لپ تاپ هواوی میت بوک 13

نگاه نزدیک به لپ تاپ هواوی میت بوک 13 ؛ رقیب سرسخت اپل اینجاست

لپ تاپ هواوی میت بوک 13 (Huawei Matebook 13) در نمایشگاه CES 2019 نمایش داده شد. در بررسی اجمالی میت بوک ۱۳ همراه گجت نیوز باشید تا نگاهی به مشخصات فنی، طراحی و امکانات این لپ تاپ داشته باشیم.

هواوی میت بوک X یکی از بهترین لپ تاپ های موجود در بازار است که با قدرتی بالا به فروش می‌رسد و می‌تواند نیازهای عموم کاربران را برآورده کند. اما حالا بیش از یک سال از عمر این لپ تاپ می‌گذرد و با قیمت پایه 1099 دلار، احتمالا بسیاری از افراد آن را گران‌قیمت تلقی خواهند کرد. این شرکت، لپ تاپ های ارزان‌قیمت‌تر دیگر همچون میت بوک D و میت بوک E را نیز تولید می‌کند؛ ولی آنها به صفحه نمایش های 14 و 15 اینچی مجهز شده‌اند. اگر به دنبال دستگاهی کوچکتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، قطعا لپ تاپ هواوی میت بوک 13 بهترین گزینه خواهد بود.

هواوی میت بوک 13 بین خانواده‌های Matebook D و Matebook E قرار می‌گیرد و در آن، سازندگان قدرت پردازشی را فدای قیمت پایین نکرده‌اند. به بیان دیگر، میت بوک 13 قدرتی یکسان با Matebook X Pro داشته و علاوه بر اندازه کوچکتر، با قیمت پایین‌تر 999 دلار به فروش می‌رسد.

میت بوک 13 علی‌رغم داشتن قیمتی پایین‌تر در مقایسه با میت بوک ایکس، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. چینی‌ها از طراحی یکپارچه آلومینیومی با لبه‌هایی که با زاویه 45 درجه‌ای برش خورده‌اند، بهره برده و ظاهری پریمیوم را برای دستگاه به ارمغان آورده‌اند. به گفته هواوی، این دستگاه حدود 6 درصد کوچکتر از مک بوک ایر اپل بوده و فقط 14.9 میلی‌متر ضخامت دارد (ضخامت مک بوک ایر حدود 15.9 میلی‌متر است). هرچند، حتی با این ابعاد هم لپ تاپ جدید هواوی کمی بزرگتر از مک بوک ایر به نظر می‌رسد. شاید این بدان خاطر باشد که آنها در مقایسه خود، بخش ضخیم‌تر مک بوک ایر را در نظر گرفته‌اند، نه باریک‌ترین قسمت را. همین طراحی شیب‌دار، جلوه‌ای خاص و مدرن به نوت بوک اپل می‌بخشد که نوت بوک هواوی فاقد آن است.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

مقایسه‌های هواوی با اپل در همینجا متوقف نمی‌شود. ضخامت حاشیه‌های صفحه در لپ تاپ هواوی چیزی در حدود 4.5 میلی‌متر بوده و سبب می‌شود تا نسبت صفحه به بدنه آن به 88 درصد برسد؛ در حالی که این میزان در لپ تاپ اپل فقط 82 درصد است. اگرچه قطعا نمایشگر لپ تاپ هواوی کیفیت بسیار بالایی دارد، اما این اختلاف 6 درصدی نمی‌تواند به معنی بهره‌گیری از صفحه بهتر باشد. فقط باید بدانید که این لپ تاپ های صفحه نمایشی مشابه داشته و برخی اختلاف‌های فیزیکی سبب شده است تا اندازه آن کوچکتر شود.

در مورد صفحه نمایش صحبت کردیم، بهتر است به مشخصه‌های فنی آن نیز اشاره کنیم. نمایشگر لمسی 13 اینچی لپ تاپ جدید هواوی با نسبت 3:2 و وضوح 1440×2160 ساخته شده و ما واقعا آن را دوست داریم. کارشناسان وب‌سایت “Engadget” در بررسی کوتاه خود بعد از مشاهده چند وب‌سایت و ویدیوی مختلف، متوجه رنگ‌های غنی و زاویه دید مناسب صفحه شدند. به لطف اسپیکر دوگانه و همچنین پشتیبانی از تکنولوژی Dolby Atmos، صدای خروجی، بلند و باکیفیت است. ما انتظار داشتیم که شدت روشنایی صفحه کمی بیشتر باشد؛ ولی اگر قصد ندارید محتوا را زیر نور مستقیم خورشید ببینید، با روشنایی 300 نیت مشکلی در مشاهده محتوا وجود نخواهد داشت.

افرادی که به هیچ‌وجه از طرفداران کیبورد تخت مک بوک ایر نیستند، از طراحی هواوی میت بوک 13 با دکمه‌هایی که 1.2 میلی‌متر حرکت می‌کنند، استقبال خواهند کرد. هواوی اندازه ترک پد را هم افزایش داده است که ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم زیرا قبل از تمام شدن فضا، بیشتر می‌توان زوم کرد. ویژگی جذاب دیگر، تعبیه اسکنر اثر انگشت در کلید پاور است و شما برای روشن کردن دستگاه حتی نیازی ندارید این دکمه را فشار دهید؛ در عوض کافی‌ست انگشت خود را روی حسگر قرار دهید تا دستگاه، روشن و قفل آن باز شود. علاوه بر این، هواوی از یک چیپست مستقل امنیتی بهره برده است که اطلاعات بیومتریک همچون الگوی انگشت کاربران را ذخیره می‌کند.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

لپ تاپ هواوی میت بوک 13 به واسطه مجهز شدن به سخت افزاری قدرتمند، می‌تواند یک دستگاه تمام‌عیار در پردازش اطلاعات نیز باشد. به گفته مدیران، دو نسخه مختلف از این لپ تاپ در بازار کشور آمریکا به فروش می‌رسد. مدل گران‌تر به پردازنده Core i7-8565U شرکت اینتل به همراه کارت گرافیک GeForce MX150 مجهز شده است، در حالی که مدل ارزان‌تر با پردازنده Core i5 و گرافیک مجتمع UHD620 به دست کاربران می‌رسد. هر دو نسخه با 8 گیگابایت رم همراه شده‌اند که کاملا استاندارد است.

هواوی می‌گوید در محصول جدید خود از Shark Fin 2.0 بهره برده و موفق شده تا فضای بیشتری را برای سایر اجزا فراهم کند؛ یک سیستم حرارتی قدرتمند که بدون داغ شدن بیش از حد، سرعت آن به حداکثر 8 هزار دور در دقیقه می‌رسد. سازندگان، یک سیستم خنک‌کننده با دو فن جداگانه را بین پردازنده و کارت گرافیک قرار داده‌اند تا گرمای تولیدشده توسط این دو بخش را از یکدیگر جدا کنند. آنها می‌گویند با این کار، فرآیند خنک‌سازی تا 25 درصد بهبود پیدا کرده است. افزون بر این، دستگاه با استفاده از نوعی «رویکرد فیلترینگ هوشمند»، عملکرد را مدیریت کرده و صدای فن را کاهش می‌دهد.

به‌کارگیری سیستم خنک‌کننده کوچکتر Shark Fin 2.0 به هواوی اجازه داده است تا 50 درصد از فضای زیر لپ تاپ را به باتری 42 وات‌ساعتی آن اختصاص دهد. به ادعای سازندگان، مدل مجهز به پردازنده Core i5 می‌تواند تا 10 ساعت ویدیوی 1080p پخش کند که اگر این ادعا صحت داشته باشد، بسیار خوب است.

لپ تاپ هواوی میت بوک 13

همانند دیگر محصولات این خانواده، در میت بوک 13 هم از جک هدفون و دو پورت USB-C استفاده شده است. سازندگان همچنین داکی با پورت‌های USB-A و HDMI و VGA را هم در اختیار کاربران قرار داده‌اند. وبکم 1 مگاپیکسلی این لپ تاپ در حاشیه بالایی نمایشگر تعبیه شده است؛ در حالی که در میت بوک ایکس، این دوربین به صورت یک دکمه پاپ آپ روی کیبورد جای گرفته بود. هواوی همچنین شارژر 65 واتی USB-C را هم در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا بتوانند گوشی هایی را که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، با سرعتی بالا شارژ کنند. کاربران با 15 دقیقه شارژ، می‌توانند تا 2.5 ساعت به انجام «کارهای دفتری» بپردازند. البته هواوی در این مورد توضیح نداده است، ولی احتمالا منظور مدیران انجام کارهایی مثل وب‌گردی، استفاده از نرم افزارهای صفح گسترده و چک کردن ایمیل باشد.

هواوی میت بوک 13 یک لپ تاپ نویدبخش با طراحی بسیار خوب است. نسخه پایه این لپ تاپ با قیمت 999 دلار و رنگ نقره‌ای به فروش می‌رسد. برای خرید مدل مجهز به پردازنده Core i7 هم باید 1299 دلار پرداخت کنید.

گالری عکس لپ تاپ هواوی میت بوک 13

5 مطلب آخر نمایشگاه CES 2019 :