گوشی های سرقتی

آمار گوشی های سرقتی افزایش پیدا کرد؛ آیا طرح رجیستری کارساز خواهد بود؟

یکی از ویژگی‌های طرح رجیستری، ردیابی گوشی های سرقتی است، اما تاکنون طرح رجیستری در این زمینه موفق نبوده و اکنون با رشد قیمت گوشی های موبایل، آمار سرقت آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

مدتی است که با افزایش سه برابری قیمت گوشی های موبایل، آمار گوشی های سرقتی افزایش پیدا کرده و حتی اگر طرح رجیستری نیز بتواند گوشی های سرقتی را ردیابی کند، باز هم کارساز نخواهد بود؛ زیرا برخی از سارقان با هدف اوراق کردن تلفن همراه ردیابی آن‌ها را بسیار سخت کرده‌اند. طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل شروع شده است. به کمک این طرح فقط گوشی های موبایلی که از راه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند قادر به فعال‌سازی بوده و سایر تلفن های همراه پس از فرصت یک ماهه برای ثبت شناسه، غیرفعال خواهند شد. در واقع با رجیستری کردن، شناسه‌های تلفن همراه در یک سامانه جامع ثبت شده و این سامانه نیز به سایر شبکه‌های ارتباطی متصل می‌شود. همچنین یکی از هدف‌های فرعی طرح رجیستری ردیابی گوشی‌های سرقتی اعلام شد.

در حال حاضر خرید و فروش گوشی های دست دوم نیز در بازار ایران رونق زیادی دارد و با اجرای طرح رجیستری، هنگام فروش موبایل دست دوم باید مراحل انتقال مالکیت انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید در گوشی موبایل، پس از یک ماه گوشی غیرفعال می‌شود. به‌طور کلی تاکنون طرح رجیستری برای پیدا کردن گوشی های سرقتی کارساز نبوده و هدف‌های این طرح به خوبی عملی نشده است.

گوشی های سرقتی

آیا با طرح رجیستری می‌توان گوشی های سرقتی را ردیابی کرد؟

مدتی قبل حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه اظهار کرد برای انجام رجیستری گوشی های موبایل، زوج شماره‌های سیم کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه همتا ثبت می‌شوند و با استفاده از این شماره‌ها می‌توانیم گوشی های سرقتی را ردیابی کرده و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کنیم. البته این فرایند جزو هدف‌های فرعی این طرح بوده و ما با هدف جلوگیری از قاچاق این طرح را اجرا کردیم. از سویی حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری نیز در این خصوص بیان کرد طرح رجیستری با هدف‌های مختلفی همچون جلوگیری از قاچاق تلفن همراه و ردیابی گوشی های سرقتی اجرا شده که البته باید سازوکار لازم در جامعه فراهم شده و پس از بهره‌برداری از این سیستم باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود. وی افزود با شرایط فعلی، ردیابی گوشی های سرقت شده حداقل تا پایان سال جاری عملی نخواهد شد.

گوشی های سرقتی

طرح رجیستری چه زمانی کارساز خواهد بود؟

یکی از هدف‌های اصلی طرح رجیستری جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل بود که با موفقیت همراه شد، اما هدف دوم این طرح که جلوگیری از سرقت گوشی بود، همچنان محقق نشده و نمی‌توان با این سیستم آمار گوشی های سرقتی را کاهش داد و یا گوشی های سرقتی را ردیابی کرد. در این خصوص حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد ردیابی گوشی های سرقتی جزو اهداف فرعی این طرح شناخته می‌شود، اما اگر پلیس اطلاعاتی را در این خصوص از ما بخواهد به راحتی این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

گوشی های سرقتی

فلاح جوشقانی در ادامه افزود در حال حاضر میزان سرقت گوشی های موبایل افزایش پیدا کرده است و از طرفی ما صرفا به آخرین موقعیتی که گوشی موبایل روشن بوده است دسترسی داریم و این اطلاعات برای ردیابی گوشی های سرقتی کافی نیست. البته مالکان تلفن همراه می‌توانند گوشی خود را اعلام سرقت کنند تا در لیست سیاه قرار گرفته و از دسترس خارج شود. لازم به ذکر است برخی از سارقان، گوشی های سرقتی را اوراق کرده و قطعاتی مانند ال سی دی آن را در بازار به فروش می‌رسانند که در این شرایط امکان ردیابی آن‌ها ممکن نخواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد در حال حاضر پس از سرقت تلفن همراه، مالکان باید به پلیس و دستگاه‌های قضایی مراجعه کنند و در صورت صدور دستور قضایی یا کلانتری، قادر خواهیم بود اطلاعاتی همچون شماره IMEI تلفن همراه سرقت شده را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. گفتنی است جدیدا سارقان پس از سرقت گوشی موبایل، بلافاصله آن را خاموش می‌کنند تا ردیابی نشوند و حتی برای فروش آن را اوراق کرده و قطعات آن را جدا می‌فروشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد در حال حاضر پس از سرقت تلفن همراه، مالکان باید به پلیس و دستگاه‌های قضایی مراجعه کنند و در صورت صدور دستور قضایی یا کلانتری، قادر خواهیم بود اطلاعاتی همچون شماره IMEI تلفن همراه سرقت شده را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

    به مقام مسیول بگین imei روی کارتن گوشی نوشته شده خیلی به خودش زحمت نده
    معمولا گوشیو تو خیابون میدزدن و کارتنش خونه است
    کسی که بخواد گوشی رو با کارتن بدزده میره بانک میزنه

  2. ما که چیزی ندیدم فعلا

  3. من دو هفته پیش گوشیم رو که یه هوآوی پی اسمارت بود رو گم کردم از یه متخصص پرسیدم میگفت راحت با تغییر imei گوشی میتونن غیر قابل ردیابی کنن گوشی رو.خلاص . این طرح رجیستری هم یه راه برا خالی کردن جیب مردمه وگرنه برای مردم فرقی نمیکه گوشی قاچاق باشه یا توسط آقازاده ها از راه قانونی وارد بشه

  4. من ک چشمم اب نمیخوره