مبارزه با پیری

دانشمندان روشی جدید برای مبارزه با پیری کشف کردند

دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی روی موش‌ها توانسته‌اند راهی برای مبارزه با پیری پیدا کنند و با استفاده از داروی ضد پیری بدن آن‌ها را جوان، سالم و پرانرژی نگه دارند.

اخیرا گزارشی در مجله Nature Communications منتشر شده است که بر اساس آن دانشمندان در پروژه‌ای روی گروهی از موش‌ها آزمایش‌هایی را برای مبارزه با پیری انجام داده‌اند. پژوهشگران این پروژه در گام نخست نحوه کار سیستم ایمنی بدن را در فعالیت‌های حیاتی یا روش‌های نابود کردن سلول‌های پیر و از کارافتاده بررسی کردند. سلول‌های پیر، آن دسته از سلول‌های بدن هستند که به طور کامل نابود نشده‌اند، بلکه فقط عملکردی نداشته یا به شدت آسیب دیده‌ هستند. این سلول‌های پیر نقش مهمی در بیماری‌های ناشی از افزایش سن دارند.

مبارزه با پیری

چگونگی مبارزه با پیری

دانشمندان از موش‌هایی استفاده کردند که یک ژن مهم در فعالیت سیستم ایمنی بدن آن‌ها وجود نداشته است؛ در واقع تعداد سلول‌های پیر یا از کار افتاده این موش‌ها پس از دو سال نسبت به موش‌هایی که این ژن مهم را داشتند، بیشتر بود. موش‌هایی که این ژن مهم را در بدن خود نداشتند، به بیماری‌های التهابی مزمن مبتلا بودند و میزان قدرت و فعالیت آن‌ها نیز کاهش یافته بود که سرانجام با ظاهری پیرتر تلف شدند. پژوهشگران در مراحل بعدی دارویی را برای بهبود عملکرد پروتئین‌ها و حذف سلول‌های پیر به موش‌هایی که هم فاقد ژن مهم در سیستم ایمنی بودند و هم موش‌هایی که از پیری زودرس ناشی از خطای ژنتیکی رنج می‌بردند، تزریق کردند.

موش‌های که به آن‌ها دارو تزریق شده بود، پس از مدتی واکنش بسیار خوبی نشان دادند. پژوهشگران با آزمایش خون و میزان فعالیت آن‌ها متوجه شدند که میزان عملکرد آن‌ها به میزان زیادی بهبود یافته و بافت بدن موش‌ها به بافت موش‌های جوان شباهت بیشتری داشت. دانشمندان تعداد سلول‌های پیر موش‌های تحت درمان را شمارش کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که آثار بیماری‌های التهابی و تعداد سلول‌های پیر آن‌ها به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کرده است. از این رو موش‌ها توانسته‌اند در مبارزه با پیری موفق شده و طول عمر و فعالیت خود را افزایش دهند. پس از مشاهده نتایج موفق این آزمایش‌ها، پژوهشگران قصد دارند در برنامه‌های بعدی خود سلول‌های پیر بدن انسان را حذف کرده و با بهبود این سلول‌ها، سیستم ایمنی بدن را مجددا فعال کنند که اگر این آزمایش‌ها با نتایج خوبی همراه شود، می‌توان گفت دانشمندان توانسته‌اند راهی برای مبارزه با پیری پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تا چند سال دیگه اصلا پیر بودنی وجود نداره واقعا