محصولات سایپا

محصولات سایپا به جای تحویل به مشتریان به نمایندگی‌ها فرستاده می‌شوند

بسیاری از مشتریان سایپا هنوز خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل نگرفته‌اند و این در حالی است که محصولات سایپا به جای تحویل به مشتریان به نمایندگی‌ها فرستاده می‌شوند. سایپا با این اقدام چه قصدی دارد؟

مدتی است بازار خودرو ایران به دلیل نوسان نرخ ارز، سوءاستفاده برخی از دلالان و واسطه‌های فروش خودرو بی‌ثبات شده و در این میان بسیاری از مشتریانی که برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده بودند با بدقولی خودروسان مواجه شده و در موعد مقرر خودرو خود را نحویل نگرفتند. در این شرایط یک خودروساز برای این‌که مشتریان را برای دریافت سود تاخیر منصرف کند، بر خلاف حقوق قانونی و قرارداد فی‌مابین، تحویل خودرو را مشروط می‌کند. یکی دیگر از خودروسازان داخلی نیز در پاسخ به انتظار مشتریان برای تحویل خودرو ثبت‌نامی، به آن‌ها می‌گوید وزارتخانه صنعت و معدن تاکنون قیمت‌های جدید را اعلام نکرده است.

ماجرای تحویل محصولات سایپا به نمایندگی‌ها

از ماه‌های نخست سال 97 قیمت خودروها افزایش پیدا کرد و دو خودروساز بزرگ کشورمان فرایند عرضه محصولات خود را متوقف کردند که به همین دلیل چرخه عرضه و تقاضا خودرو در کشور دچار مشکل شد. بنابراین با پررنگ شدن حضور دلالان، قیمت برخی از محصولات در بازار نسبت به قیمت کارخانه‌ای آن‌ها دو برابر شد. همچنین سایپا طرحی‌ را با نام بسته حمایتی برای نمایندگی‌های بازاریابی و فروش خود در نظر گرفت که به کمک آن نمایندگی‌ها و واسطه‌های فروش سهمیه دریافت خواهند کرد.

بر اساس بسته حمایتی سایپا، نمایندگی‌ها به مقدار ودیعه‌ای که واریز می‌کنند، می‌توانند حداکثر 52 خودرو قابل عرضه شرکت سایپا را پیش‌خرید کنند. گفتنی است مبلغ ودیعه نیز از 200 میلیون تا 2 میلیارد تومان خواهد بود. نمایندگی‌ها می‌توانند خودروهایی چون کیا سراتو، چانگان و خانواده X200 (تیبا صندوقدار، تیبا 2 و ساینا) را پیش‌خرید کنند. در این بسته حمایتی، شروطی نیز برای واسطه‌های فروش درج شده است؛ برای مثال باید خودروها را به قیمت کارخانه عرضه کنند که بعضا حاشیه سود بیش از 50 درصد در بازار آزاد خواهد بود.

محصولات سایپا

در این بسته حمایتی، علاوه بر اینکه سایپا خودروهایی را با قیمت کارخانه و سود مشارکت 17 درصدی ارائه می‌کند، همچنین به واسطه‌های فروش خود وعده داده است که خودروهای سراتو و چانگان را تا پایان سال 97 تحویل خواهد داد و محصولات خانواده X200 نیز در سه‌ماه نخست سال 98 تحول داده می‌شود. در این شرایط این موضوع مطرح می‌شود با توجه به این‌که خودروسازان داخلی عرضه مستقیم محصولات خودرو به مشتریان را متوقف کرده‌اند، بسیاری از مشتریان در انتظار تحویل خودرو هستند و این شرکت‌ها از کمبود مواد اولیه، قطعات مورد نیاز و به صرفه نبودن تولید خودرو سخن می‌گویند، چگونه می‌توانند هزاران خودرو را برای عرضه در بازار آزاد به نمایندگی‌های خود وعده دهند. از سویی بسیاری از مشتریانی که از شرکت سایپا خودرو پیش‌خرید کرده‌اند منتظر تحویل خودرو موعد تابستان 97 خود هستند. حالا این اقدام سایپا برای افزایش قیمت بازار و تحت فشار قرار دادن مصرف‌کنندگان نخواهد بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. از ماست که بر ماست.

  2. یه روز ملانصرالدین تب و لرز گرفته بود و هی لحاف اضافی طلب میکرد لحافا تموم شد ولی ملا همچنان از سرما می‌لرزید نوکرش هرچی روانداز و زیرانداز از ملافه و پرده گرفته تا فرش و زیلو روش گذاشت ولی فایده نکرد؛ ملا گفت: برو یه چیزی پیداکن بیار بکش روم که دارم یخ میزنم! نوکرش گفت: قربان دیگه هیچی نمونده جز پالون خر! ملا گفت: اسمشو نیار، خودشو بیار!
    گرانی و نابسامانی هم برای بازی[چه]‌گران اقتصاد کلان (تجار تحریم) فقط اسماً بَده.
    و این برنامه برا اینه که پرایدو به دوبرابر قیمت اسمیش قالب کنن!

  3. الاقو رنگ‌میکنن جای پراید می فروشن نخرید جان مادرتان بزارید ماشیناشون بمونه تو دستاشون باد‌ کنه ..کمپین تحریم نخریدن خودرو لطفا نخرید

  4. لعنت بر همه اینا امیدوارم یه روز خوش نبینند

  5. اینجا ایران است؛ کشوری با مسئولینی دزد دوست…

  6. بدبختی یکی دوتا نیست، بدبختی اینه که ملت میخرند. آقا نخرید تا با مخ بخورند زمین. قسم به همون کسانی که قبولشان دارید و میپرستید نخرید.

  7. چرا و تا کی باید اقتصاد کلان کشور 82 ملیونی بازیچۀ 2 تا مونتاژکار خودرو باشد؟
    باید گریست!

  8. فلسفه این حرکت چیه؟؟

  9. خب چ فرقی میکنه ینی فروش کارخانه ندارن

  10. رسما دارن دزدی می کنند ..بهتر از این تعبیری نیست

  11. خب نمایدنگی ها هم به قیمت بیرون میدن گرون تر میشینه