نیوهورایزن

فضاپیمای نیوهورایزن به دورترین شی آسمانی منظومه شمسی نزدیک می شود

فضاپیمای نیوهورایزن (New Horizon) متعلق به ناسا خود را به یک شی مرموز در لبه منظومه شمسی نزدیک می‌کند. این شی مرموز اولتمیا تولی (Ultima Thule) نام دارد که در داخل کمربند کویپر جای گرفته است.

فضاپیمای نیوهورایزن متعلق به ناسا در جریان ماموریت جدید خود جسارت کرده و خود را به یکی از مرموزترین اجرام سماوی به نام اولتیما تولی در منظومه شمسی نزدیک کرده است. نیوهورایزن در روز دوم دسامبر مسیر خود را به سمت اولتیما تولی تغییر داد. این جرم سماوی بسیار ناشناخته است و در میان انبوهی از اجرام سماوی کمربند کویپر جای دارد. نیوهورایزن قرار است در روز ۱ ژانویه سال ۲۰۱۹ از کنار این جرم عبور کند.

با نزدیک شدن نیوهورایزن به تولی شاهد هستیم که تصاویر درخشان‌تری از آن ثبت می‌شود. ناسا هم اکنون قادر است تولی را با شفافیت کامل در میان دیگر اجرام نورانی کمربند کویپر مشاهده کند.

نیوهورایزن در جستجوی اولتیما تولی

نیوهورایزن در آخرین تصویری که از اولتیما تولی ثبت کرده فاصله ای در حدود ۳۸ میلیون کیلومتر با این جرم سماوی داشته و در عین حال ۶ میلیارد و چهارصد میلیون کیلومتر از زمین دور بوده است. همچنین این شی آسمانی یک میلیارد مایل با پلوتو فاصله دارد و تاکنون هیچ فضاپیمایی از شی آسمانی با چنین فاصله‌ای گذر نکرده است.

۶ ساعت طول می‌کشد تا دیتاهای ارسالی نیوهورایزن از چنین فاصله‌ای به زمین برسد. این در حالی‌ست که این دیتاها باید با سرعتی معادل سرعت نور حرکت کنند.

اولتیما تولی دورترین جرم منظومه شمسی است که توسط یک فضاپیما مورد جستجو و مشاهده قرارگرفته است. در واقع تولی دوردست‌ترین شی آسمانی است که انسان بررسی می‌کند.

گویا گذر نیوهورایزن از کنار شی آسمانی مذکور بسیار مخاطره‌آمیز و سخت‌تر از پلوتو خواهد بود. فراموش نکنیم که این فضاپیما قدیمی است و فاصله کمی را با تولی تجربه خواهد کرد.

به طور کلی فضاپیمای نیوهورایزن در مسیر سفر به سوی کمربند کویپر است. کمربند کویپر در واقع کمربندی از اجرام دنباله‌دار است که در ورا مدار نپتون قرار دارند. اجرام مختلف در همه جای کمربند کویپر پراکنده شده‌اند و از زمانی که جرارد کویپر برای نخستین بار وجود چنین کمربندی را عنوان کرد، تاکنون ۸۰۰ جرم کیهانی در آن مشاهده و کشف شده است. اخترشناسان یقین دارند که اجرام بسیار دیگر نیز در این کمربند قرار دارند.

زمانی نه چندان دور کمربند کویپر کاملا ناشناخته بود و ناسا با معرفی فضاپیمای روباتیک خود بنام نیوهورایزن، جدیت خود برای شناخت این کمربند را نشان داد. این فضاپیما در سال ۲۰۰۶ ماموریت خود را به سوی کمربند کویپر آغاز نموده است. نیوهورایزن در نخستین مرحله از ماموریت خود به سوی سیاره کوتوله پلوتو حرکت کرد و به مطالعه دقیق آن و اقمارش پرداخت.