طلاگرام و هاتگرام

طلاگرام و هاتگرام توانایی جدا شدن از تلگرام را ندارند

مدیرعامل پیام رسان ایرانی ایتا گفت به حمایت دولت از نسخه‌های غیررسمی تلگرام انتقاد داریم، چرا که طلاگرام و هاتگرام به دلیل مشکلات فنی قادر نیستند حتی تا 2 سال آینده هم از نسخه اصلی تلگرام جدا شوند.

محسن غفاری، مدیرعامل پیام رسان ایتا در مصاحبه‌ای عنوان کرد دو بال فعالیت یک پیام رسان را امکانات سخت افزاری و پهنای باند و همچنین توان تکنولوژیک طراحی تشکیل می‌دهد که متاسفانه بال سخت افزاری را دولت به نسخه‌های فارسی تلگرام اختصاص داده است که توان تکنولوژیکی ندارند. از سویی در مرکز ملی فضای مجازی سندی مبنی بر حمایت از پیام رسان های بومی تصویب شد، اما اهداف این طرح به درستی انجام نشد و مرکز ملی فضای مجازی آن را یک پروژه شکست خورده می‌داند. این موضوع باید بررسی شود و حدود 5 ماه است که پیام رسان های داخلی با مرکز ملی فضای مجازی ارتباطی ندارند.

بدون شک پیام رسان های داخلی این توانایی را دارند که کل کشور را پوشش دهند، اما مسئولان یا این توانایی را نادیده می‌گیرند یا نمی‌خواهند قدرت آن‌ها را ببینید و می‌گویند پیام رسان های داخلی ناتوان هستند. با تمام این‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که با رشد نسخه‌های غیررسمی تلگرام، هدف از فیلتر کردن تلگرام، توسعه هاتگرام و طلاگرام بوده است. اکنون این دو پیام رسان به دلیل نداشتن توانایی فنی تا 2 سال دیگر هم نمی‌توانند از نسخه اصلی تلگرام جدا شوند.

طلاگرام و هاتگرام

مستقل شدن هاتگرام و تلگرام طلایی

مدیرعامل پیام رسان ایتا عنوان کرد بر اساس اعلام‌های قبلی مقرر شده بود هاتگرام و طلاگرام در مدت 2 ماه از نسخه اصلی تلگرام جدا شوند، اما چندین بار این زمان تعیین‌شده، تغییر کرد و ما نیز در جلسه‌های خصوصی به مسئولان اعلام کردیم که مدیران این پیام رسان‌ها تصمیمی برای مستقل شدن ندارند. از مدیران هر پیام رسانی بپرسید که فاصله زمانی میان استارت تا شروع اولیه سرویس‌دهی چقدر است، زمانی کمتر از 3 سال را عنوان نمی‌کنند. از این رو برای ما عجیب بود که یک شرکت که هیچ سابقه‌ای در پیام رسانی ندارد چگونه مدعی است که می‌تواند ظرف 2 ماه یک پیام رسان مستقل از تلگرام را راه‌اندازی کند.

محسن غفاری در خصوص راه‌اندازی نسخه‌های غیررسمی تلگرام گفت:

دولت باید برنامه‌هایی برای حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی انجام می‌داد، اما با ارائه زیرساخت‌های فنی موجب رشد هاتگرام و طلاگرام شده است. از سویی معاون وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی فیلتر شده (توییتر) یک نظرسنجی را مطرح کرده که به طور کامل عدم اعتماد عمومی را القا می‌کند، اما بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی فقط 9 درصد مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد نداشتند و حتی با وجود اینکه همه مردم می‌دانند که هاتگرام و طلاگرام متعلق به نظام است، اما با این وجود در حال حاضر حدود 35 میلیون کاربر ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند. بدون شک پیام رسانی نظیر گپ می‌تواند از نظر فنی از تلگرام نیز بهتر باشد، اما نباید به مردم القا کنیم که ما از مردم بنز را گرفته‌ایم و به آن‌ها پیکان داده‌ایم. باید قبول کنیم که سرویس‌های خوبی در اختیار مردم قرار داده‌ایم، اما مسئولان این موضوع را باور ندارند.

طلاگرام و هاتگرام

حمایت از پیام رسان های داخلی

غفاری در خصوص حمایت از پیام رسان های داخلی اظهار کرد به طور کلی موضوع حمایت از پیام رسان های بومی به اختصاص پهنای باند و ارائه وام محدود می‌شد که فقط 3 پیام رسان توانستند وام دریافت کنند؛ زیرا بازپرداخت این وا‌م‌ها ریسک بالایی داشت. در ارتباط با موضوع اختصاص فضا نیز وزارت ارتباطات به ما اعلام کرد که فقط در یک جا قادر هستیم از این فضا استفاده کنیم که این موضوع مورد اعتراض قرار گرفت و بسیاری از پیام رسان‌ها از این ظرفیت نیز استفاده نکردند. در واقع تخصیص پهنای باند داخلی و خارجی تنها حمایتی بود که برای پیام رسان های داخلی ارائه شد.

همچنین طرح حمایت از پیام رسان های بومی در حد ملی نبود و ما به یکی از مدیران مرکز ملی فضای مجازی اعلام کردیم که برای شروع و راه‌اندازی پیام رسان داخلی با دلار 3700 تومانی به 50 میلیارد تومان سخت افزار نیاز است که آن‌ها هم گفتند برای کوتاه کردن دست دشمن از فضای مجازی کشور این مبلغ پولی نیست. همچنین قرار بود 30 تا 40 درصد کاربران توسط 3 پیام رسان در کشور پوشش داده شوند تا برای پیام رسانی، به یک سرویس‌دهنده متکی نباشیم.

محمد تهرانی، یکی از مدیران پیام رسان گپ نیز گفت:

از سال 92 فعالیت پیام رسان گپ شروع شده و نسخه کاربری آن نیز در سال 95 معرفی شد. این پیام رسان پیش از فیلتر تلگرام فعالیت خود را برای توسعه کاربر شروع کرد و در حال حاضر توانایی فنی پشتیبانی از 10 میلیون کاربر ایرانی را دارد که تا پایان دی‌ماه سال جاری این ظرفیت به 20 میلیون کاربر افزایش می‌یابد. حمایت دولت از پیام رسان های داخلی و تخصیص وام 5 میلیارد تومانی حرکت عجیبی بود؛ زیرا بازپرداخت این وام با سود 8 درصد، مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون تومان می‌شد که اصلا به‌صرفه نبود و از دریافت وام منصرف شدیم. اکنون با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اول بهمن‌ماه سال جاری ظرفیت ارائه خدمات به کاربران را به 20 میلیون کاربر افزایش خواهیم داد.

طلاگرام و هاتگرام

تلگرام به پلتفرم تبدیل می‌شود

کریمی، یکی از کارشناسان حوزه فضای مجازی عنوان کرد حجم بسیاری از دیتای کشور که به عنوان سرمایه ملی شناخته می‌شود به واسطه پیام رسان های خارجی از کشور خارج شده و دشمن سرمایه‌گذاری زیادی روی بیگ‌دیتای کشور ما انجام داده است و از دیتاهای پیام رسا‌ن‌هایی چون تلگرام بهره می‌برند. اخیرا تلگرام 200 میلیون کاربری شدن خود را جشن گرفته و اعلام کرده که به ششمین کشور بزرگ جهان تبدیل شده است. در حال حاضر پروژه اینترنت نامرئی از سوی تلگرام مطرح شده و این شبکه قصد دارد با سرمایه‌گذاری بیش از 2.2 میلیارد دلار ارز رمز دیجیتالی خود را با نام گرام در شبکه اطلاعاتی دنیا وارد کند. در واقع اگر ارز دیجیتالی وارد شبکه کشور شود، مردم قادر خواهند بود به آسانی و خارج از چارچوب نظام بانکی کشور خرید و فروش کرده و پول خود را منتقل کنند. انتظار می‌رود این طرح تا تابستان سال 98 عملی شود.

این فعال حوزه فضای مجازی در ادامه افزود تلگرام برای تمرکززدایی به دنبال راه‌اندازی بلاک چین است و با این اتفاق، برای مسدودسازی آن با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. اگر مردم تصمیم بگیرند که سرمایه خود را به ارز گرام اختصاص دهند و با توجه به اینکه ایران تحت تحریم ارز رمزها قرار دارد و امکان دارد تلگرام سرویس‌دهی به کاربران ما را متوقف کند، در زمینه‌های اقتصادی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. در این زمینه موضوع مدیریت مطرح است و در بحث فنی هیچ مشکلی نداریم؛ زیرا در گذشته نیز توانسته‌ایم در زمینه سیستم مدیریت گاز و انرژی، نرم افزار اسکادا را بومی کنیم و در حال حاضر 5 اسکادای بومی در این حوزه در کشور فعال است. از این رو در زمینه پیام رسان‌ها نیز می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.