منشا بوی بد تهران

آیا منشا بوی بد تهران ، گازهای فاضلاب مسدود شده پلاسکو بود؟

استشمام بوی نامطبوع در تهران، سروصدای زیادی در روز چهارشنبه 12 دی 97 به پا کرد، اما علت آن مشخص نشد. حالا ادعای جدیدی مطرح شده که می‌گوید گازهای فاضلاب مسدود شده پلاسکو منشا بوی بد تهران بوده است.

روز گذشته، چهارشنبه 12 دی 97، بوی نامطبوع و عجیبی در سطح شهر تهران پخش شد و شهروندان تا چند ساعت در بسیاری از نقاط شهر این بو را استشمام می‌کردند، اما در ساعت‌های پایانی شب، بو کمتر شد و کم‌کم از بین رفت. درباره منشا بوی بد تهران شایعه‌های زیادی منتشر شد و حتی برخی افراد در فضای مجازی آن را به فعال شدن آتشفشان دماوند یا حمله بیولوژیکی ربط دادند، اما هر یک از این شایعه‌ها توسط مسئولان و کارشناسان تکذیب شد.

مسئولان نهادهای مختلف با تشکیل تیم‌های تجسس و ارزیاب به دنبال منشا بوی بد تهران بودند، اما بررسی‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت و در نهایت شب گذشته بدون پیدا شدن علت این اتفاق به پایان رسید. امروز هم هیچکس پاسخی به علت و منشا این بوی نامطبوع نداد، اما اکنون ادعای جدیدی در این رابطه مطرح شده است. طبق این ادعا، منشا بوی بد تهران فاضلاب ساختمان سابق پلاسکو در منفی 21 متری بوده است.

فاضلاب پلاسکو ؛ منشا بوی بد تهران

یکی از مهندسان پروژه بازسازی پلاسکو این ادعا را مطرح کرده و گفته است:

یکی از کارهایی که برای بازسازی پلاسکو باید انجام دهیم، حفر چاه‌هایی در اطراف محل پلاسکو برای نصب سازه‌های نگهبان است تا ساختمان‌های مجاور که بیشترشان هم قدیمی هستند آسیب نبینند و فرو ریزش نداشته باشند. از مدتی قبل کار حفر چاه‌ها آغاز شده تا این که به تازگی به خاک سستی در عمق منفی 20 متری رسیدیم. این در حالی است که خاک‌های فوقانی آن، سنگی و سفت بودند و سست شدن ناگهانی خاک و بیرون آمدن بوی فاضلاب از آن برای ما عجیب بود. به همین خاطر مهارهای ایمنی در نظر گرفتیم تا بتوانیم در صورت بروز حادثه، فورا مقنی‌هایی که در آن محل حفاری می‌کردند را بیرون بیاوریم.

وی افزود روز گذشته یکی از مقنی‌ها در عمق منفی 21 متری حفاری می‌کرد که اعلام خطر کرد و ما هم او را بیرون کشیدیم. همزمان با این اتفاق گاز بدبویی با فشار بسیار زیاد مانند آتشفشان از چاه به بیرون پرتاب شد. فوران این گاز آنچنان شدید بود که تا نیم ساعت یا 45 دقیقه با سرعت زیادی ادامه داشت و بعد از آن کند و متوقف شد.

این مهندس شاغل در پروژه بازسازی پلاسکو در ادامه گفت پس از این اتفاق، بررسی‌های خود را آغاز کردیم و متوجه شدیم که بیش از نیم قرن پیش و در هنگام احداث ساختمان قبلی پلاسکو، انبار بزرگ فاضلاب در عمق منفی 21 متری ساخته شده بود که این انبار فاضلاب پس از سال‌ها پر می‌شود و مدیران وقت پلاسکو هم به جای تخلیه کردن آن، انبار را مسدود و فاضلاب را به قنات‌های متروکه هدایت می‌کنند.

منشا بوی بد تهران

خاصیت فاضلاب این است که بعد از مدتی راکد ماندن، گازهای بدبو، خطرناک و اشتعال‌زا تولید می‌کند و این منبع زیرزمینی و بسته فاضلاب به مدت 40 تا 45 سال راکد مانده بود. به همین دلیل گاز بسیار زیادی در‌ آن جمع شده بود و این حجم عظیم گاز با یک منفذ کوچک با سرعت عجیبی متصاعد شد. حالا کارگران پروژه بازسازی پلاسکو باید در روزهای آینده از این منبع عبور کنند و به اعماق پایین‌تر بروند و پس از آن می‌توانیم در خصوص ابعاد این انبار فاضلاب اطلاعات بیشتری را به‌دست بیاوریم.

این شخص در پایان ابراز خوشحالی کرد که تدابیر امنیتی به‌کار رفته در حفر چاه و مهار مقنی‌ها، جلوی بروز یک فاجعه را گرفته است؛ چون حتی امکان یک انفجار شدید و کشته و مجروح شدن مهندسان و کارگران فعال در آن محل وجود داشت.

منشا بوی بد تهران

این ادعاها در یکی از سایت‌های خبری کشور منتشر شده و هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست. در همین حال، مسئولان محیط زیست شهر تهران به این خبر واکنش نشان دادند و به نوعی آن را تکذیب کردند. محمدحسین بازگیر، رئیس محیط زیست شهر تهران اظهار کرد:

ما در سازمان محیط زیست این خبر را تایید نمی‌کنیم، چون این ادعا اصلا عقلانی نیست. امکان دارد افرادی در این رابطه اظهارنظر کنند و ادعاهایی داشته باشد، اما اداره کل محیط زیست چنین چیزی را نشنیده و اگر لازم باشد و این احتمال وجود داشته باشد، آن را بررسی می‌کند.

در هر صورت هنوز هم منشا بوی بد تهران به صورت رسمی اعلام نشده و هیچ‌یک از مسئولان در این باره توضیح مشخصی ارائه نکرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. امروز این خبر تکذیب شد

  2. اینجاشو خوب اومدی:
    “این منبع زیرزمینی و بسته فاضلاب به مدت 40 تا 45 سال راکد مانده”

  3. تهران وسعتش خیلی کوچیک نیست
    که به این خاطر باشه