اینترنت 4G

همراه اول مسیر ریلی حرم تا حرم را تحت پوشش اینترنت 4G قرار می‌دهد

همراه اول با امضای تفاهم‌نامه‌ای متعهد شد مسیر ریلی حرم تا حرم را به اینترنت 4G متصل کند تا زائران به خدمات اینترنتی پرسرعت دسترسی داشته باشند. این تفاهم‌نامه با حضور وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت راه آهن امضا شد.

در تاریخ 18 آذرماه 1397، همراه اول طی تفاهم‌نامه‌ای متعهد شد به مدت 15 ماه برای سه مسیر ریلی حرم تا حرم (مشهد تا قم)، تهران به مشهد و زنجان به قم دسترسی به اینترنت‌ 4 جی را فراهم کند. همچنین شرکت راه‌آهن نیز متعهد شد تا حق فروش عمده اینترنت را به صورت انحصاری در اختیار اپراتورهای معرفی شده قرار دهد و این اپراتورها مجاز هستند پهنای باند مورد نیاز مشترکان همراه اول را در این مسیرها تامین کنند. تفاهم‌نامه پوشش اینترنت نسل چهارم اینترنت در سه خطوط ریلی کشور میان حمید فرهنگ، مدیرعامل شرکت همراه اول و سعید محمد زاده، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید. مدیرعامل شرکت همراه اول در خصوص این تفاهم‌نامه عنوان کرد قصد داریم با اجرای این طرح، خدمات خوبی را برای مسافران فراهم کنیم.

اینترنت 4G

اینترنت 4G در مسیر ریلی حرم تا حرم

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص عنوان کرد وظیفه پوشش اینترنتی مسیر ریلی بر عهده وزارت ارتباطات قرار دارد، اما بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت همراه اول متعهد می‌شود مسیر ریلی 1000 کیلومتری حرم تا حرم (قم به مشهد) و مسیر قم تا تهران را تحت پوشش اینترنت 4G قرار دهد. این طرح تا سال آینده به طور کامل اجرایی می‌شود و حتی مسافران در داخل قطار نیز از خدمات وای فای بهره خواهند برد. از طرفی شرکت راه آهن ایران نیز بر اساس ماده 67 برنامه توسعه کشور، از سال‌های گذشته در کنار مسیرهای ریلی شبکه فیبر نوری را گسترش داده است که چنین فعالیت‌هایی درآمد‌های غیرمستقیم شرکت راه‌ آهن را افزایش می‌دهد و به موجب آن شبکه ارتباطی گسترده‌تر و پایدارتری در کنار مسیرهای ریلی خواهیم داشت.

آذری جهرمی در ادامه افزود اگر در مسیرهای ریلی ارتباطات اینترنتی خوبی فراهم شود، شرکت‌های مسافری می‌توانند درآمد‌های جانبی خوبی داشته باشند. به عنوان مثال سرویس‌های ویدئوهای سرگرمی و برخی از خدمات رفاهی می‌تواند مورد استقبال مسافران قرار بگیرد. از سویی بر اساس بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که 60 درصد مسیرهای ریلی کشور از اینترنت نسل دوم یا 2G و 38 درصد از این خطوط نیز از اینترنت نسل سوم 3G استفاده می‌کنند. به همین دلیل از اپراتورهای موبایل دعوت‌ کرده‌ایم تا برای توسعه اینترنت تلفن همراه در مسیرهای ریلی و ایستگاه‌های قطار برنامه‌هایی را انجام دهند که سرانجام شرکت همراه اول در این کار داوطلب شد. شاید در ابتدا شرکت همراه اول به سود مناسبی نرسد، اما در آینده با افزایش مسافران میزان سودآوری آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

اینترنت 4G

استفاده از خطوط ریلی، تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد سعی داریم با اجرای طرح پوشش اینترنتی در مسیرهای ریلی، بسیاری از مردم را به استفاده از قطار تشویق کنیم تا میزان فشار خطوط جاده‌ای کشور کاهش پیدا کند و میزان تصادف‌های جاده‌ای و هزینه‌های جانبی آن نیز کمتر شود. همچنین دو مجموعه همراه اول و شرکت راه آهن در این خصوص وظایف مشخص شده‌ای دارند؛ یعنی همراه اول می‌بایست خطوط ارتباطی و مخابراتی را توسعه دهد و شرکت راه آهن نیز باید تعداد خطوط ریلی را برای تسهیل حمل‌ونقل مردم بیشتر کند. بدون شک این طرح فقط به مسیرهای ریلی حرم تا حرم ختم نمی‌شود و در فاز‌های بعدی برای مسیرهای جنوبی کشور نظیر مسیر اهواز نیز برنامه‌هایی را آماده کرده‌ایم.

اینترنت 4G