استفن کری

استفن کری می‌گوید انسان هرگز به کره ماه قدم نگذاشته است!

استفن کری (Stephen Curry) بسکتبالیست سرشناس لیگ حرفه‌ای NBA نیز، به جمع انکارکنندگان سفر انسان به ماه پیوست. ناسا اما در واکنش به این اظهار نظر فوق ستاره باشگاه گلدن استیت واریرز، او را به یک تور علمی در «مرکز فضایی جانسون» دعوت کرده است.

با وجود مستندات فراوانی که سفر انسان به ماه را تایید می‌کنند؛ اما همچنان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا هستند که به موفقیت ناسا در فرود آوردن بشر روی ماه باور ندارند. این افراد که بعضا چهره‌های سرشناسی هم در بین آن‌ها یافت می‌شود، معتقدند تمام ماجرا یک فریب بوده و فیلم‌های حضور فضانوردان در ماه، جعلی و ساخته‌ی استودیوهای هالیوودی است. پیش‌تر شاهد اظهار نظر ایکر کاسیاس در این رابطه بوده‌ایم و حالا در تازه‌ترین مورد، استفن کری صحت ماموریت‌های آپولوی ناسا را زیر سوال برده است.

کره زمین

در مسیر سفر به ماه، فضانوردان آپولو 17 این عکس زیبا را از زمین گرفتند و نام «تیله آبی» را روی آن نهادند.

استفن کری مانند برخی دیگر از سلبریتی‌ها، فرود بشر روی ماه را دروغ‌پردازی ناسا می‌داند

این فوق ستاره که سه بار قهرمانی NBA را در کارنامه دارد، هنگام مصاحبه برای پادکست هفتگی “Winging It” با اعلام موضع خود در این رابطه، بسیاری را شگفت‌زده کرد. مجریان برنامه، دو تن از بازیکنان تیم بسکتبال آتلانتا هاوکس به اسامی «وینس کارتر» و «کنت بازمور» بودند و مسئول رسانه‌ای تیم نیز آن‌ها را همراهی می‌کرد. دیگر مهمان برنامه «آندره ایگودالا» هم‌تیمی کری در گلدن استیت واریرز بود.

در این گفتگوی دوستانه، بر سر موضوعات مختلفی از جمله مفاهیم عمیق جهان هستی بحث شد و حتی پای دایناسورها هم به میان آمد؛ تا اینکه استفن کری سوالی را درباره پروژه‌های سفر به ماه ایالات متحده مطرح کرد.

او از سایر افراد حاضر در برنامه پرسید: به نظر شما آیا تا به حال کسی روی کره ماه بوده است؟ همگی یک‌صدا پاسخ منفی به این پرسش دادند و کری نیز به شوخی گفت:

الان می‌آیند و همه ما را می‌گیرند. من نمی‌خواهم بازگو کننده‌ی تئوری‌های توطئه در این رابطه باشم.

ناسا در واکنش به این موضوع، گارد راس گلدن استیت را به یک تور دعوت کرد تا از نزدیک، سوغات فضانوردان از ماه را مشاهده کند. به گفته‌ی یکی از سخنگویان ناسا:

ما علاقه‌مند هستیم دفعه بعدی که تیم واریرز میهمان هیوستون راکتس بود، آقای کری از لابراتوار تخصصی مرکز فضایی جانسون در هیوستون بازدید به عمل آورد. در این مرکز، صدها کیلوگرم سنگ جمع‌آوری شده از ماه نگهداری می‌شود و مرکز کنترل عملیات آپولو نیز در آنجا قرار دارد. او با بازدید از آنجا می‌تواند دستاوردهای 50 سال قبل ما و همین‌طور برنامه‌های چند سال آتی ما برای ماه را ببیند.

در فاصله بین سال‌های 1969 تا 1972، ناسا شش فرود موفقیت‌آمیز روی ماه داشت و در مجموع، 12 فضانورد امریکایی روی سطح آن قدم نهادند. اولین ماموریت به بیش از 49 سال قبل بازمی‌گردد که فضاپیمای آپولو 11، نخستین انسان‌ها را با موفقیت به کره ماه رساند. باز آلدرین در حالی اولین ردپاها را روی سطح ماه بر جای گذاشت که برخی از آن‌ها همچنان در آنجا یافت می‌شوند. در جریان این عملیات و سایر ماموریت‌های آپولو، فضانوردان تعدادی وسایل را نیز در کره ماه از خود به یادگار گذاشتند.

ناسا برای پرسش‌های استیفن کری و هم‌فکرانش، توضیحاتی را نیز ارائه کرده است؛ اما شاید یکی از محکم‌ترین استدلال‌ها، رصد شدن ماموریت‌های آپولو توسط سران انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی باشد. هر دو کشور (یکی دوست و دیگری دشمن ایالات متحده) پس از فرود امریکایی‌ها روی ماه، اقدام به ارسال پیام تبریک نمودند و قاعدتا در اوج رقابتی فضایی، اگر سفر به ماه تنها یک بلوف از سوی ایالات متحده بود؛ روس‌ها دشمن خود را رسوا می‌کردند.

در حال حاضر ناسا به درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا، در حال تدارک برنامه‌ای برای سفر مجدد انسان به کره ماه است.