ساینا برقی

ساینا برقی در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش گذاشته شد

ساینا برقی (Saina EV) به عنوان اولین خودرو برقی سایپا در نمایشگاه خودرو تهران 97 به نمایش گذاشته شد. در ادامه با مشخصات و امکانات محصول جدید سایپا آشنا می‌شویم.

با توجه به این‌که قیمت سوخت در ایران زیاد نیست و بسیاری از خودروسازان داخلی و خریداران خودرو به موضوع حفظ محیط زیست اهمیت نمی‌دهند، در بازار ایران شاهد عرضه انبوه خودروهای برقی نبوده‌ایم و تاکنون طرح‌های خاصی نیز در این راستا انجام نشده است، اما برخلاف ایران، سایر خودروسازان مطرح جهان در تولید و عرضه خودروهای الکتریکی بسیار موفق بوده‌اند و حتی دولت‌ها نیز برای توسعه خودروهای برقی حمایت‌های ویژه‌ای را انجام می‌دهند. البته شرکت سایپا در این زمینه حرکت مثبتی را انجام داده و در دی‌ماه سال گذشته از اولین خودرو برقی خود رونمایی کرده و امسال نیز در نمایشگاه خودرو تهران 97 آن را در معرض دید عموم قرار داده است. در ادامه مشخصات ظاهری و امکانات فنی ساینا برقی را بررسی می‌کنیم.

ساینا برقی

مشخصات ساینا برقی

خودرو ساینا برقی نسبت به مدل بنزینی خود از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد، اما فرق اصلی این دو خودرو در طراحی کابین آن‌ها است. هنگام ورود به کابین ساینا برقی با نمایشگر کاملا دیجیتالی پشت آمپر مواجه می‌شویم که گرافیک بسیار جالبی دارد و چنین قابلیتی را در سایر خودروهای داخلی مشاهده نکرده‌اید. در کابین این خودرو اهرم تعویض دنده وجود ندارد و به جای آن یک پنل با چند کلید تعبیه شده است.

ساینا برقی

ساینا برقی به موتور الکتریکی مجهز شده که قدرتی معادل 90 اسب بخار تولید می‌کند. البته چنین قدرتی برای ابعاد این خودرو مناسب به نظر نمی‌رسد. ظرفیت باتری این خودرو 28 کیلووات‌ساعت بوده که محدوده حرکتی حدود 200 کیلومتر را به همراه دارد که این برد برای جاده مناسب نیست، اما می‌توان در فضای شهری از آن استفاده کرد. گفتنی است زیرساخت‌هایی برای شارژ این خودرو در ایران وجود ندارد و به همین دلیل برای مسافرت‌های برون شهری گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

ساینا برقی

باتری‌های این خودرو ظرف 4 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود و با مجهز بودن ساینا برقی به شارژ سریع، می‌توان باتری‌های این خودرو را فقط در مدت 40 دقیقه به میزان زیادی شارژ کرد. این خودرو می‌تواند ظرف مدت 12 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی کند که شتاب خوبی به نظر می‌رسد، اما حداکثر سرعت این خودرو فقط 130 کیلومتر بر ساعت است. ابعاد موتور الکتریکی این خودرو کوچک بوده و به همین دلیل در زیر کاپوت فضای زیادی وجود دارد. طراحان سایپا از همین فضا استفاده کرده و لاستیک زاپاس را در زیر کاپوت قرار داده‌اند. شرکت سایپا با همکاری دانشگاه خواجه نصیر توانسته ساینا برقی را طراحی کند، اما تاکنون برنامه‌ای برای تولید انبوه این خودرو اعلام نشده است و قیمت آن نیز فعلا مشخص نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. سلام اقا برقی رو ولش کنید جان مادرتون قیمت خودرو را مشخص کنید بازار خیلی خرابه

  2. مبارکه این حلبی برقی

  3. چند نفرو برق بگیره حالا

  4. طراحیش خیلی خوب نیستا

  5. *حمایت از کالا ایرانى!!
    *حمایت از جنس بنجل بى کیفیت ایرانى!!!
    😀
    😀
    😉