موشک هایپرسونیک

آزمایش دو موشک هایپرسونیک ارتش روسیه با توانایی عبور از سپر دفاع موشکی آمریکا

ارتش روسیه به تازگی دو موشک هایپرسونیک جدید را آزمایش کرده‌ است که از توانایی عبور از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا را دارند.

ارتش روسیه در آخرین ماه از سال 2018 دو موشک هایپرسونیک را آزمایش کرده است. موشک‌ هایپرسونیک به موشکی گفته می‌شود که با سرعتی بیش از 5 برابر سرعت صوت پرواز می‌کند.

موشک هایپرسونیک زیرکن

موشک هایپرسونیک زیرکن یک موشک کروز ضد کشتی است. این موشک دارای پیشران رمجت است و می‌تواند بر علیه اهداف دریایی و ساحلی به کار رود. روسیه تا کنون 5 بار این موشک را آزمایش کرده است. در جریان آزمایش اخیر، این موشک به سرعت 9800 کیلومنر در ساعت (2.7 کیلومتر در ثانیه) معادل 8 ماخ دست یافت. این تست توانایی موشک زیرکن در پرواز پایدار را به اثبات رساند که مساله‌ای بسیار مهم و البته دشوار در توسعه تسلیحات هایپرسونیک است.

موشک هایپرسونیک

اطلاعات زیادی از این موشک در دسترس نیست. گفته می‌شود توسعه این سلاح از سال 2011 آغاز شده و احتمالا نمونه‌ای از موشک براهموس 2 برای استفاده در نیروی دریایی روسیه است. براهموس سلاحی است که مشترکا توسط هند و روسیه توسعه یافته است.

موشک هایپرسونیک

موشک براهموس 2

به گزارش خبرگذاری دولتی روسیه، تاس، موشک هایپرسونیک زیرکن برای پرتاب از پرتاگرهای عمودی موجود در ناوچه‌های کلاس استرگاشی و گروشکف و همچنین دو رزم ناو کلاس کیروف نیروی دریایی روسیه طراحی شده‌اند. اما خطرناک‌ترین شناور حامل این موشک زیردریایی‌ کلاس یاسن است. هر کدام از این زیردریایی‌ها توانایی حمل 40 موشک ضد کشتی را در پرتابگرهای عمودی خود دارند و می‌توانند این موشک‌ها را از موقعیت و جهات غیر قابل پیش‌بینی شلیک کند.

در صورتی که عملکرد این موشک همانگونه که روس‌ها ادعا دارند باشد، در حال حاضر سامانه‌های دفاعی آمریکا توان متوقف کردن آن را ندارند. موشک‌های دفاعی که ناوهای آمریکایی با خود حمل می‌کنند هیچکدام از سرعت یا ارتفاع عملیاتی مناسب برای مقابله با موشک هایپرسونیک زیرکن برخوردار نیستند و نیازمند تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری گسنرده خواهند بود. بنابراین تنها راه مقابله با این موشک، از بین بردن ناو یا زیردریایی حامل آن است.

موشک آوانگارد

آوانگارد یکی از تسلیحات هسته‌ ای است که ولادیمیر پوتین وجود برنامه توسعه آن‌ها را در سال 2018 اعلام کرد. این سلاح برای عبور از سپر دفاع موشکی آمریکا طراحی شده است و ارتش روسیه هفته گذشته آن را آزمایش کرده است. در این آزمایش موشک آوانگارد به سرعت 20 ماخ دست یافته است.

موشک هایپرسونیک

موشک آوانگارد یک سلاح سرشی دارای بال است که با استفاده از یک موشک بالستیک به بخش‌های بالایی جو می‌رسد و سپس با سرعتی بیش از 24000 کیلومتر در ساعت به سمت هدف روانه می‌شود. تفاوت این سلاح با موشک‌های بالستیک در این است که در ارتفاع پایین‌تری از موشک‌های بالستیک شروع به پایین آمدن می‌کند و همچنین از مسیر پروازی متفاوتی برخوردار است. به همین دلیل سامانه‌های دفاع موشکی قادر به رهگیری آن نیستند. روسیه می‌تواند با استفاده از این سلاح سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا را از بین برده و راه را برای موشک‌های بالستیک هسته‌ای باز کنند.

موشک هایپرسونیک

بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه نظامی از جمله آمریکا، چین و روسیه در حال توسعه موشک های هایپرسونیک هستند و سرمایه گذاری‌های خود را در این بخش به شدت افزایش داده‌اند.

 

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اگه زمانی جنگ بشه پس کی قرار زنده بمونه هرکشور چند تا موشک بالستیک هسته‌ای بفرسته فاتحه ی همه رو باید بخونی

  2. خیلی عقب هستیم تسلیحاتی که در حال حاضر این کشورها دارن دها سال باید جون بکنیم تا بهش برسیم

  3. ترامپ قیافه ش دیدنیه