موبایل جدید

11 فاکتور مهم هنگام خرید یک موبایل جدید

در کنار مشخصه‌های سخت افزاری، فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارد که کاربران هنگام خرید موبایل جدید کمتر به آن توجه می‌کنند. در این بخش، 11 فاکتور مهم را که باید موقع خرید موبایل جدید در نظر بگیرید، بیان خواهیم کرد.

خرید گوشی نو همواره پروسه‌ای پیچیده بوده است. شما هنگام خرید موبایل جدید باید موارد مختلفی همچون قدرت پردازشی، عملکرد دوربین، طراحی و بیشتر را در نظر بگیرید. اگرچه این‌ها فاکتورهای مهمی هستند، اما در سال 2018، موارد پراهمیت دیگری نیز وجود دارند که به سادگی نمی‌توان از آنها عبور کرد.

شاید تصور کنید مواردی که در ادامه بیان می‌کتیم، از بدیهیات باشند؛ اما برخی افراد به همین موارد به‌ظاهر مهم توجه نداشته و آن‌گونه که باید، لذت خرید یک موبایل جدید را تجربه نمی‌کنند.

11 ویژگی اساسی که موبایل جدید شما باید داشته باشد

اغلب گوشی های هوشمند امروزی، لیست کاملی از نیازهای اولیه و اساسی کاربران را پوشش می‌دهند؛ بنابراین، انتخاب برند و دستگاه بیشتر به تمایلات و سلایق شما بستگی خواهد داشت. بهتر است ابتدا نگاهی سریع به 11 فاکتور اساسی که بسیاری از افراد از آنها غافل هستند، داشته باشیم:

  • پوشش اوولفوبیک
  • گوریلا گلس
  • ال سی دی یا اولد؟
  • نوع حافظه داخلی
  • سیستم نرم افزاری پیش‌فرض
  • اچ دی آر برای سلفی‌ها
  • میکروفون اختصاصی با قابلیت لغو نویز
  • شارژ سریع
  • پشتیبانی از وسایل جانبی
  • اعلان LED
  • ژیروسکوپ

در ادامه، اهمیت هر مورد را بیان کرده و خواهیم گفت که فقدان آنها چگونه بر تجربه کاربری شما تاثیرگذار خواهند بود.

پوشش اوولفوبیک برای پیمایش روان

موبایل جدید

جدای از وضوح صفحه و شدت روشنایی آن، یکی از مواردی که همیشه هنگام خرید موبایل جدید باید به آن توجه داشته باشید، وجود پوشش اوولفوبیک است. این پوشش در واقع یک لایه بسیار نازک روی نمایشگر دستگاه بوده و مانع تجمع چربی بر روی آن می‌شود.

در گوشی های هوشمند، چنین اتفاقی معمولا با لمس مکرر صفحه و بر جا ماندن اثر انگشت کاربران رخ می‌دهد.

حال اگر گوشی شما فاقد چنین پوششی باشد یا کیفیت بالایی نداشته باشد، ظرف چند دقیقه چرب شده و دیگر همانند قبل روان نخواهد بود. فقدان این پوشش همچنین باعث می‌شود تا در طول زمان، لایه‌ای از چربی روی نمایشگر بنشیند.

تعداد محصولاتی که با این پوشش ارائه می‌شوند، کم نیست؛ اما در تمام آنها نمی‌توان چنین چیزی را پیدا کرد. برای اطمینان از وجود این قابلیت در محصولی خاص، می‌توانید از یک متخصص یا خود شرکت سازنده کمک بگیرید. حتی این امکان وجود دارد که به یک فروشگاه مراجعه کرده و خود با استفاده از دستگاه‌های دمو و پیش‌نمایش، وجود این پوشش و کیفیت آن را بررسی کنید.

پوشش محافظ گوریلا گلس

موبایل جدید

در کنار پوشش اوولفوبیک، شما باید مطمئن شوید که موبایل جدیدتان با لایه‌ای محافظ همراه شده باشد. در اغلب موارد، شما می‌توانید محصولات شرکتی به نام کورنینگ (Corning) را پیدا کنید؛ شرکتی که پوشش‌های محافظ نمایشگر آن با نام گوریلا گلس (Gorilla Glass) در طیف گسترده‌ای از گوشی ها به کار گرفته می‌شود.

همان‌طور که از نامش پیداست، این پوشش یک لایه اضافی را برای جذب ضربه‌ها و شوک‌های وارده بر صفحه به نمایشگر اضافه می‌کند. لازم به ذکر است که وجود گوریلا گلس، عدم آسیب گوشی را در شرایطی که از دست شما به زمین بیفتد، تضمین نمی‌کند؛ اما به شکل قابل توجهی حجم اصابت را کاهش خواهد داد.

اگر سازندگان از گوریلا گلس استفاده کرده باشند، این مورد را در بخش مشخصات فنی ذکر خواهند کرد.

ال سی دی یا اولد؟

موبایل جدید

بسیاری از مواقع، از نمایشگرهای اولد به عنوان یک ویژگی مخصوص گوشی های گران‌تر یاد می‌شود. اگرچه این موضوع به خاطر هزینه بالای پنل‌های OLED حقیقت دارد، اما همیشه نمی‌تواند درست باشد. به بیان دیگر، سناریوهای متعددی وجود دارد که در آنها نمایشگرهای LCD می‌توانند برتری داشته باشند.

برای مبتدیان، نمایشگرهای LCD درخشان‌تر هستند؛ موضوعی که به خوبی هنگام کار با گوشی در محیط‌های بیرونی متوجه آن خواهید شد. به علاوه، این نمایشگرها رنگ‌ها را در مقایسه با OLED، طبیعی‌تر و واقعی‌تر نمایش می‌دهند (نمایشگرهای اولد به اشباع رنگ و عمق رنگ مشکی شناخته می‌شوند).

با این تفاسیر، ما می‌گوییم این مورد را باید مطابق با سلیقه و تمایل خود انتخاب کرد.

نوع حافظه داخلی و تاثیر آن بر سرعت

حافظه داخلی، تقریبا هر کاری که انجام می‌دهید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه اغلب کاربران فقط به میزان حافظه داخلی و انتخاب حافظه بیشتر توجه دارند، بررسی نوع حافظه را فراموش می‌کنند؛ فاکتوری که می‌تواند تاثیری قابل توجه بر روی تجربه کاربری شما داشته باشد.

نوع حافظه داخلی مشخص می‌کند که اطلاعات با چه سرعتی نوشته و خوانده شوند. حافظه گوشی های برتر موجود در بازار، از نوع UFS 2.1 است؛ ولی اگر به دنبال خرید یک موبایل اقتصادی هستید، مطمئن شوید از حداقل eMMC 5.1 استفاده شده باشد. این اطلاعات در وب‌سایت سازنده یا پلتفرم‌های شخص ثالث آنلاین وجود دارد.

سیستم عامل پیش‌فرض و پشتیبانی نرم افزاری سازنده

شاید تلفن هوشمندی که قصد خرید آن را دارید، با آخرین نسخه از سیستم عامل های موجود تبلیغ شده باشد؛ اما باید گفت برخی سازندگان از این ترفند به خاطر سابقه ضعیف خود در ارائه به‌روزرسانی‌های جدید استفاده می‌کنند. با وجود یک سابقه مثبت در ارائه آپدیت‌های نرم افزاری، می‌توانید مطمئن باشید که سال‌ها طول نمی‌کشد که نسخه جدید سیستم عامل خود را دریافت می‌کنید.

این موضوع یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های کاربران اندروید است.

اچ دی آر برای سلفی‌ها

موبایل جدید

برای ایجاد تعادل درست بین پیش‌زمینه و پس‌زمینه در تصاویر، امروزه اکثر اسمارت فون ها با قابلیتی به نام HDR عرضه می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر پشت سر شما و جایی که نشسته‌اید، نور تیزی وجود داشته باشد، HDR با دستکاری محدوده دینامیکی، خروجی را به گونه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که تعادل در آن ایجاد شده باشد. هرچند ، حالت اچ دی آر معمولا برای تصاویری ارائه می‌شود که با دوربین پشتی ثبت شده‌اند.

اگر از افرادی هستید که بیشتر عادت به سلفی گرفتن دارند، به این قابلیت برای دوربین جلویی نیاز خواهید داشت. این چیزی‌ست که اخیرا سازندگان در حال اضافه کردن آن به محصولات خود هستند.

میکروفون اختصاصی با قابلیت لغو نویز

با پیشرفته‌تر و هوشمندتر شدن تلفن های همراه، ملزومات بیشتر تحت الشعاع قرار می‌گیرند. یکی از همین موارد، میکروفون است و نقش آن زمانی مشخص می‌شود که قصد برقراری تماس، ضبط صدا یا فیلم‌‌برداری را داشته باشید.

به منظور رفم خوردن تجربه‌ای غنی در این شرایط، اغلب سازندگان یک میکروفون اختصاصی را برای لغو نویز به گوشی های خود اضافه می‌کنند. در همین حال، متاسفانه چنین چیزی روی برخی گوشی ها پیدا نمی‌شود. به همین جهت بهتر است هنگام انتخاب یک گوشی جدید، این فاکتور را هم مد نظر داشته باشید.

شارژ سریع

موبایل جدید

پشتیبانی از شارژ سریع چیزی نیست که به سختی بتوان در گوشی های روز پیدا کرد. اما یکی از مشخصه‌هایی که موقع خرید موبایل جدید باید به آن توجه کافی داشت، نوع فناوری شارژ سریع (جهانی یا اختصاصی) است.

فناوری های شارژ سریع اختصاصی تنها با شارژر مخصوص سازنده موبایل شما کار می‌کنند. به همین جهت اگر به هر دلیلی شارژر را گم کنید، چاره‌ای جز خرید یک شارژر نو نخواهید داشت.

وسایل جانبی متنوع

اکوسیستم لوازم جانبی یک گوشی هم می‌تواند به اندازه مواردی که بالاتر گفتیم، اهمیت داشته باشد. شاید بعد از خرید یک موبایل جدید بخواهید کاورهای مخصوص، محافظ صفحه، داک شارژ یا چیزهای متنوع دیگر را هم در کنار آن داشته باشید.

برای اطمینان از پشتیبانی یک محصول از لوازم جانبی مختلف، باید به میزان شهرت برند، محبوبیت گوشی مورد نظر و همچنین شباهت آن به سایر محصولات همان برند توجه کنید. مورد آخر اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر تفاوت چندانی از نظر طراحی میان محصولات یک خانواده وجود نداشته باشد، ساخت کاورهای مختلف برای سازندگان دشوار نخواهد بود؛ موضوعی که در مورد آیفون های اپل نیز صادق است.

لامپ LED برای اعلان‌ها

موبایل جدید

لامپ LED کاربردهای بسیاری دارد و معمولا از آن برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها، باخبر کردن کاربران از دریافت تماس‌ها یا پیام‌ها و همین‌طور شارژ شدن باتری استفاده می‌شود. ولی اخیرا برخی سازنده‌ها در حال جایگزین کردن آن با نمایشگرهای همیشه روشن (Always-on-Display) هستند.

اگر از کاربرانی هستید که ذخیره و مصرف بهینه انرزی را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهید، حتما به لامپ‌ LED نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، سفارشی‌سازی این چراغ‌ها نیز امکان‌پذیر است.

ژیروسکوپ

اگر به بازی‌های واقعیت افزوده علاقه دارید، ژیروسکوپ را فراموش نکنید. با اینکه شتاب‌سنج برای اغلب کاربران کافی است، اما نمی‌تواند چرخش دستگاه را تعیین و اندازه‌گیری کند؛ چیزی که در واقعیت افزوده بسیار مهم است.

قطعا اهمیت کیفیت دوربین، سرعت پردازنده، میزان حافظه رم، باتری و موارد سخت افزاری، اهمیت بالاتری در مقایسه با مواردی دارند که بالاتر به آنها اشاره کردیم، اما بسیاری از افراد به سادگی از کنار همین قابلیت‌های ساده عبور می‌کنند؛ ویژگی‌هایی که می‌توانند تجربه کار کردن با دستگاه را دگرگون کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. همون یکیشم کافیه

  2. یه موردش غیر اشنا بود فقط