پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک ؛ بررسی امکانات، مشخصات و قیمت

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک ، فیس لیفتی از خودرو پژو 206 است که توسط شرکت ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد. در ادامه این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات و قیمت پژو 207i اس دی را بررسی کنیم.

پژو 206 جزو محصولات خاص شرکت فرانسوی پژو است که نزدیک به دو دهه در بازار ایران عرضه می‌شود و طرفداران زیادی دارد. با وجود اینکه شرکت پژو دو نسل جدید از این خودرو با نام‌های 207 و 208 را به بازارهای جهانی عرضه کرده است، اما همچنان مشتریان ایرانی علاقه خاصی به این خودرو دارند و پیشرفت نکردن صنعت خودروی ایران نیز در افزایش علاقه مشتریان ایرانی به این خودرو تاثیرگذار بوده است. پس از برجام قرار شده بود که خودرو پژو 208 توسط شرکت ایکاپ (زیرمجموعه ایران خودرو) تولید و به بازار عرضه شود، اما این اقدام عملی نشد و به جای آن پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک به عنوان محصول جدید خانواده پژو توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد. پژو 207i صندوق دار اتوماتیک، فیس لیفتی از خودرو پژو 206 است و چند سال قبل با نام پژو 206 پلاس در بازارهای جهانی عرضه شد. خودرو 207 آی از سال 1389 در بازار ایران فروخته می‌شود و حالا پس از 8 سال، ایران خودرو نسخه صندوق دار این خودرو را نیز به بازار عرضه کرده است.

بررسی پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

چرا پژو 206 و 207 صندوق دار شدند؟

سه سال پس از آن که خودرو پژو 206 در بازارهای جهانی عرضه شد، بلافاصله شرکت ایران خودرو با پژو قراردادی را امضا کرد تا این خودرو در بازار ایران عرضه شود. پژو 206 خیلی زود به یکی از گزینه‌های اصلی برای مشتریان به ویژه جوانان تبدیل شد؛ چرا که در آن زمان در خیابان‌ها خودروهایی نظیر پیکان، پراید و تعداد اندکی 405 تردد می‌کردند که وجود چنین خودرویی با ظاهر زیبا، نگاه بسیاری را به خود جلب می‌کرد. از سویی پژو 206 در 6 تیپ مختلف به فروش می‌رسید که به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی داشتند تا بر اساس قیمت و آپشن، خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ برای مثال خودرو 206 تیپ یک، فاقد فرمان هیدرویک بود و تیپ 6 آن به نوعی فول آپشن و با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شد. سرانجام طی همکاری شرکت ایران خودرو و شرکت پژو، از خودرویی با نام پژو 206 آریان رونمایی شد که بعدها با نام 206SD یا 206 صندوق دار شناخته شد. پژو 206 صندوق دار در آن زمان برای نخستین بار در بازار ایران عرضه شد و پس از مدتی به کشورهای ترکیه، الجزایر و روسیه نیز صادر گردید. از این رو شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت برای جلب رضایت مشتری، خودرو پژو 207 آی را نیز به 207 آی صندوق دار تبدیل کند.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

مشخصات ظاهری پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

بخش بیرونی خودرو

پژو 207 آی نسبت به نسخه اصلی خود از لحاظ ظاهری چندان تفاوت آشکاری ندارد، اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که قسمت‌های پهلو و عقب این دو نسخه با هم تفاوت دارد و این بخش‌ها براساس خودرو پژو 206 طراحی شده‌اند. این وضعیت برای نسخه پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک نیز به همین‌گونه است.

ایران خوردو تولید پژو 207i را برای مدتی متوقف کرد و پس از مدتی آن را با تغییرات ظاهری نظیر گرافیک چراغ‌ها و آینه‌های جدید به بازار عرضه کرد. این تغییرات برای پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک نیز اعمال شده است. 207i صندوق‌دار از لحاظ ظاهری به خصوص در بخش جلو همانند نسخه هاچ‌بک طراحی شده است، اما بیشتر تغییرات این دو نسخه مربوط به عقب خودرو می‌شود. با اضافه شدن صندوق، میزان حجم بار آن از 245 به 325 لیتر افزایش پیدا کرد. طراحان ایران خودرو برای زیبایی بیشتر از یک اسپویلر کوتاه در عقب خودرو استفاده کرده‌اند که بخش خط قوس صندوق بار را پوشش دهد. سپر عقب پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک نیز نسبت به نسخه هاچ بک به‌روزتر شده است.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

بخش داخلی خودرو

فضای داخلی خودرو پژو 207i نیز بر اساس پژو 206 و پژو 207 اصلی طراحی شده و البته در نسخه‌های جدید‌تر، این بخش‌ها ارتقا یافته‌اند. یکی از معایب این خودرو، کم بودن فضا برای نشستن افراد قد بلند است. در واقع اگر فرد قد بلندی هستید و می‌خواهید در جلوی خودرو بنشینید و صندلی را کمی عقب بکشید، سرنشینان عقب فضای کمی برای قرار دادن پاهای خود خواهند داشت. از سویی پنل‌های داخلی در زمان کوتاهی به سروصدا می‌افتند و قطعاتی چون دستگیره درها، غربیلک و دسته دنده نیز در زمان کوتاهی مستهلک می‌شوند، اما به طور کلی خودرو 207 آی نسبت به نسخه‌ 206 و 207 از کیفیت بهتری بهره می‌برد.

سه شاخه غربیلک فرمان فرم بسیار خوبی دارد و روی سطح آن با چرم مصنوعی پوشیده شده است. روی فرمان دکمه‌های کروز کنترل و سیستم صوتی قرار دارد که با استفاده از چراغ‌های تعبیه شده در زیر دکمه‌ها، راننده می‌تواند در شب هم به راحتی آن‌ها را تشخیص دهد. این در حالی است که خودروهای کلاس‌ بالاتر نظیر رنو کپچر فاقد چراغ‌های زیر دکمه هستند. همچنین صفحه آمپر این خودرو از سه دایره و یک مانیتور تک‌رنگ ساخته شده که وضعیت باز بودن درها را به تفکیک، وضعیت دنده و کارکرد خودرو را نمایش می‌دهد. صندلی‌های این خودرو از روکش پارچه‌ای بهره می‌برند و سرنشینان می‌توانند صندلی‌ها را با اهرم‌های دستی تنظیم کنند. همچنین صندلی‌های عقب از قابلیت دو تکه شدن، تاشو و پایه‌های ISOFIX برای اتصال صندلی کودک برخوردارند. به طور کلی از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به قابلیت تنظیم دمای اتوماتیک کابین، شیشه‌های برقی هر چهار در، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر رنگی لمسی با قابلیت اتصال به بلوتوث، مسیریابی با استفاده از رهیاب ماهواره‌ای، پخش از روی رادیو، DVD، USB و AUX، سیستم روشنایی بدرقه (زمانی که خودرو را ترک می‌کنید، چراغ‌های خودرو مدتی روشن می‌مانند تا مسیر را برایتان روشن کنند) و تهویه مطبوع با کنترلرهای دیجیتالی اشاره کرد.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

مشخصات فنی پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

خودروپژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک سیستم فنی مشابه‌ای با نسخه‌ هاچ بک دارد، اما از لحاظ چیدمان فنی شاهد تفاوت‌هایی هستیم. شرکت ایران خودرو برای اولین بار پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک را به جای سیستم هیدرولیکی با سیستم کمک فرمان الکترونیکی تولید کرده که به همین دلیل فشار پمپ هیدرولیک از روی موتور برداشته می‌شود و قدرت خروجی موتور نیز افزایش پیدا می‌کند. پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک به موتور Tu5 و گیربکس AL4 مجهز است که نسبت به خودروهای 207 آی و 206 تیپ 5 و 6 تفاوتی ندارد. همچنین این خودرو از ترمز ABS به همراه دیسک در هر چهار چرخ (خنک‌شونده در جلو و ساده در عقب) و سیستم‌های ABS، EBD و EBA برخوردار است.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک قرار می‌گیرید و پس از استارت زدن و با فشردن پدال ترمز، هنگام تعویض موقعیت لیور دنده، صدایی شبیه تیلیک از قسمت لیور می‌شنوید. این صدا به دلیل آزاد شدن لیور به وجود می‌آید که معمولا نباید این صدا به این شکل بلند باشد. از سویی وضعیت‌های گیربکس بدون هیچ حرکت‌ اضافه‌ای تعویض می‌شوند و پس از آنکه لیور دنده در وضعیت D قرار گرفت، تکانی احساس نمی‌شود. فرمان این خودرو به دلیل برخورداری از سیستم برقی بهتر از نسخه هیدرولیک عمل می‌کند و فرمان‌پذیری نرمی دارد. این فرمان نرم برای مشتریانی که در شهر‌های بزرگ به خصوص شهر پرترافیک تهران زندگی می‌کنند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. گفتنی است فرمان پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک به سیستم تطبیق با سرعت مجهز است؛ یعنی در سرعت‌های بالا میزان فرمان‌پذیری سفت‌تر می‌شود تا راننده با مشکل عدم پایداری مواجه نشود.

مدل‌های جدید پژو 207 اتوماتیک از گیربکس AL4 بهره می‌برند که در هنگام شیفت کردن دند‌ه‌ها ضربه‌های شدیدی را به وجود می‌آورد و در سرعت بالا اذیت‌کننده خواهد بود. به طور کلی اگر با این خودرو در دورهای آرام رانندگی کنید، صدای گیربکس فقط در زمان تعویض دنده شنیده می‌شود، ولی در هنگام رانندگی پرسرعت در وضعیت D که دور موتور تا 5000 دور در دقیقه افزایش می‌یابد، هنگام شیفت دنده، ضربه‌ها بسیار زیاد است. از سویی اگر دنده در حالت تیپ ترونیک دستی باشد و دور موتور به 6000 دور در دقیقه برسد، این تکان‌ها شدیدتر خواهد شد. شتاب‌گیری این خودرو در دنده 1 بسیار خوب است، اما اگر این گیربکس 4 سرعته را در دنده‌های سبک‌تر قرار دهید، با کشش خوبی مواجه نخواهید شد و در سربالایی‌ها رانندگی سخت‌تر است و باید مجددا دنده را به 1 برگردانید. همچنین تصور می‌شد با حذف بار پمپ هیدرولیک، کشش خودرو بیشتر شود، اما وزن 207 صندوق دار نسبت به نسخه هاچ بک، حدود 70 کیلوگرم افزایش پیدا کرد که به همین دلیل شتاب خودرو کاهش یافته است.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک از ترمز‌های بسیار قدرتمندی بهره می‌برد و شما می‌توانید خودرو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوقف کنید. البته ارتفاع خودرو کمی بلند و غیرمنطقی است، اما این خودرو از لحاظ هندلینگ و پایداری نسبت به سایر محصولات خانواده 206 در شرایط خوبی قرار دارد. هرچند بخش ارگونومی این خودرو در وضعیت بدی قرار دارد؛ برای مثال نمایشگر تصویری روی کنسول میانی قرار گرفته و از دسترس راننده دور است و برای استفاده از آن باید کمی خود را جابه‌جا کند که در هنگام رانندگی برای راننده مشکلاتی را به وجود می‌آورد. همچنین دکمه‌ باز کردن قفل مرکزی در پشت ترمز دستی قرار دارد که دسترسی راننده را کمی محدود می‌کند. گفتنی است رودری‌های این خودرو فاقد ضامن قفل بوده و اگر خودرو قفل شده و باتری خالی شود، از داخل قفل خودرو باز نخواهد شد.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

قیمت خودرو

شرکت ایران خودرو برای تکمیل وجه ثبت‌نام‌ کنندگان خودرو پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک، مبلغ 104 میلیون تومان را اعلام کرده است و 15 میلیون تومان به عنوان تخفیف برای کسانی که سری اول برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، در نظر گرفته شده است.

پژو 207 آی صندوق دار اتوماتیک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. به جای 207 صندوقدار به نظرم بسترن b30 ارزش خدید و راحتی و زیبایی بهتری داره.

  2. خوبه باز 15 میلیون تخفیف میدن

  3. بجای اون اسپولیر مسخره که کارایی هم نداره اون اکسل عقب رو میپوشوندین که دل و رودش بیرون نباشه این چیه آخه خدایش واقعاً زشته من خودم 206 رو خیلی دوست دارم از نظر قیافه 207 هم قیافه خوبی داری ولی هر کاری میکنم کلاً با SD این دو مدل حال منیکنم مخصوصا اکسل عقبشون که ناجور تو دوق میزنه.
    البته برای همنیکه من میگم مسخرس همچین صف میکشن برای خرید ک نگو و نپرس

  4. این آشغالها رو بخرید تا یه سری آشغال دیگه تولید کنن