بوی بد تهران

صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ منشا اصلی بوی بد تهران بودند

تاکنون شایعه‌های زیادی درباره بوی بد تهران در روز چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷ مطرح شده بود، اما حالا استاندار تهران می‌گوید صنایع لبنی و کشتارگاه های مرغ منشا اصلی این بوی نامطبوع بودند‌.

روز چهارشنبه 12 دی 1397 بوی بسیار بدی در سطح شهر تهران پخش شده بود که شهروندان را آزار می‌داد. ارگان‌های مختلف به دنبال منشا بوی بد تهران بودند و هر یک منشا این بو را به مواردی چون نشتی شبکه فاضلاب، نشتی گاز شهری، گوگرد آتشفشان دماوند، زباله‌سوزهای کهریزک و گازهای فاضلاب مسدود شده پلاسکو مرتبط می‌دانستند، اما اکنون استاندار تهران منشا بوی بد تهران را صنایع لبنی و کشتارگاه های مرغ اعلام کرده است.

عامل اصلی بوی بد تهران صنایع بود

انوشیروان محسنی بند‌پی، استاندار تهران در خصوص منشا بوی بد تهران عنوان کرد متاسفانه صنایعی چون صنایع لبنی و کشتارگاه های مرغ در جنوب و غرب استان تهران مستقر هستند که حتی ساده‌ترین استانداردهای محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند. همچنین فاضلابی از شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها به وجود می‌آید که ورود آن به محیط زیست آلودگی‌های زیادی را تولید می‌کند. در نتیجه از این آلودگی‌ها بوی بدی در هوا پخش می‌شود که با وزش باد به نواحی شهری می‌رسد.

بوی بد تهران

محسنی بند‌پی در ادامه افزود معمولا این صنایع در محدوده غربی جاده‌ی مرقد امام خمینی تا فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار دارند و به دلیل اینکه در مناطق بالاتری واقع شده‌اند، با وزش باد که در فصل تابستان از سمت غرب به شرق می‌وزد، بوی بد ناشی از فاصلاب صنایع و شیرابه‌های پسماند‌ها به پایین و شرق استان تهران پخش می‌شوند که حتی در اتوبان فرودگاه نیز این بوی بد قابل استشمام است.

استاندار تهران تاکید کرد برای تمامی فاضلاب‌های صنعتی استاندارد‌هایی با شاخصه تصفیه‌پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاک باید رعایت شود. ما به صورت جدی در این موضوع ورود می‌کنیم و کلیه صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم خود را در برابر رعایت استاندارد‌های محیط زیستی مسئول و موظف بدانند و آب و خاک و هوای کشور را آلوده نکنند تا شرایط تنفس و زندگی مردم نیز مختل نشود.

بوی بد تهران

ارتباط بوی بد تهران با زلزله

محسنی بند‌پی در خصوص ارتباط بوی بد تهران با گسل‌های زلزله گفت چنین ادعایی به صورت کامل تکذیب می‌شود؛ زیرا تاکنون در آب‌های زیرزمینی هیچ‌گونه تغییری رویت نشده است. همچنین محققان زلزله‌های هفته گذشته را بررسی کرده‌اند و خوشبختانه حتی تکان‌های کوچک نیز مشاهده نکرده‌ایم. وی افزود تاکنون در هیچ‌جای جهان پیش از زلزله استشمام بوی بد گزارش نشده است. همچنین برخی بوی بد تهران را با فعال‌شدن آتشفشان دماوند ارتباط دادند که این ادعا را نیز تکذیب می‌کنیم؛ زیرا معمولا وزش باد از سوی غرب به شرق است و دماوند در سمت شرق تهران قرار دارد.