودرو برای شرکت سایپا ارزبری دارد. به طور کلی خودروسازان داخلی برای تامین قطعات 3 برابر حد استاندارد هزینه می‌کنند. در این شرایط، تنها راه‌حل رفع مشکلات صنعت خودرو، نزدیک کردن قیمت محصولات خودروسازان به قیمت حاشیه بازار است؛ زیرا اگر قیمت محصولات در حاشیه بازار افزایش یابد، مشتریان قادر به خرید نخواهند بود و به این ترتیب خودروسازان ناچارند که قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

قیمت خودرو

قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند

مدیرعامل سابق سایپا در ادامه افزود تا زمانی که اقتصاد کشور بی‌ثبات است، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو آسیب می‌رساند. زمانی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند که در کشور، اقتصاد ثابتی وجود داشته باشد. از طرفی تنها راه‌حل مشکل خودروسازان این است که قیمت محصولات به قیمت حاشیه بازار نزدیک شود. از این رو سازمان حمایت با آنالیز قیمت‌های محصولات در بازه‌های زمانی سه‌ماهه و شش‌ماهه می‌تواند حاشیه سود مطمئنی را برای خودروسازان فراهم کند. همچنین برای رهایی از فشارهای تحریمی باید پلتفرم‌های داخلی ایجاد شود تا به کشورهای خارجی وابسته نباشیم. به طور مثال محصولات گروه SP100 سایپا نظیر کوییک یا ساینا با استفاده از پلتفرم‌های داخلی تولید شده‌اند و به همین دلیل می‌توانیم با قطعه‌سازان دنیا به راحتی همکاری کنیم. البته باید با شرکت‌هایی قراداد ببندیم که منافع مشترکی با آمریکا نداشته باشند و فشار تحریم موجب قطع همکاری آن‌ها نشود.

قیمت خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. اینکه معلوم بود که کاهش پیدا نمی کنه

  2. اخه میلیونی ضرر میکنن ما هم باور کردیم

  3. ایرانی مستحق بی کیفیت ترین هاست …..!

  4. خیلی جالبه ینی این همه شلوغ پلوغ کردن تازه بشه 35 میلون و نمیشه هم؟؟