محاسبه سرعت اینترنت

نحوه محاسبه سرعت اینترنت و سرعت دانلود بر اساس کیلوبیت و کیلوبایت

حتما متوجه شده‌اید که بین سرعت سرویس اینترنت و سرعت دانلود اینترنت شما اختلاف وجود دارد. آشنا نبودن با نحوه محاسبه سرعت اینترنت بر اساس کیلوبیت و کیلوبایت (Bit/Byte) مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده و به همین دلیل قصد داریم شما را با نحوه محاسبه آن آشنا کنیم.

بیشتر کاربران، سرعت اینترنت خود را بر اساس سرعتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) با واحد کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) به آن‌ها می‌فروشند محاسبه می‌کنند. در واقع هر فردی که از شرکت سرویس‌دهنده اینترنت، یک خط اینترنت پرسرعت درخواست می‌کند، شرکت اینترنتی نیز برای کاربران خانگی یا سازمان‌های مختلف بر اساس میزان سرعت و حجم درخواستی، سرویس‌های مختلفی را با سرعت‌های 128، 256، 512 و سرعت‌های بالاتر بر اساس سرعت کیلوبیت بر ثانیه معرفی می‌کند. اما زمانی که کاربر فایلی را دانلود می‌کند، سرعت دانلود با سرعت اینترنتی که خریده متفاوت است و گمان می‌کند شرکت ارائه دهنده اینترنت به او کم‌فروشی می‌کند. اما این مشکل به دلیل آشنا نبودن با نحوه محاسبه سرعت اینترنت بر اساس کیلوبیت و کیلوبایت (Bit/Byte) به وجود آمده که به همین دلیل در ادامه با چگونگی محاسبه آن آشنا می‌شویم.

محاسبه سرعت اینترنت

نحوه محاسبه سرعت اینترنت

سرعت سرویس‌هایی که از سوی شرکت‌های اینترنتی معرفی می‌شوند، بر اساس واحد کیلوبیت بر ثانیه (Kilobit per second) محاسبه می‌شود. حرف b کوچک مخفف کلمه بیت است و به همین دلیل واحد Kbps به معنای کیلوبیت بر ثانیه خوانده می‌شود که برای سرعت اتصال به اینترنت به کار می‌رود. در طرف دیگر، واحد کیلوبایت بر ثانیه (KiloByte per second) وجود دارد که حرف B بزرگ مخفف کلمه بایت است و به همین دلیل واحد KBps به معنای کیلوبایت بر ثانیه خوانده می‌شود. این واحد برای سرعت دانلود فایل از اینترنت به کار می‌رود و هر کیلوبیت (Kb) برابر 1024 بیت و هر کیلوبایت (KB) برابر 1024 بایت است.

کاربران سرویس‌های اینترنتی برای محاسبه سرعت دانلود سرویس خود می‌بایست سرعتی که توسط شرکت‌های اینترنتی به آن‌ها ارائه می‌شود را بر عدد 8 تقسیم کنند تا سرعت دانلود آن‌ها مشخص شود؛ زیرا هر 1 بایت اطلاعات از 8 بیت ساخته می‌شود و سرعت ارائه شده از سوی شرکت‌ها نیز بر اساس بیت فروخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کاربران زمانی که از برنامه‌های مدیریت دانلود یا سایت‌های سنجش سرعت اینترنت استفاده می‌کنند دچار سوءتفاهم می‌شوند؛ چرا که سرعت اینترنت خود را بر اساس واحد کیلوبایت بر ثانیه (KBps) مشاهده می‌کنند. برای مثال کاربری که با سرعت اینترنت 128Kbps (سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه) از این برنامه‌ها و سایت‌ها سرعت خود را می‌سنجد، سرعت دانلود خود را معادل 16KBps (سرعت 16 کیلوبایت بر ثانیه) مشاهده می‌کند.

به عنوان نمونه، اگر شما اینترنت ADSL با سرعت 128Kbps (سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه) خریداری کنید، سرعت دانلود شما حداکثر 16 کیلوبایت بر ثانیه خواهد بود. برای انجام این محاسبه عدد 128 را بر عدد 8 تقسیم کرده‌ایم. همچنین هر مگابایت معادل 1024 کیلوبایت است؛ از این رو یک سرویس اینترنتی 2 مگابیت بر ثانیه برابر 2048 کیلوبیت است. برای انجام این محاسبه 2048 را بر عدد 8 تقسیم کرده‌ایم که عدد 256 به دست می‌آید؛ در واقع سرعت دانلود شما با سرویس 2 مگابیت بر ثانیه باید حدود 256 کیلوبایت بر ثانیه باشد.

جدول تبدیل واحدهای سرعت در اینترنت

سرعت سرویسحداکثر دانلود در بهترین شرایط
1 مگابیت بر ثانیه (1024 کیلوبیت)128 کیلوبایت بر ثانیه
2 مگابیت بر ثانیه (2048 کیلوبیت)256 کیلوبایت بر ثانیه
3 مگابیت بر ثانیه (3072 کیلوبیت)384 کیلوبایت بر ثانیه
4 مگابیت بر ثانیه (4096 کیلوبیت)512 کیلوبایت بر ثانیه
8 مگابیت بر ثانیه (8192 کیلوبیت)1024 کیلوبایت بر ثانیه
16 مگابیت بر ثانیه (16384 کیلوبیت)2048 کیلوبایت بر ثانیه

چند درصد از کاربران سرعت واقعی اینترنت خود را می‌دانند؟

بر اساس بررسی‌هایی که از تعدادی از مشتریان سرویس اینترنتی 128Kbps (سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه) انجام شده، نتیجه زیر به دست آمده است:

1.‌ فقط 10 درصد مشتریان از میزان سرعت سرویس اینترنتی خود بر اساس واحد مناسب آگاهی داشتند.

2. 35 درصد از مشتریان سرعت سرویس اینترنتی خود را بر اساس کیلوبایت ب رثانیه (KBps) اعلام کردند.

3. 25 درصد از مشتریان از مفهوم واحد‌های Kbps (کیلوبیت بر ثانیه) و KBps (کیلوبایت بر ثانیه) برای سنجش سرعت اینترنت خود آگاهی نداشتند.

4. 30 درصد از مشتریان نیز جوابی برای پرسش‌های مطرح شده، عنوان نکردند.

محاسبه سرعت اینترنت

کدام بهتر است؟ سرویس اشتراکی یا اختصاصی؟

کاربرانی که قصد دارند یک سرویس اینترنت با سرعت خوب بخرند، باید به اشتراکی یا اختصاصی بودن آن توجه داشته باشند. به طور کلی سرویس‌های اینترنتی در دو دسته اشتراکی (Shared) و اختصاصی (Dedicated) قرار می‌گیرند و برخی از کاربران به تفاوت این دسته‌ها توجه نمی‌کنند. در واقع کاربران باید برای میزان مصرف و سرعتی که به آن نیاز دارند یکی از دو دسته اشتراکی و اختصاصی را انتخاب کنند؛ چرا که میزان سرعت و حجم انتقال داده‌ها در این دسته‌ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو بر اساس مصوبه 152 کمیسیون سازمان تنظیم مقررات رادیویی، تمامی ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی وظیفه دارند تا سرویس‌های اشتراکی خود را با ضریب 1 به 8 و سرویس‌های اختصاصی را با ضریب 1 به 1 به کاربران خود ارائه کنند. البته برخی از کاربران در زمان خرید سرویس خود به این نکته توجه نمی‌کنند و زمانی که سرعت آن‌ها به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، از سرویسی که شرکت اینترنتی به آن‌ها ارائه کرده است ناراضی هستند. از این رو قبل از خرید سرویس اینترنتی به اشتراکی یا اختصاصی بودن آن توجه کنید.

سرویس اشتراکی:

کاربری که یک سرویس اشتراکی با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه خریداری می‌کند به دلیل اینکه این سرویس اشتراکی است، پهنای باند‌ آن حداکثر با 8 کاربر دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود و در زمان‌هایی که مصرف کاربران زیاد است، سرعت این سرویس به اندازه یک‌هشتم سرعت اولیه کاهش پیدا می‌کند و به 16Kbps (سرعت 16 کیلوبیت بر ثانیه) می‌رسد. هرچند امروزه بسیاری از شرکت‌های اینترنتی برای افزایش رضایت مشتریان خود، سرویس‌های اشتراکی را مانند سرویس اختصاصی به کاربران خود ارائه می‌کنند.

سرویس اختصاصی:

سرویس‌های اختصاصی با ضریب 1 به 1 ارائه می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از کاربران و شرکت‌ها از این سرویس استفاده می‌کنند و میزان هزینه پرداختی آن نسبت به سرویس‌های اشتراکی متفاوت است. کاربری که یک سرویس اختصاصی خریداری می‌کند، تمام پهنای باند سرویس مذکور فقط به او اختصاص می‌یابد. برای مثل کاربری که یک سرویس اختصاصی 128Kbps (سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه) می‌خرد به دلیل اینکه این سرویس اختصاصی است، پهنای باند‌ آن در تمام طول شبانه‌‌روز همان سرعت 128Kbps (سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه) خواهد بود.

محاسبه سرعت اینترنت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. سپاس گذارم واسه اطلاع رسانی شما
    ولی ایکاش فقط این شرکت های که اینترنت میفروشن هم اینارو بدونن البته بهتر از هر کسی میدوننا فقط نمیدونم چرا تو ایران کی پیدا نمیشه که کارشو درس انجام بده .16384 کیلوبیت خریداری کردم 500 کیلوبیت واسه . خدا قوت ایران

  2. سپاس. اطلاعات سودمندی بود. روش انتقال مطلب و نگارش هم خوب و آموزشی بود.
    دست مریزاد!

  3. دمتون گرم . اگه این مطلبو نمیخوندم تا چند دقیقه دیگه زنگ میزدم مخابرات فوششون میدادم😂

  4. ممنون ،اطلاعات بدرد بخوری بود .😘😘😘😘😘😘😘👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  5. اطلاعات خوبی بود. ممنون

  6. من پارس انلاین. خریدم دو مگ ، اما الان متوجه شدم. کلا دارن ۱۲۸ کیلو بیت بهم سرویس میدن. همین الان سرعت روی ۲۴/۲ ، است و تا ۳/۴ هم پایبن میاد ، با این وجود باید به این شرکت گفت پارس افلاین ، نه پارس انلریت ، الان ما سه خانواده با ترافیک های مختلف گرفتیم پانصدو دوازده ، شصت و چهار بیت و دومگ ، اما همه شون یک اندازه سرعت دارن ، اینترنت ایرانسل رو وصل می کنیم مثل پورشه. است تند سریع و قوی

  7. من شاتل دارم سرعت 8 مگ خریدم بعد امروز متوجه شدم چون به دلیل فنی خطم تا 6 مگ بشتر جواب نمیگیرفته

    اینا برداشتن خط رو تنظیم کردن رو 6 تا 2 مگ بقیه اش رو کجا استفاده کنن نمیدونم

    زننگ زدم میگه شما درخواست خودتون دادین میگم کی دادم میگه نه خودش تنظیم شده

    میگم خط من اصلا کشش 1 مگ داشته باشه پول 8 مگ دادم باید شما 8 مگ میزاشتین

  8. از دبیرستان کلا تبدیل واحدام خوب نبود 😂😂

  9. فقط قطع نشه سرعت بالا نخاستیم اصا

  10. بین هشت نفر تقسیم میشه بدر د نمیخوره