پیش فروش خودروسازان داخلی

پیش فروش خودروسازان داخلی برای مشتریان دردسرساز شد

مراحل جدید پیش فروش خودروسازان داخلی همچنان ادامه دارد، اما تاکنون این شرکت‌ها بخش زیادی از تعهدات خود را انجام نداده‌‌اند و مشتریان آن‌ها پس از ماه‌ها هنوز خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل نگرفته‌اند.

مدتی است که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای داخلی کنار گذاشته شده و طرح‌ افزایش قیمت خودروها به صورت رسمی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از سوی دولت مطرح شده است. از این رو بسیاری از خودروسازان به بهانه‌های مختلف، خودروهای مشتریان را در زمان مقرر به آن‌ها تحویل نمی‌دهند و مشکلات زیادی را برای خریداران به وجود آورده‌اند. با توجه به مشکلات پیش روی صنعت خودرو، خودروسازان داخلی همچنان به پیش فروش محصولات داخلی و تولید مشترک با خودروسازان خارجی ادامه داده‌اند و اکنون همین شرکت‌ها به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قادر به انجام تعهدات خود نیستند.

پیش فروش خودروسازان داخلی

مشکلات پیش فروش خودروسازان داخلی

پس از پایان مراحل پیش فروش خودروسازان داخلی ، بسیاری از خودروهایی که به صورت تولید مشترک با خودروسازان خارجی از جمله شرکت رنو به فروش رسیده‌اند، به دلیل نوسان نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه شده و مشتریان نیز برای دریافت خودرو خود به ناچار مبلغ مابه‌التفاوت را پرداخت کردند، اما همچنان این خودروها به مشتریان تحویل داده نشده‌اند. از این رو برخی از منابع عنوان می‌کنند که شرکت‌های خارجی پیش از وقوع چنین مشکلاتی به مدیران خودروسازان داخلی در خصوص نبود قطعات هشدار داده‌اند، اما خودروسازان داخلی با هدف افزایش منابع مالی همچنان محصولات خود را پیش فروش کرده‌اند. یک منبع آگاه در شرکت رنوپارس عنوان می‌کند در گذشته به مدیران قبلی شرکت سایپا در خصوص پیش فروش خودروهایی همچون رنو ساندرو، رنو ساندرو استپ‌ وی و تندر 90 هشدارهای لازم را دادیم، اما آن‌ها به این هشدارها توجه نکردند و بدون اینکه با شرکت رنو هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و با اینکه از مشکلات تامین قطعات آگاه بودند، پیش فروش این محصولات را شروع کردند.

پیش فروش خودروسازان داخلی

نارضایتی مشتریان از بدقولی خودروسازان

یکی از خریداران خودرو از مشکلات خود در خصوص بدقولی ایران خودرو می‌گوید در سال گذشته برای خرید خودرو پژو 2008 ثبت‌نام کردم، اما ایران خودرو در بخشنامه‌ای عنوان کرد که به دلیل افزایش نرخ دلار می‌بایست هزینه‌ای به عوان مبلغ مابه‌التفاوت به حساب آن‌ها واریز کنم و اکنون پس از گذشت 6 ماه از پرداخت این مبلغ، همچنان در موعد مقرر خودرو را به من تحویل نداده‌اند. از این رو خبرهایی مبنی بر قیمت‌گذاری جدید بر اساس قیمت حاشیه بازار به گوش می‌رسد که حتی امکان دارد خودروسازان داخلی باز هم از مشتریان مبلغ جدیدی را به عنوان مابه‌التفاوت دریافت کنند. این مشتری در ادامه افزود من این خودرو را در سال 96 و قبل از نوسان نرخ ارز ثبت‌نام کردم و با وجود تاخیر در تحویل خودرو و دریافت مبلغی به عنوان مابه‌التفاوت، از سازمان حمایت و دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم به این موضوع ورود کرده و بر روند تحویل خودرو نظارت کنند.

یکی دیگر از خریداران خودرو در خصوص بدقولی سایپا عنوان می‌کند:

این شرکت در بخشنامه‌های مختلف از مشتریان خود خواسته‌ است تا به جای خودرو رنو ساندرو استپ وی، سایر خودروهای معرفی شده را در قالب طرح تبدیل انتخاب کنند. این در حالی است که حتی خودروهای معرفی شده از سوی شرکت سایپا به عنوان جایگزین خودرو رنو ساندرو نیز آماده نبود و در موعد مقرر به دست مشتریان نرسیده است. همچنین برخی از نمایندگی‌های شرکت سایپا خودروهای جایگزین را با قیمت‌های جدید به مشتریان تحویل می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها با وجود اعلام‌های قبلی شرکت سایپا، فقط یک خودرو به مشتریان تحویل می‌دهد؛ یعنی اگر یک مشتری دو خودرو بخواهد، می‌بایست مابه‌التفاوت قیمت خودرو را پرداخت کند یا فقط یک خودرو تحویل بگیرد و مابقی پول خود را به صورت نقد از نمایندگی‌ها دریافت کند.

از سویی همچنان مراحل جدید پیش فروش خودروسازان داخلی ادامه دارد و حتی این شرکت‌ها با توجه به تعهدات زیادی که نسبت به مشتریان خود دارند، همچنان برای تامین منابع مالی خود این فرایند را ادامه می‌دهند. از این رو می‌بایست دستگاه‌های نظارتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به این موضوع ورود کنند. اخیرا رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد خودروسازان باید تحت هر شرایطی به تعهدات خود پایبند باشند.

پیش فروش خودروسازان داخلی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. تنها راه گردهمایی جلوی درب کارخانه ایران خودرو و نشان دادن قدرت مردم

  2. مردم باید همگی برن جلو در ایرانخودرو سایپا اعتراض کنن و برن بر علیهشون شکایت کنن تا بفهمن هر کار بخوان نمیتونن بکنن و سر مردمو کلاه بذارن.

  3. خب قیمت روز میدن همینم داره دیگه مردمم میخرن همینم داره

  4. انقدر مردم اینا رو گیج میکنن بابا چخبرتونه ماشینتونو میدن دیگه

  5. همیشه هست این دردسر