تهران

خطر فرونشست تهران را تهدید می کند!

خطر فرونشست یا غرق شدن به شکل چشمگیری تهران را تهدید می کند و در صورت تداوم این روند ممکن است پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از این پدیده در آینده غیر ممکن شود.

شهر تهران که پایتخت بزرگ کشور ایران محسوب می شود با جمعیتی نزدیک به 15 میلیون نفر با خطری جدی مواجه شده است. تهران در حال فرونشست تدریجی است و هر سال در حدود ۲۵ سانتیمتر در زمین فرو می رود.

تهران پرجمعیت ترین کشور آسیای غربی است. تصاویر ماهوراه ای نشان می دهد که این شهر پرجمعیت با خطری جدی مواجه شده است و در برخی از مناطق این کلان شهر شاهد فرونشست زمین به اندازه ۱۰ اینچ یعنی معادل با ۲۵ سانتیمتر هستیم.

براساس مطالعاتی که با استفاده از تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ صورت گرفته است، ۱۰ درصد مرکز شهر تهران و روستاهای اطراف آن سالی ۲۵ سانتی‌متر در زمین فرو می‌روند.

فرونشست تهران یک تهدید جدی است

یکی از پیامدهای جدی فرونشست تهران، ایجاد حفره هایی در برخی از مناطق شهر است. شاهد بودیم که چندی پیش یک کشاورز برای ساعت ها در یک حفره ۶ متری گرفتار شده بود. این حفره به دلیل فرونشست زمین ایجاد شده بود.

شکاف ها و حفره های ایجاد شده در زمین تهران باعث می شوند تا آب هایی که به منظور آبیاری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد به یکباره توسط زمین بلعیده شده که این موضوع می تواند به محصولات کشاورزی ضربه جدی وارد کند.

میزان فرو نشست شهر تهران از بالاترین سطوح فرونشست در دنیا محسوب می شود. غرق شدگی تدریجی بخش هایی از شهر تهران با چالش های دیگری مانند خشکسالی و کمبود بارش ها و نیز افزایش جمعیت همراه است و این امر می تواند خطری جدی برای منابع آب این شهر تلقی شود. البته در این بین شهر تهران تنها نیست و شهرهای دیگری مانند ونیز، تکزاس، لوییزیانا و کالیفرنیا شاهد فرونشست زمین هستند.

به نظرمی رسد سیستم فاضلاب زیرزمینی عامل اصلی فرونشست برخی از مناطق شهر تهران باشد. یکی از چالش هایی که مشکل فرونشست تهران را تشدید می کند مسئله حفر غیر قانونی چاه است. تاکنون مسئولان این شهر ۱۰۰ هزار چاه غیرمجاز را مسدود کرده اند، اما همچنان ۳۰ هزار چاه دیگر باقی مانده است.

اگر روند فرونشست تدریجی تهران ادامه پیدا کند، زیرساخت های این شهر، لوله های انتقال گاز، پل ها و خطوط راه آهن با مخاطرات جدی روبرو خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. کسی مگه عین خیالش میاد اصلا

  2. نشست کنه یه عده بمرین راحت شیم

  3. خوب باید چی کار کرد

  4. 2 میلیون نفر بدبخت توی تهران از فرونشست تا اتشفشان دماوند تا زلزله