کارت سوخت

بعد از خرید و فروش خودرو وضعیت کارت سوخت چه می‌شود؟

طرح استفاده از کارت سوخت مجددا آغاز شده و حالا برای خیلی از مردم این سوال پیش آمده است که بعد از خرید و فروش خودرو، تکلیف کارت سوخت چه می‌شود؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

از دو هفته گذشته، طرح احیای کارت‌ سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق بنزین اجرا شد. در این طرح، آن دسته از مالکان وسایل نقلیه که کارت‌ سوخت ندارند می‌توانند از 4 روش اعلام شده مانند سامانه الکترونیکی خدمات دولت همراه، اپلیکیشن خدمات دولت همراه، پلیس 10+ و کد دستوری ستاره 4 مربع (#4*) کارت‌ سوخت المثنی دریافت کنند، اما افرادی که خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند و خودروی خریداری شده آن‌ها نوشماره نیست باید چه فرایندی را برای دریافت کارت‌ سوخت انجام دهند؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

کارت سوخت

وضعیت کارت سوخت پس از خرید و فروش خودرو

احتمال اول

اگر مالک خودرو، ماشین خود را فروخته باشد و خودرو جدید را با همان پلاک خودرو قبلی خریده باشد، باید از روش‌های اعلام شده کارت‌ سوخت المثنی دریافت کند؛ چراکه کارت‌ سوخت بر اساس VIN (کد شناسایی 17 رقمی خودرو) صادر می‌شود که در خرید و فروش این کد تغییر کرده است.

احتمال دوم

اگر شخصی خودرو خریده باشد، ولی کارت‌ سوخت به نام مالک قبلی خودرو باشد، در این شرایط به دریافت کارت‌ سوخت المثنی نیازی نیست و می‌تواند از همان کارت‌ سوخت استفاده کند؛ چراکه کارت‌ سوخت بر اساس شماره VIN (کد شناسایی 17 رقمی) خودرو صادر می‌شود و در این فرایند این کد تغییری نکرده است.

توضیح

به‌طور کلی کارت سوخت خودرو بر اساس شماره VIN (کد شناسایی 17 رقمی) خودرو صادر می‌شود و با اطلاعات شناسنامه‌ای مالک و یا شماره پلاک ارتباطی ندارد. البته اگر مالکان خودروهایی جدید به هر نحوی تمایل دارند کارت‌ سوخت جدید دریافت کنند، می‌توانند از 4 روش سامانه الکترونیکی خدمات دولت همراه، اپلیکیشن خدمات دولت همراه، پلیس 10+ و کد دستوری ستاره 4 مربع (#4*) کارت‌ سوخت المثنی دریافت کنند، اما به یاد داشته باشند که با این کار، کارت‌ سوخت فعلی آن‌ها باطل می‌شود و کارت جدید نیز از طریق شبکه بانکی (کارت بانکی به جای کارت سوخت) صادر خواهد شد.

کارت سوخت