زانتیا

بررسی مزایا، معایب و قیمت خودرو زانتیا در بازار ایران

زانتیا محصول شرکت فرانسوی سیتروئن است و سایپا تا سال 1389 آن را در ایران تولید می‌کرد. اما آیا این خودرو در حال حاضر ارزش خرید دارد؟ در ادامه، مزایا، معایب و قیمت این خودروی محبوب را بررسی می‌کنیم.

شرکت سایپا در دهه 80 خورشیدی با شرکت سیتروئن قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن قرار شد خودرو لیفت‌بک خانوادگی زانتیا در بازار ایران عرضه شود. سایپا در سال 1389 روند تولید خودرو زانتیا را متوقف کرد و پس از آن سعی داشت با تولید زانتیا 2 نگاه مشتریان بیشتری را به این محصول جلب کند که نتیجه‌ رضایت‌بخش نبود و این پروژه متوقف شد. این خودرو فرانسوی با دو موتور 2 لیتری و 1.8 لیتری در بازار ایران به فروش می‌رسید. مدل اول زانتیا با نام SX2000 در ایران عرضه می‌شد که به دلیل مصرف سوخت کم و توان بیشتر نسبت به مدل دوم از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. زانتیا بر خلاف سایر محصولات فرانسوی مدت کمتری در بازار ایران دوام آورد و خیلی سریع روند تولید آن متوقف شد و به همین دلیل تهیه قطعات یدکی زانتیا برای مالکان آن به سختی انجام می‌شود. لازم به ذکر است شرکت سایپا دلیل توقف تولید این خودرو را ضعف شدید امنیتی اعلام کرد؛ بنابراین هنگام رانندگی با این خودرو مراقب باشید تا ویژگی سواری نرم و شتاب زیاد آن شما را هیجان‌زده نکند.

زانتیا

مزایا و معایب زانتیا

مزایا

خودرو زانتیا از ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر سواری نرم، فرمان‌پذیری عالی، تعادل و چسبندگی خوب در سرپیچ‌ها و از همه مهم‌تر سرعت و شتاب‌گیری فوق‌العاده برخوردار است و می‌تواند سرعت 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت 11 ثانیه بپیماید که برای این خودرو قدیمی، ویژگی مهم و مثبتی محسوب می‌شود. همچنین شرکت فرانسوی سیتروئن، سیستم تعلیق بسیار باکیفیتی را برای این خودرو در نظر گرفته بود که هرگاه به یک دست‌انداز بلند می‌رسید ارتفاع خودرو افزایش پیدا می‌کرد و پس از دست‌انداز مجددا به ارتفاع معمولی خود برمی‌گشت. طراحان، ابعاد این خودرو را به گونه‌ای در نظر گرفتند تا فضای سرنشینان و فضای بار بسیار خوبی فراهم شود.

معایب

خودرو زانتیا تا زمانی که سالم بوده یا در اصطلاح سر حال است، برای مالکان خودروی باکیفیتی محسوب می‌شود، اما وقتی این خودرو خراب شود و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، دیگر مثل سابق نخواهد بود. به طور کلی از معایب زانتیا می‌توان به استهلاک زیاد، مصرف سوخت زیاد، ظاهر قدیمی، ایمنی بسیار ضعیف، ستون و سقف ضعیف، بدنه نازک، کابین ساده و کسل‌کننده، فراوانی قطعات تقلبی در بازار، قطعات گران‌قیمت و کمیاب و سروصدای زیاد داخل کابین اشاره کرد. همچنین سطح ایمنی این خودرو در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف بوده و از موسسه ایمنی یورو انکپ امتیاز 1.5 ستاره از 5 ستاره دریافت کرده است. در حال حاضر اگر خوش‌شانس باشید و یک زانتیا سالم هم در بازار پیدا کنید، برای تعویض قطعات مصرفی آن باید 3 تا 5 میلیون تومان هزینه کنید تا این خودرو عمر بیشتری داشته باشد. از سویی تهیه لوازم یدکی اصلی آن نیز کار دشواری خواهد بود.

زانتیا

در حال حاضر قیمت زانتیا چقدر است؟

همانطور که اشاره شد آخرین نسخه از خودرو زا‌نتیا در سال 1389 تولید شد و شرکت سایپا در همین سال روند تولید آن را متوقف کرد. در حال حاضر بر اساس آگهی‌های موجود در بازار، مدل 89 خودرو زا‌نتیا با 180 کیلومتر کارکرد حدود 85 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. از سویی خودرو زانتیا 2000 مدل 1382 نیز با 350 هزار کیلومتر کارکرد با قیمت بیش از 30 میلیون تومان فروخته می‌شود. برای مدل‌های مختلف، بسته به کارکرد خودرو قیمت‌های بیشتری نیز اعلام شده است.