رژیم نیمه گیاهخواری

رژیم نیمه گیاهخواری چیست و چه فوایدی دارد؟

بسیاری از دانشمندان بر این باورند با استفاده از رژیم نیمه گیاهخواری می‌توان زندگی ساکنان کره زمین را تا سال 2050 تضمین کرد و هدر رفت ذخایر آب را کاهش داد. اما رژیم نیمه گیاه خواری چیست و چگونه جان ساکنان زمین را نجات می‌دهد؟

بررسی‌ها و شواهد علمی محققان نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی شدیدی در جهان در حال وقوع است و فرایند فعلی تولید و مصرف غذا به نوعی تهدید بزرگی برای نسل آینده محسوب می‌شود. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که برای جلوگیری از اثرات مخرب گرمایش جهانی، حفظ ذخایر آب و کاهش میزان آلودگی می‌بایست از رژیم نیمه گیاهخواری استفاده کرد. حتی برخی از محققان عنوان می‌کنند با کمک رژیم نیمه گیاه خواری و پیشرفته‌تر کردن روش‌های کشاورزی می‌توان زندگی ساکنان کره زمین را تا سال 2050 تضمین کرد.

بررسی رژیم نیمه گیاهخواری

رژیم نیمه گیاهخواری چیست؟

رژیم نیمه گیاهخواری

رژیم نیمه گیاهخواری بر پایه خوردن غذاهای گیاهی ایجاد شده است، اما در این نوع از رژیم می‌توان گاهی اوقات گوشت هم مصرف کرد. همچنین از این رژیم با نام رژیم گیاه خواری غیررسمی نیز نام برده می‌شود و در مدت‌زمان کوتاهی بسیاری از مردم به آن علاقه‌مند شده‌اند. در واقع با خوردن غذا‌های گیاهی به میزان چشمگیری، کربنی که بدن به طبیعت برمی‌گرداند را کاهش می‌دهید و مصرف گوشت در این رژیم نیز به این فرایند آسیبی نمی‌رساند. یکی از مزایای رژیم نیمه گیاه خواری این است که میزان سلامتی فرد تضمین شده و از نظر هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

رژیم نیمه گیاه خواری چه فوایدی دارد؟

رژیم نیمه گیاهخواری

معمولا در سایر رژیم‌ها برخی از غذاها حذف می‌شوند، اما در رژیم نیمه گیاهخواری شما غذا‌های مختلفی را به آن اضافه می‌کنید که به واسطه آن میزان سلامتی شما نیز افزایش پیدا می‌کند. امر دلانی، متخصص رژیم غذایی در این خصوص عنوان می‌کند افزودن غذاهای گیاهی که سرشار از منابع پروتئینی هستند، نظیر عدس، انواع بنشن و نخود، آجیل و دانه‎های مختلف به سلامتی شما کمک خواهد کرد و توصیه می‌شود در این رژیم غذایی قرار گیرند؛ زیرا عدس و انواع بنشن (حبوبات) سرشار از فیبر هستند که مقدار کلسترول بدن را کاهش می‌دهند. همچنین غذا‌هایی که سرشار از چربی اشباع‌نشده هستند، نظیر آجیل و دانه‌های مختلفی همچون تخم کتان، دانه کاج، کنجد، تخمه آفتابگردان و گردو میزان کلسترول و تولید اسیدهای چرب ضروری بدن را کنترل می‌کنند. از سویی بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد اگر افراد در کنار رژیم نیمه گیاه خواری، میزان فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهند و این کار تداوم داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات نیز به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

چه نوع گوشتی باید در رژیم نیمه گیاهخواری قرار بگیرد؟

رژیم نیمه گیاهخواری

بسیاری از محققان به افرادی که رژیم نیمه گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنند تا مصرف گوشت با کیفیت همانند گوشت مرغ و بوقلمون را در برنامه غذایی خود قرار دهند. از سویی استفاده از گوشت‌های فراوری شده همچون بیکن، سوسیس، سالامی، ژامبون خوکا و انواع پاته توصیه نمی‌شود و تا حد امکان مصرف آن‌ها باید کاهش پیدا کند؛ زیرا این گوشت‌ها سرشار از چربی اشباع‌شده و نمک هستند و میزان ویتامین و مواد معدنی آن‌ها نیز بسیار کم است. سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای هشدار داده است که مصرف روزانه 50 گرم گوشت فراوری شده، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

آیا کالری مورد نیاز بدن با رژیم نیمه گیاه خواری تامین می‌شود؟

رژیم نیمه گیاهخواری

محققان پیشنهاد می‌کنند که در رژیم نیمه گیاهخواری از غذاهای گیاهی زیادی استفاده شود؛ یعنی هر فرد باید حداقل در طول روز در 5 وعده میوه، سبزیجات و غلات مصرف کند. در این رژیم معمولا گوشت به میزان کمتری مصرف می‌شود که به همین دلیل برای جایگزین کردن آهن مورد نیاز بهتر است از غلات غنی شده با آهن و سبزیجات به رنگ سبز تیره نظیر اسفناج، کلم پیچ، کلم برگ و بروکلی استفاده شود. همچنین ویتامین C برای جذب آهن بسیار مناسب است، از این رو محققان توصیه می‌کنند که مصرف فلفل دلمه‎ای، شیرینک (نوعی سبزی سالاد)، گوجه و نوشیدن یک لیوان کوچک (150 میلی‎لیتر) آب میوه در برنامه غذایی این افراد قرار بگیرد.

چرا صنعت کشاورزی باید پیشرفته‌تر شود؟

رژیم نیمه گیاهخواری

گزارش‌های مختلفی در خصوص تغییرات اقلیمی از سوی مجامع بین‌المللی منتشر می‌شود که بر اساس آن می‌بایست برای جلوگیری از آسیب رساندن به کره زمین و تامین منابع غذایی مورد نیاز آیندگان، روش‌های جدیدی برای به نصف رساندن پسماند‌های غذایی و پیشرفته‌تر کردن صنعت کشاورزی اتخاذ شود. روش‌های فعلی کشاورزی و تولید مواد غذایی به محیط زیست آسیب جدی می‌رساند؛ زیرا در این روش‌ها از مقدار زیادی نیتروژن و فسفر استفاده می‌شود که این موارد در تغییرات اقلیمی، کاهش ذخایر آب شیرین و افزایش آلودگی نقش زیادی دارند. همچنین در برخی از گزارش‌ها آمده است با توجه به رشد جمعیت و درآمد برآورد شده می‌توان نتیجه گرفت که در میان سال‌های 2010 تا 2050 تاثیرات منفی نحوه تولید مواد غذایی حدود 50 تا 90 درصد افزایش پیدا می‌کند و کره زمین قادر به تحمل چنین آسیب‌های محیط زیستی نخواهد بود.

هشدارهای جهانی در خصوص گرمایش جهانی

رژیم نیمه گیاهخواری

اخیرا بسیاری از دانشمندان در خصوص فاجعه اقلیمی هشدار داده‌اند و عنوان کردند اگر هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد، جان ساکنان جهان در خطر خواهد بود. بر اساس این هشدارها، مقدار اختلاف دمای زمین و دمای میانگین عصر پیشاصنعتی نباید از 1.5 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود، اما دمای کره زمین در حال افزایش بوده و با توجه به شرایط فعلی، اختلاف دما به 3 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از این رو مجامع جهانی در خصوص تغییرات اقلیمی برنامه‌های جدیدی را شروع کرده‌اند. هرچند هنوز هم برای رفع چنین مشکلاتی روزنه امیدی وجود دارد، اما باید تغییرات اساسی با هزینه‌های زیاد شکل بگیرد تا مقداری از این مشکلات برطرف شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. این قرتی بازیا چیه اگه اینا خوب بود خدا گوشت و حلال نمیکرد

  2. توی ایران زیاد این جور چیزا گیر نمیاد

  3. هشدار گرمایی چ ربطی دارشت