پیام رسان های داخلی

مدیر سروش: فیلتر تلگرام برای پیام رسان های داخلی فایده‌ای نداشت

مدیر پیام رسان ایرانی سروش گفت فیلتر تلگرام برای پیام رسان های داخلی هیچ فایده‌ای نداشته و تنها هدف فیلترینگ، توسعه پیام رسان های خارجی دیگر مانند واتس اپ بود.

مرتضی رحیمی، مدیر پیام رسان سروش در پاسخ به این سوال که پیام رسان‌ها چه قابلیت‌هایی باید داشته باشند تا مورد استقبال قرار بگیرند عنوان کرد هر برنامه‌ای در گام نخست باید کاربران خود را بشناسد و بر اساس انتظار مخاطبان خود ارزش‌هایی را ایجاد کند تا کاربران ترغیب شوند. ما برای پیشرفت پیام رسان سروش نیز مخاطب‌شناسی انجام داده‌ایم و مخاطبان خود را در جامعه به دو دسته تقسیم کرده‌ایم؛ در دسته اول مخاطبانی قرار می‌گیرند که از سرویس‌های داخلی و بومی حمایت می‌کنند و اگر پیام رسان داخلی خوب همانند پیام رسان های خارجی راه‌اندازی شود، نمونه داخلی را برای استفاده انتخاب خواهند کرد. در دسته دوم کاربرانی قرار می‌گیرند که اگر نمونه داخلی حتی از لحاظ امکانات با نمونه‌های خارجی برابر باشد هم از آن استقبال نمی‌کنند و به دنبال امکانات و خدمات بیشتری هستند. از این رو ما در پیام رسان سروش برای کاربران دسته دوم ارزش‌هایی را ایجاد خواهیم کرد تا سرویس‌های پایه‌ای را بسازیم که بر اساس آن‌ها خود کاربران قادر باشند خدماتی را ارائه کنند.

مدیر پیام رسان سروش در ادامه گفت محصولات این پیام رسان از سوی کاربران ساخته خواهد شد و قرار نیست تمام کارها توسط تیم مدیریتی انجام شود؛ قابلیت‌های سرویس پرداخت و سرویس بات (bot) جزو همین فرایندها هستند. این سرویس‌ها توانایی دارند که کاربر با توسعه‌ آن‌ها، ارزش‌آفرینی کرده و با توجه به داخلی بودن پیام رسان سروش، با اطمینان از امنیت پرداخت، قابلیت‌هایی ایجاد کنند. به عنوان مثال، جنس خدمات بر اساس طرح دولت الکترونیک یا خدمات پرداخت به شیوه‌ای است که بر اساس سیاست محرمانگی اطلاعات، این اطلاعات روی پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی ارائه نمی‌شود، اما اجرای این سرویس‌ها روی اپلیکیشن داخلی ما به راحتی قابل ارائه است.

پیام رسان های داخلی

پیام رسان های داخلی باید بر تبلیغات منفی غلبه کنند

رحیمی در در ادامه گفته‌های خود با اشاره به این موضوع که پیام رسان های داخلی علاوه بر توسعه فنی، باید بر تبلیغات منفی و جریان‌های رسانه‌ای نیز غلبه کنند، عنوان کرد برای فرهنگ‌سازی چنین موضوع‌هایی فعالیت‌های زیادی به صورت دولتی و حاکمیتی انجام شده است و تبلیغاتی که خود پیام رسان های داخلی انجام می‌دهند، نسبت به جریان‌های شدیدی که علیه پیام‌ رسان‌ها اتفاق می‌افتد و ادبیات منفی که در تعریف از آن‌ها استفاده می‌شود، کمتر است. برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص پیام‌ رسان‌ها، متاسفانه به خود مجموعه پیام رسان‌ها خیلی کم رجوع می‌کنند و اطلاعات آن‌ها بیشتر بر اساس شایعه‌ها ساخته می‌شود. مشکلات مدیران و موسسان پیام رسان های داخلی در خصوص انگیزه و دلیل کارشان هم به دلایل مختلف شنیده نشده است. از این رو هم خود پیام رسان‌ها و هم مردم، از این فضای مسموم و از این هجمه‌ی اطلاعات اشتباه آسیب زیادی می‌بینند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا پیام رسان های داخلی به خوبی رشد پیدا نکردند، گفت هدف ما جذب 100 میلیون کاربر تا سال 1400 است. قصد نداریم یک‌شبه این مقدار کاربر جذب کنیم. از سویی سروش، به عنوان یک پیام رسان داخلی این توانایی را داشت که با اختلال بسیار کم در نخستین روزهای بعد از فیلترینگ، در سطح بالایی قرار بگیرد و به کاربران خدمات ارائه کند. این بهترین دفاع از ظرفیت فنی تیم‌های ایرانی و بهترین پاسخ برای جریان‌های منفی بود که به تیم ما وارد می‌شد. به طور کلی این حرف درست نیست که پیام رسان های داخلی و به خصوص پیام رسان سروش، به خوبی رشد نکرده‌اند.

پیام رسان های داخلی

فیلترینگ تلگرام فایده‌ای نداشت

رحیمی به حمایت‌های دولت در خصوص توسعه پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت تمام دولت‌ها برای توسعه‌ی محصول و تکنولوژی‌های داخلی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند با حمایت از یک موضوع، آن را در جامعه ترویج دهند، اما در خصوص توسعه پیام رسان‌ها چنین اتفاقی رخ نداد؛ زیرا فشار رقابتی میان پیام رسان های داخلی و خارجی همواره سنگین بوده و قوانین، لایحه‌ها و آیین‌نامه‌های حمایتی پیام رسان‌ها در بعضی از مواقع موجب متضرر شدن پیام رسان‌ها بوده است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر زمان از حمایت سخن می‌گویند، ما نگران می‌شویم. ما یک کسب‌وکار هستیم و می‌خواهیم خودمان کار را پیش ببریم و تنها انتظارمان این است که خلاها، مشکلات قانونی و تامین زیرساخت‌های گسترده برای تمامی کسب‌وکارهای فضای مجازی برطرف شود.

مدیر پیام رسان سروش در خصوص فیلترینگ تلگرام برای حمایت از پیام رسان های داخلی بیان کرد:

 فیلترینگ تلگرام برای پیام رسان های داخلی فایده‌ای نداشت؛ زیرا پس از مسدودسازی تلگرام دعواهای زیادی علیه ما انجام شد و از طرفی تلگرام در نسخه‌های غیررسمی و به صورت نمونه ایرانی مجددا فعالیت خود را در ایران ادامه داد. هرچند در این شرایط نیز ما توانستیم بیش از دو میلیون کاربر جدید جذب کنیم. دلیل این‌که مردم از پیام رسان های داخلی حمایت نمی‌کنند، به خاطر اطمینان نداشتن کاربران به اپلیکیشن‌های ایرانی، مشکلات فنی و کیفیت پایین آن‌ها است؛ زیرا زمانی که در تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی عضویت دارند به دلیل دغدغه‌ی امنیت اطلاعات یا دغدغه‌ی فنی نیست. باید کاربران را به خوبی بشناسیم و بر اساس نیازها و انتظارشان آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. دغدغه امنیت شاید مهم‌تر باشد، چون فشارهای روانی علاوه بر این‌که عامل بازدارنده‌ای است، باعث نادیده گرفتن ظرفیت‌های فنی می‌شود.

رحیمی در ادامه افزود زمانی که مسدودسازی تلگرام به اوج خود رسیده بود، با آن همه تبلیغات منفی، از 40 میلیون کاربر تلگرام، 12 میلیون کاربر ایرانی در پیام‌ رسان ما عضو شدند، اما سایر کاربران حتی برای تجربه نیز از پیام رسان ما استفاده نکرده‌اند تا بخواهند خودشان آن را تست کنند و از میزان کیفیت فنی با خبر شوند. از این رو نتیجه می‌گیریم که فشار رسانه‌ای و تبلیغات منفی آنچنان سنگین بوده که روی حداقل 20 میلیون نفر تاثیر گذاشته و مانع از عضویت آن‌ها شده است، چه برسد به این‌که بخواهند کیفیت فنی پیام‌ رسان داخلی را تجربه کنند و ایراد فنی به آن بگیرند.

پیام رسان های داخلی

وی همچنین اظهار کرد فیلترینگ یک موضوع سیاسی محسوب می‌شود که ما برای آن تصمیم نگرفته‌ایم و هیچ فایده‌ای برای حمایت از پیام رسان های داخلی نداشته و ندارد. در همه جلسه‌ها قبل از اجرایی شدن فیلترینگ هم ما به‌عنوان تیم مدیریت پیام‌ رسان داخلی، اعلام کردیم که آمادگی مهاجرت 40 میلیون کاربر از تلگرام به سمت پیام رسان های داخلی چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری را داریم، اما این موضوع متاسفانه به‌پای ما گذاشته شده است.

ما بر این باوریم که هدف فیلترینگ، برای حمایت از پیام رسان های داخلی نبود؛ بلکه هدف این بود که پیام‌ رسان‌ های داخلی در همان آغاز فعالیت‌ خود متوقف شده و پیام‌ رسان خارجی دیگر مانند واتس‌ اپ جایگزین تلگرام شود. به هر حال این کسب‌وکار هزار میلیاردی به راحتی در اختیار تیم‌های جدید قرار نمی‌گیرد، اما ما اعتقاد داریم برای رشد به یک رقیب نیاز است.

سروش با وجود رقبای قدرتمند نیز مخاطب دارد

مدیر پیام رسان سروش در ادامه عنوان کرد اگر اوبر یا همان اپلیکیشن تاکسی یاب بین‌المللی در ایران فعالیت کند، سایر تاکسی یاب‌های ایرانی متوقف خواهند شد. همچنین اگر سایت یوتیوب رفع فیلتر شود، سرویس‌های اشتراک ویدیو ایرانی نیز قادر به فعالیت نخواهند بود و مخاطبان خود را از دست می‌دهند، اما با وجود تلگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بین‌المللی که کاربران زیادی داشته و همچنان در دسترس همگان قرار دارد، ما توانسته‌ایم کاربران میلیونی داشته باشیم. به طور کلی هر اپلیکیشینی دارای مسیر رشدی بوده و سرعت یک پیام رسان، به عنوان اصلی‌ترین پارامتر سنجش کیفیت آن محسوب می‌شود. سرویس‌های زیادی در یک پیام رسان ارائه می‌شود و طراحی اپلیکیشن پیام رسان کار بسیار پیچیده‌ای است. از این رو بهبود سرعت پیام رسان، در طول زمان انجام می‌شود.

همچنین پیام رسان سروش در روزی‌های آغازین فعالیت خود از سرعت مطلوبی برخوردار نبود، اما تیم ما برای رفع این ضعف اقداماتی را انجام داده و نسخه‌های جدید آن با سرعت قابل قبولی ارائه می‌شوند. بر اساس نظرسنجی که از کاربران خود انجام داده‌ایم، بسیاری از کاربران از سرعت آن راضی بوده‌اند و بدون شک مسیر بهبود پیام رسان سروش ادامه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. معلومه نداشت فقط بازار فیلتر شکن ها رو داغتر کرد

  2. خوبه خوشحالم ک دارن شکست میخورن

  3. خب معلومه فایده نداره

  4. اگه میخوای واتس اپ هم برات فیلتر کنن شاید کارت راه گرفت

  5. سروش تو این 6 ماه به شدددت پیشرفت کرده
    نیازی به حرف زدن من نیست
    توصیه میکنم همین الان از مایکت یا بازار نسخه جدید سروش دانلود کنید مطمئنم از تعجب شاخ در میارید سروش اصلا اون چیزی نیست که قبلا و در ذهن شما بود