کپی مدارک

جزئیات حذف کپی مدارک از اداره‌‌های ایران

درخواست کپی مدارک از اداره‌های ایران حذف می‌شود. طبق یک مصوبه جدید، تمام دستگاه‌های اجرایی و پایگاه‌های اطلاعاتی پایه کشور موظفند تا ظرف یک سال مراحل استعلام و مبادله اطلاعات بین دستگاهی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

در آخرین جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی موضوع آیین‌نامه اجرایی استعلام‌ها و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های دولتی بررسی شد. بر اساس مصوبه این شورا، تمامی دستگاه‌های اجرایی و پایگاه‌های اطلاعاتی پایه کشور در یک مهلت یکساله می‌بایست مراحل استعلام و مبادله اطلاعات بین دستگاهی خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند تا طرح حذف کپی مدارک اجرایی شود.

کپی مدارک

حذف کپی مدارک تا یکسال دیگر

بر اساس این آیین‌نامه، حذف کپی مدارک به صورت تدریجی انجام می‌شود و تمامی اطلاعات شناسایی و خدمات، استعلام‌ها، اسناد مورد تبادل، اقلام اطلاعاتی و سامانه‌های اطلاعاتی مربوط به اقدامات بین دستگاهی توسط سازمان‌های اداری یا استخدامی کشور با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شده و کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک نیز آن را تایید می‌کند. از این رو تمام دستگاه‌های اجرایی بر اساس اولویت دستگاه‌های متولی داده و پایگاه‌های اطلاعاتی پایه وظیفه دارند حداکثر به مدت یکسال از زمان ابلاغ این آیین‌نامه، به آن عمل کنند تا تمامی استعلام‌های مکتوب بین دستگاه‌های اجرایی حذف شود. لازم به ذکر است بر اساس این آیین‌نامه، ارائه تمامی درخواست‌ها و پاسخ‌ها به استعلام‌ها به شکل مکتوب ممنوع است و این کارها فقط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات می‌بایست انجام شود.

به طور کلی تبادل و استعلام‌های موضوع این آیین‌نامه پس از شروع فعالیت نظام تبادل اطلاعات کشور توسط مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) انجام می‌شود و به همین منظور دستگاه‌های اجرایی باید در چارچوب این مرکز عمل کنند. از سویی تمامی استعلام‌ها و تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های اجرایی به صورت رایگان و بدون هیچ‌ هزینه‌ای انجام می‌شود؛ بنابراین هزینه این طرح می‌بایست در قالب بودجه و اعتبارات مصوب سازمان‌ها تامین شود. همچنین کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با هدف هماهنگی موضوع‌های مربوط به این آیین‌نامه تشکیل خواهد شد تا تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی پایه کشور ظرف یک سال بر اساس این آیین‌نامه به صورت استاندارد به یکدیگر متصل شوند.

کپی مدارک