اینترنت 4G

مقایسه کیفیت، سرعت و قیمت اینترنت 4G با ADSL؛ چرا باید 4 جی را انتخاب کنیم؟

اینترنت 4G چه برتری‌هایی نسبت به اینترنت ثابت دارد؟ در این مطلب قصد داریم اینترنت ADSL و اینترنت 4 جی را از نظر کیفیت، سرعت، قیمت و دسترسی، با یکدیگر مقایسه کنیم.

امروزه با توجه به کاربرد گسترده گوشی های تلفن همراه میان مردم، اهمیت کیفیت و سرعت اینترنت همراه بسیار بیشتر شده است. از چند سال پیش به بعد، کاربران استفاده بیشتری از اینترنت موبایل می‌کنند و بازار اینترنت ثابت یا ADSL تا حدودی به خطر افتاده است. با ورود اپراتورهای تلفن همراه به نسل‌های بالاتر مخابراتی یعنی 4G و ارائه اینترنت پرسرعت‌تر به کاربران، طرفداران اینترنت همراه بیشتر از قبل شده است. با این حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت 4G چه تفاوتی با ADSL دارد؟ در ادامه قصد داریم اینترنت ADSL و 4G را مقایسه و بهترین نوع اینترنت در ایران را معرفی کنیم.

اینترنت 4G

طبق آمارهای منتشر شده، تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت روز به روز در حال کاهش است و بیشتر کاربران به استفاده از اینترنت همراه تمایل بیشتری نشان می‌دهند. این اتفاق باعث شده صدای اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دربیاید و به تعرفه‌های وضع شده برای بخش ثابت و موبایل و ارزان بودن تعرفه اینترنت موبایل اعتراض کردند. آخرین آمار رسمی که در پایان تابستان 97 منتشر شد، نشان‌دهنده‌ی آن بود که تعداد مشترکان اینترنت ثابت در ایران 10 میلیون و 35 هزار نفر بوده، در حالی که بیش از 61 میلیون مشترک از اینترنت سیار استفاده می‌کنند.

مقایسه سرعت اینترنت 4G با ADSL

اولین و اصلی‌ترین چیزی که باعث می‌شود کاربران به استفاده از اینترنت 4G اپراتورهای تلفن همراه روی بیاورند، سرعت بالای این سرویس اینترنتی است. در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که سرعت بالایی را در اینترنت خانگی ارائه می‌دهند، اما باز هم قادر به رقابت با اینترنت همراه نیستند و در بعضی مناطق که پوشش‌دهی خوبی وجود داشته باشد، سرعت اینترنت 4G به چند برابر اینترنت ADSL می‌رسد.

با توجه به آخرین آمار، سرعت اینترنت همراه در ایران بسیار بیشتر از سرعت اینترنت ثابت است و به همین دلیل بیشتر کاربران تمایل دارند از اینترنت همراه به جای اینترنت ADSL استفاده کنند. از سوی دیگر با توجه به این که امروزه بسیاری از کاربران در گوشی خود از فیلترشکن استفاده می‌کنند، استفاده از اینترنت پرسرعت‌تر ضرورت بیشتری پیدا کرده است. در این میان، اپراتور همراه اول موفق شده با ارائه نسل 4.5 تلفن همراه، بیشترین سرعت اینترنت را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام شد اپراتور اول ارتباطی کشور موفق شده رکورد سرعت اینترنت همراه را در ایران بشکند. در آن زمان، در مراسمی که با حضور محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه در شبکه همراه اول ثبت شد که بیشترین سرعت اینترنت در ایران در قالب نسل 4.5 تلفن همراه بوده است.

اینترنت 4G

هم‌اکنون حداکثر سرعت اینترنت ثابت (ADSL) مبتنی بر سیم مسی از سوی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی از جمله مخابرات، 16 مگابیت بر ثانیه است. البته شرکت مخابرات، اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر VDSL و فیبرنوری را نیز ارائه می‌دهد که سرعت آن تا 50 مگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد، اما این نوع اینترنت در همه جا قابل عرضه نیست و به بسترهای خاصی نیاز دارد و می‌توان گفت تعداد کمی از کاربران امکان دسترسی به چنین سرعتی را دارند. این در حالی است که سرعت اینترنت 4G در اپراتورهای تلفن همراه در مناطقی که پوشش خوبی وجود داشته باشد، حتی تا 100 مگابیت بر ثانیه برای اپراتور همراه اول می‌رسد و البته همان‌طور که گفته شد، این سرعت برای اینترنت 4.5G همراه اول تا 1 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

فعال‌سازی

مزیت دوم اینترنت 4G نسبت به اینترنت ADSL، فعال‌سازی راحت‌تر و ارزان‌تر آن است. در واقع شما برای استفاده از اینترنت همراه به جز سیم کارت و یک گوشی موبایل به چیز دیگری نیاز ندارید، اما برای استفاده از اینترنت خانگی به تجهیزاتی چون خط تلفن ثابت، مودم، روتر و اسپلیتر نیاز خواهید داشت.

تنوع بسته‌ها

شما با اینترنت همراه، راحت‌تر می‌توانید نیازهای خود را مدیریت کنید. اگر از کیفیت و سرعت سرویس اینترنت اپراتور خود راضی نباشید، به سادگی می‌توانید با عوض کردن سیم کارت، از خدمات اپراتور دیگر بهره ببرید. علاوه بر آن، تنوع بسته‌های اینترنت موبایل بسیار بیشتر از اینترنت خانگی است. شما می‌توانید انواع بسته‌های ماهانه، سالانه، روزانه و شبانه و حتی ساعتی را در حجم‌های مختلف، مطابق با نیاز خود خریداری کنید، اما تعویض سرویس ADSL سخت‌تر بوده و تنوع بسته‌های آن به مراتب کمتر از اینترنت 4G اپراتورهای تلفن همراه است.

مقایسه قیمت اینترنت ثابت و همراه

در گذشته، قیمت اینترنت ADSL نسبت به اینترنت همراه کمتر بود و این به یکی از برتری‌های سرویس اینترنت ثابت تبدیل شد. با رقابت شدیدی که بین اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه اینترنت 3G و 4G و در ادامه 4.5G به وجود آمد، اکنون قیمت اینترنت همراه وضعیت بهتری در مقایسه با قبل پیدا کرده است. شرکت‌ها و اپراتورهای مختلف، نرخ‌ها و بسته‌های متفاوتی را برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند، اما اکنون برای مثال قصد داریم قیمت اینترنت ADSL مخابرات را با قیمت اینترنت همراه اول مقایسه کنیم.

اینترنت ADSL

طبق تعرفه‌های جدید شرکت مخابرات ایران، این شرکت سرویس اینترنت ماهانه با سرعت 16 مگابیت بر ثانیه را با آستانه مصرف منصفانه 700 گیگابایت ترافیک داخلی و 175 گیگابایت ترافیک بین‌الملل (در صورت مصرف یک گیگابایت ترافیک بین‌الملل، 4 گیگابایت ترافیک داخلی برای مشترک محاسبه می‌شود) به قیمت 80 هزار تومان عرضه می‌کند. همچنین قیمت هر گیگ ترافیک اضافی مخابرات 2 هزار تومان اعلام شده است.

در سوی دیگر، اپراتور همراه اول بسته‌های متنوعی را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه‌ی دقیق نرخ آن با قیمت اینترنت مخابرات وجود ندارد، اما به عنوان مثال می‌توان گفت بسته‌ی 1 گیگابایتی یک ماهه همراه اول با قیمت 10 هزار و 400 تومان عرضه می‌شود. همچنین تعرفه آزاد هر کیلوبایت اینترنت سیم کارت دائمی همراه اول معادل 0.4 ریال اعلام شده است. در ظاهر به نظر می‌رسد قیمت اینترنت ADSL مخابرات بسیار کمتر از اینترنت همراه است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ما در اینجا قیمت بسته 16 مگابیت بر ثانیه‌ای مخابرات را در نظر گرفتیم، اما در بالا گفتیم که سرعت اینترنت 4.5G همراه اول حتی تا 1 گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد که امکان دستیابی به چنین سرعتی با اینترنت خانگی امکان‌پذیر نیست.

در دسترس بودن

یکی دیگر از مزایای مهم اینترنت 4G اپراتورهای تلفن همراه، در دسترس بودن همیشگی آن است. امروزه گوشی های هوشمند به همراه همیشگی مردم تبدیل شده و بیشتر نقاط کشور نیز تحت پوشش اینترنت اپراتورهای تلفن همراه قرار دارند. بنابراین شما هر جا و هر زمانی که به اینترنت نیاز داشته باشید می‌توانید با گوشی خود به اینترنت دسترسی داشته باشید و محدود به حضور در یک مکان خاص برای استفاده از اینترنت ثابت نخواهید بود.

اینترنت ADSL

اکنون اینترنت همراه در همه شهرهای کشور در دسترس است، اما برخی نقاط کشور پوشش‌دهی ضعیف‌تری در اینترنت 4G دارند. با بررسی نقشه پوشش شبکه 4G اپراتورهای تلفن همراه، به نظر می‌رسد همراه اول پوشش بهتری را نسبت به دو اپراتور دیگر ارائه داده و در حال حاضر به تنها اپراتوری تبدیل شده که تمامی شهرهای کشور را تحت پوشش اینترنت 4G قرار داده است.

شبکه نسل 4 همراه اول در سال 1394 راه‌اندازی شد و به مرور شاهد ارتقای کیفیت آن بودیم. برای بهره‌مندی از اینترنت 4G همراه اول باید گوشی شما از این شبکه پشتیبانی کند و در این صورت شما با خرید یک سیم کارت نسل 4 (USIM) و فعال کردن شبکه LTE در تنظیمات گوشی خود می‌توانید از این سرویس استفاده کنید. با ورود گوشی های جدید که همگی از شبکه نسل چهارم پشتیبانی می‌کنند، لازم است سیم کارت خود را به یوسیم تبدیل کنید. شما می‌توانید سیم کارت USIM را به صورت رایگان از طریق ارسال کد پستی به سرشماره 8962 و ارسال از طریق شرکت پست یا با مراجعه حضوری به دفاتر و فروشگاه‌های منتخب همراه اول دریافت کنید.

اینترنت 4G

همچنین شرکت‌های ایرانسل و همراه اول، نسل چهار و نیم اینترنت همراه را نیز به کاربران خود ارائه می‌کنند. همراه اول اولین اپراتور ارائه‌دهنده 4.5G بوده و اکنون 11 هزار سایت شبکه 4 و نیم را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است. سرعت دانلود در بستر 4.5G حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از نسل چهار است و در آن، تعداد اتصال‌های بیشتری را به صورت همزمان می‌توان ایجاد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. همراه اول خیلی افتضاحه خداییش. من وسط شهر همدان زندگی میکنم و سرعت ایرانسل شاید 10 برابر بیشتر از همراه اول هستش. ایرانسل عشقه.

  2. هنوز نصب نکردیم ببینم خوبه یانه

  3. سرعتش خیلی خوبه
    ولی۰۰۰۰

  4. سرعتم با همراه اول به 8 مگابایت میرسه در حالی که ایرانسل به زور 2 یا 3 مگ

  5. لطفا حرف مفت نزنید خودم همیشه تست کردم و متوجه شدم سرعت همراه اول دو برابر ایرانسله

  6. اتفاقا تو ایران باید گفت چرا باید ۴ جی را انتخاب نکنیم

  7. ADSL وضعیت بهتری پیدا کرده

    ماهی ۲۵ هزار تومن پرداخت می کنم (پس پرداخت!!!) و ۴۰ گیگ از باند بین الملل می تونم استغاده کنم و سرعت هم تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه میرسه، سرعت دانلود، ۲.۴ مگابایت هستش و اگر با اینترنت 4G مقایسه کنیم، با ۲۵ هزار تومن نهایتا ۵ گیگ در ماه بشه تهیه کرد، نکته دیگه اینه که از ADSL همه خانواده استفاده می کنند و جالب اینه که مودم ثابت 4G همیشه آنتن نداره

    به هر حال تلویزیون اینترنتی مخابرات تو همه شهر ها راه بی افته و ۲۰ تا شبکه خصوصی اضافه کنه، مشترکین ADSL مخابرات، ۳ برابر می شن

    سرعت ۱۰۰ مگابیت!!!! برای 4G در ایران!!!!! رو ما که ندیدیم!!!!

    مطابق مطلب چند روز پیش گجت نیوز، سرعت اینترنت موبایل در ایران حتی از استاندارد متوسط 3G هم کمتره، حالا ۱۰۰ مگابیت از کجا اومده!!!! یعنی یک فیلم 720 که 800 مگ باشه رو در یک دقیقه و ۴ ثانیه دانلود می کنه!!!!

    http://gadgetnews.net/314731/

    در ضمن فیبر نوری حتی ۱۰۰۰ برابر 5G رو هم می تونه پشتیبانی کنه و محدودیت سرعت نداره

    به نظر من در مجموع، ADSL مناسب تر هست.

    با سپاس

    • سلام برادر . من از تبریز دارم کامنت میزارم . تو شهرک ائل گلی تبریز من با فورجی ایرانسل Speedtest گرفتم ۱۰۶مگابیت سرعت داد کلا بازی های Ps4رمو و آپدیت هامو با فورجی ایرانسل دانلود می کنم . تو مشهد هم گرفتم ۱۱۲مگابیت داد . مرسی

  8. پوشش و سرعت همراه اول عالیه ، ایرانسل که هی قطع و وصل میشه و پوشش خوبی نداره

  9. جناب مصطفی معصوم‌پور
    همه میدونن سرعت اینترنت 4G ایرانسل خیلی بیشتر از همراه اوله . در منطقه ما با اینکه اینترنت همراه اول کاملا تحت پوشش این اپراتور قرار داره و پوشش اینترنت همراه ایرانسل بسیار کمه ، ولی سرعت اینترنت همراه ایرانسل چندین برابر همراه اوله .

  10. خب چون از همه سرعتش بهتره