بوی جوراب کثیف

آیا واقعا با استشمام بوی جوراب کثیف ، مریض می‌شویم؟

این سوال همیشگی بسیاری از مردم است: آیا از استشمام بوی جوراب کثیف ، مریض می‌شویم؟ ما در این مقاله با دلایل علمی به این پرسش، پاسخ می‌دهیم.

یک مرد چینی عادت داشت که هر روز پیاده از خانه تا محل کار برود و وقتی جوراب‌هایش را می‌آورد بوی بسیار بدی منتشر می‌شد. طبق یک ویدئوی ارسال شده در پلتفرم چینی Pear Daily، بوی جوراب کثیف ، برای سلامتی مضر است.

این ویدئو نشان می‌دهد که مرد 37 ساله‌ای به علت درد قفسه سینه در بیمارستان بستری شده بود و تشخیص داده شد که ریه‌‌اش دچار عفونت قارچی شده است. دکترها این عفونت را ناشی از میکروب‌هایی که از استشمام بوی جوراب کثیف ایجاد می‌شوند، دانستند. آیا ممکن است با استشمام بوی جوراب کثیف دچار چنین عفونتی شویم؟

قطعا، بله! اما به گفته‌ی دکتر ویلیام شافنر متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه واندربیلت (که با پرونده‌ی مرد چینی سروکار نداشت) غیرممکن است که چنین چیزی اتفاق بیفتد. در واقع او در طول این سال‌ها هرگز موردی مانند این نشنیده بود. وی افزود: این مورد اگر درست باشد، بسیار جالب است.

هرچند، کمبود جزئیات در گزارشات این پرونده، نظیر نوع قارچی که باعث عفونت شده بود، موجب شد که شافنر با مشکل مواجه شود. به گفته‌ی دکتر شافنر، از لحاظ بیولوژیکی ممکن است فرد با استشمام عفونت قارچی که در جوراب‌ها ایجاد شده است، دچار عفونت ریه شود.

در واقع، عفونت ریه از استنشاق تخم قارچ مستند است. برای مثال، اکتشاف غار، خطر ابتلا به عفونت هیستوپلاسماوز که از استشمام بذر قارچ موجود در خفاش ناشی می‌شود را ایجاد می‌کند. همچنین استشمام تخم قارچ کوکسیدیا که در سراسر غرب و جنوب غربی ایالات متحده یافت می‌شود، می‌تواند آنفولانزا ایجاد کند.

شافنر گفت: ما در دنیای استریل زندگی نمی‌کنیم و همیشه توسط باکتری‌ها و قارچ‌ها احاطه شده‌ایم. اما این بدان معنا نیست که ما قطعا بیمار خواهیم شد. اما چیزیکه پرونده مرد چینی را متفاوت می سازد این است که او گفته بود وقتی منبع قارچ (جوراب) را در برابر بینی خود قرار می‌داد و آن را استشمام می‌کرد بیماری و حساسیتش افزایش پیدا می‌کرد.

طبق گفته‌ی دکتر شافنر، ممکن است مرد چینی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد که باعث ایجاد حساسیت شده است. دکتر آن مرد طی گزارش‌هایی اعلام کرد که این فرد احتمالا سیستم ایمنی ضعیفی داشته و این از استراحت ناکافی ناشی می‌شود زیرا او از یک کودک مراقبت و پرستاری ‌می‌کرد. اما دکتر شافنر این توضیحات را نسبتا ضعیف و ناچیز دانست و گفت: «معمولا دلیل بیماری هنگام بررسی و معاینه، سیستم ایمنی بدن نیست. به همین دلیل پس از شنیدن این جمله تعجب کردم!».

استفاده از چند جفت جوراب در هفته برای مقابله با بوی جوراب کثیف

در هر صورت بهتر است که ما چند جفت جوراب برای استفاده‌ی یک هفته‌ی خوب کنار بگذاریم، تا آنکه بخواهیم هر هفت روز هفته را با یک جفت جوراب سر کنیم! با این کار، دیگر خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی نیز وجود نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. مردم انقلابی ما بر خلاف مردم غرب جوراب بو نمی کنند چون بو کردن جوراب یک روش غربی برای تسکین درد روده کوچک میباشد .

  2. این قرتی بازیا چیه خخخخ

  3. من بیشتر جوراب شیشه ای مشکی با کفش اسپرت می پوشم . پاها وقتی بو میدن که حمام نری جوراب زنانه برخلاف جوراب مردانه بو نمیده . باتشکر

    • نفوذی غرب خاک بر سرت . با این کامنتت میلیون ها نفرو تحریک کردی .. واقعا افسوس میخورم که چرا جوانان انقلابی ما به این سمت کشیده شدن ..

  4. فقط همین یکارو نکرده بودیم …چرا باید همچین کاری کنیم آخه من نمیفهمم

  5. آدم مریض فقط اینکارو میکنه پس ابتلای دوبارش فرقی نمیکنه