پیام رسان داخلی

معاون وزیر ارتباطات: برای فعالیت پیام رسان داخلی جدید فضا نداریم

معاون وزیر ارتباطات و فناوری گفت تاکنون بیش از 15 میلیون کاربر ایرانی در پیام رسان های داخلی عضویت دارند، اما برای فعالیت پیام رسان داخلی جدید فضا نداریم و فقط دو پیام رسان به طور ویژه حمایت خواهند شد.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری در خصوص تعداد کاربران پیام رسان های داخلی عنوان کرد در مجموع تاکنون 15 میلیون نفر عضو پیام رسان های بومی هستند که این تعداد کاربران با سایر پیام رسان‌ها اشتراک دارند؛ برای مثال کاربری که در پیام رسان A عضویت دارد، ممکن است در پیام رسان B نیز ثبت‌نام کرده باشد. هرچند چنین عضویت‌هایی به معنای فعالیت دائمی کاربر نیست؛ زیرا پیام رسان سروش با داشتن 10 میلیون کاربر، بیشترین تعداد اعضا را دارد، اما فقط 5 میلیون کاربر در آن فعال هستند.

پیام رسان داخلی

حمایت ویژه از دو پیام رسان داخلی

حمید فتاحی در ادامه عنوان کرد بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات باید حمایت ویژه‌ای را از دو پیام رسان داخلی سروش و گپ انجام دهد، اما اگر سایر پیام رسان‌ها نیز به کمک نیاز داشته باشند، با آن‌ها در ارتباط خواهیم بود. هرچند این پیام رسان‌ها برای ماه‌های آینده برنامه‌های خوبی دارند و نوع خدماتی که ارائه می‌کنند متفاوت است. در روز‌های اول، سایر پیام رسان های داخلی با استقبال خوبی مواجه بودند و آن‌ها پس از مدتی غافلگیر شدند که این اتفاق طبیعی بود، اما در حاضر آن‌‌ها خود را بازیابی کرده و برای خدمات‌رسانی آماده هستند. این پیام‌ رسان‌ها در زمینه خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهند و هم در زمینه گسترش سخت افزار و نرم افزار و مدل معماری که قابل توسعه باشد برنامه‌های ویژه‌ای دارند. البته ما نیز با مدیران این پیام‌ رسان‌ها در ارتباط هستیم و اگر به موارد سخت افزاری یا شبکه‌ای نیاز داشته باشند، به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

پیام رسان داخلی

توان فنی پیام رسان های داخلی چقدر است

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که از لحاظ فنی پیام رسان های داخلی به چه میزان می‌توانند از کاربران پشتیبانی کنند، گفت:

یک مسئله فنی و تکنیکی در پیام رسان‌ها وجود دارد و ما بر این باوریم که آن‌ها می‌توانند این مسئله را برطرف کنند. البته وزارت ارتباطات نیز حمایت‌های فنی همه‌جانبه‌ای را برای آن‌ها اجرا کرده و در آینده نیز این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. موضوع مهم دیگر مربوط به اعتماد و اقناع کاربران است که مسئله فنی نیست، بلکه یک موضوع اجتماعی است. حتی مدل بازاریابی و مارکتینگ پیام‌ رسان‌ها هم از این نظر اهمیت دارد. قسمتی از اعتماد و اقناع کاربران می‌بایست توسط دستگاه‌های حاکمیتی انجام شود و بخشی را نیز خود پیام‌ رسان‌ها باید همگام با موارد فنی توسعه دهند تا به موفقیت برسند.

وی درباره ادامه فعالیت سایر پیام رسان های داخلی بیان کرد فضا به گونه‌ای پیش می‌رود که یک یا دو پیام رسان قادر به فعالیت خواهند بود و برای فعالیت 10 پیام رسان فضای کافی نداریم، اما سایر پیام رسان‌ها می‌توانند نوع خدمات خود را تغییر دهند و در قسمت‌های دیگری فعالیت کنند و قابلیت‌های خود را برای موضوع‌های مختلفی به کار بگیرند، هرچند برخی از آن‌ها چنین برنامه‌هایی را برای ارائه در اختیار دارند.