تولید خودرو

آیا تولید خودرو در ایران متوقف می‌شود؟

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر توقف تولید خودرو در ایران منتشر شده بود که خودروسازان این خبر را تکذیب کردند، اما آیا این شایعه واقعیت دارد؟ قرار است تولید کدام خودروها متوقف شود؟

اخیرا خبرهای زیادی درباره توقف تولید خودرو در کشور منتشر شده که بلافاصله خودروسازان داخلی این شایعه‌ها را تکذیب کردند، اما گزارش‌های رسمی که از سوی وزارت صنعت منتشر شده نشان می‌دهد که میزان تولید خودرو در کشور 30 درصد کاهش داشته و میزان شکایت‌های مردم از خودروسازان نیز 3 برابر شده است.

در این شرایط، مدیرعامل سایپا و ایران خودرو در افتتاحیه نمایشگاه خودروی تهران 97 به مشتریان خود اعلام کردند نگران نباشند و تعهدات آن‌ها تا خردادماه سال آینده انجام می‌شود و مشتریان خودروهایی که شرایط تحویل آن‌ها وجود ندارد، می‌توانند خودروهای جایگزین شده را انتخاب کنند یا می‌توانند طبق  قرارداد خسارت خود را دریافت کنند. مدیرعامل دو خودروساز بزرگ کشور تاکید داشتند که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور با مشکل تامین قطعه روبه‌رو است که در این شرایط تحریم ممکن است نتوان برخی از خودروهای پرتیراژ را تولید کرد.

تولید خودرو

تکلیف مشتریان خودروهای ثبت‌نامی مشخص نیست

شرایط فعلی بازار خودرو ایران مساعد نیست. اکنون تکلیف بسیاری از مشتریان خودروهای ثبت‌نامی مشخص نبوده و خودروسازان داخلی نیز قادر به تولید خودرو و انجام تعهدات خود نیستند. پس از دور جدید تحریم‌ها برخی از شرکت‌های خارجی از جمله رنو از ایران خارج شدند و خودروسازان داخلی برای تولید و تامین قطعات مورد نیاز خود دچار مشکل شدند. از این رو با کاهش میزان نقدینگی شرکت‌های خودروسازی ایرانی، میزان تولید این شرکت‌ها نیز نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد و نسبت به برنامه تدوین‌شده حدود 400 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به تمامی مشکلاتی که خودروسازان با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، شایعه‌هایی در خصوص توقف تولید خودرو به گوش می‌رسد که معاون وزیر صنعت و معدن در این خصوص عنوان کرد:

خودروسازان موظفند بر اساس نوع قراردادی که با مشتریان منعقد کرده‌اند، به آن‌ها خودروهایی را به عنوان جایگزین تحویل دهند و سود مشارکت را به آن‌ها پرداخت کنند یا با استفاده از روش‌های دیگر رضایت مشتریان خود را جلب نمایند که وزارت صنعت نیز بر این موضوع نظارت می‌کند. اگر خودروسازان تحویل خودروها را با تاخیر انجام دهند، می‌بایست این خسارت را جبران کنند. همچنین هیچ‌یک از خودروسازان به دلیل ابلاغ قیمت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند برای تحویل خودرو تاخیر ایجاد کنند و باعث ضرر و زیان مشتریان بشوند.

تولید خودرو

احتمال توقف تولید خودرو در ایران

خودروسازان در برابر مشتریانی که خودروهای خود را از این شرکت‌ها پیش‌خرید کرده‌اند، مسئول بوده و می‌بایست تعهدات خود را انجام دهند، اما خودروسازان قادر نیستند برخی از محصولات خود را تولید کنند. برای اثبات این ادعا کافی است به آمار خودروسازان در آبان‌ماه سال جاری توجه کنیم. خطوط تولید پژو در ایران متوقف شده و به جز پژو 206 معمولی و اتوماتیک سایر محصولات پژو تولید نشده‌اند. همچنین آمار تولید پژو پارس معمولی و دوگانه‌سوز در آبان سال گذشته حدود 4 هزار و 178 دستگاه بوده که این آمار برای آبان‌ماه امسال صفر است.

البته اخیرا مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرده بود خودرو پژو 301 با داخلی‌سازی 70 درصدی آماده تولید بوده و حتی تولید آزمایشی آن انجام شده است و سری اول آن در اسفند سال جاری به بازار عرضه می‌شود. همچنین میزان تولید محصولات X100‎‏ نیز در گروه ‏خودروسازی بم و خودرو پراید دوگانه‌سوز در گروه خودروسازی سایپا صفر بوده است. با توجه به آمارهای منتشر شده متوجه می‌شویم میزان تولید در گروه کرمان موتور نیز مطلوب نبوده و از 12 خودرویی که در این گروه تولید می‌شود، 9 خودرو با توقف تولید روبه‌رو شده و میزان تولید آن‌ها صفر است.

تولید خودرو

همچنین میزان تولید سایر خودروهای گروه کرمان موتور در آبان‌ماه سال گذشته نیز این‌گونه است که هیوندای I20‎ حدود 360 دستگاه،‎ ‎لیفان ‏X60‎ حدود 60 دستگاه، ‏JAC j4‎ حدود 17 دستگاه ‏و ‏JAC J4‎‏ و ‏JAC j5‎ حدود 190 دستگاه تولید شده بود، اما در آبان‌ماه سال جاری هیچ‌یک از این خودروها تولید نشده‌اند. یکی از مسئولان شرکت سایپا در خصوص توقف تولید محصولات این شرکت عنوان کرد ما به جز محصولات شرکت فرانسوی رنو که از خردادماه سال 97 با ایران قطع همکاری کرده است، برای تولید سایر محصولات مشکلی نداریم و برخلاف خبرهای منتشر شده، شرکت سایپا می‌تواند تمامی تعهدات خود را در قبال مشتریان انجام دهد. هرچند برای تامین قطعات مشکلاتی داریم، اما شرایط آن‌طور نیست که نتوانیم خودروهای مشتریان را تحویل دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. به امید روزی که قاتلان ملت ایران متوقف بشه

  2. ایشالا
    ما که امیدواریم

  3. این حرفا چیه دیگه

  4. با این که گرونش کردن هنوز

  5. متاسفانه متوقف نمیشه و دولت داره دوباره وام بهشون میده اونم 12 هزار میلیارد
    در واقع میشه ی چیزی تو همون ماییه های سری قبلی که اومدن و 7 ساله وام دادن و مطمین باشید که همه خرید میکنن البته متسفانه که خرید میکنن.
    و نکته جالب اینجاس که تو این مدت طبق حرفایی که تو این متن زده شده شاید تولیدات این شرکت ها هر کدوم کمتر از 20 درصد سال پیش هست اما ما هنوز هم خبری از تعدیل نیرو نیست که نیست بس که همه با پارتی رقتن تو هر کیو بخوان پرت کنن بیرون پارتیش میزنه بقیه رو پاره میکنه یجورایی میشه گفت که این وسط دغواشون میشه.

  6. جوک سال….. رضایت مشتری …؟؟؟؟ خخخخ