طراحی کردن

طراحی کردن به تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی منجر می شود

آیا راهی وجود دارد که انسان بتواند در فرایند یادگیری همه چیز را به خوبی به خاطر بسپارد و مانع از فراموشی مطالب و موضوعاتی شود که سعی کرده آنها را به خاطر بسپارد؟ دانشمندان راهکار ساده ای را در این زمینه معرفی کرده اند که همان تکنیک طراحی کردن است.

اخیرا پژوهشگران روشی ساده و غیر پیچیده را برای به خاطر سپردن موضوعات مختلف و تقویت حافظه معرفی کرده اند که به نظر بسیار کارآمد است و می توان با استفاده از آن حجم بالایی از موضوعات را به خاطر سپرده و مانع از فراموش شدن آنها شد. این روش همان طراحی کردن موضوعات است.

اگر انسان بتوانند حجم بیشتری از موضوعات و مطالب را به خاطر بسپارد زندگی موفق تری خواهد داشت. بر همین اساس پژوهشگران بدنبال یافتن راهی بوده اند که در به خاطر سپردن موضوعات مختلف به انسان کمک کند و مانع از فراموشی زود هنگام آنها شود. این راه ساده طراحی کردن است.

محققان پیشنهاد می کنند که برای به خاطر سپردن بلند مدت موضوعات مختلف بهتر است آنها را طراحی کنیم. آنان بین طراحی کردن از یک سو و نوشتن و بازنویسی از سوی دیگر مقایسه ای به عمل آورده و در نهایت نتیجه می گیرند که با طراحی کردن موضوعات می توان آنها را بهتر به خاطر سپرد. حتی طراحی کردن تکنیکی است که مزایای بیشتری در قیاس با تصویرسازی ذهنی و یا اسکن اطلاعات دارد.

طراحی کردن و پیشگیری از فراموش در دوران پیری

پژوهشگران در این زمینه آنچنان به یافته های خود اطمینان دارند که حتی اعلام داشته اند طراحی کردن می تواند در پیشگیری از فراموشی در دوران کهولت و یا آلزایمر و بسیاری دیگر از نشانه های پیری به انسان کمک کند.

تکنیک طراحی کردن بمنظور به خاطر سپردن موضوعات را اصطلاحا دودلینگ (Doodling) می گویند و برای دودلینگ کردن نیازی نیست که حتما یک طراح و یا نقاش ماهر باشید، بلکه می توانید تنها با خطوط ساده و غیر حرفه ای اقدام به دودلینگ کردن نمایید تا مطالب بسیاری را به خاطر بسپارید.

محققان یاد شده در جمع بندی از تحقیقات خود اظهار داشته اند که تکنیک طراحی کردن و یا دودلینگ بهترین تکنیک برای پرهیز از فراموشی و به خاطر سپردن در دوران پیری است. در حال حاضر انسان های بسیاری از فراموشی و نیز آلزایمر رنج می برند تا جاییکه این موضع تکلم آنها را نیز از خود متاثر می کند. اگر مزایای تکنیک طراحی کردن تایید شود می توان از این تکنیک برای کمک به بیماران استفاده بسیار برد.

این تکنیک ویژگی های بسیار جالبی دارد، زیرا هزینه و یا امکانات خاصی لازم ندارد و همه افراد در هر سنی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند تا با استفاده از آن حافظه خود را تقویت کرده و مطالب بیشتری را بری مدت طولانی تری به خاطر بسپارند.

در این زمینه جالب خواهد بود اگر به ذکر یک مثال بپردازیم. بطور مثال برای خرید یک لیست طولانی از اقلام مورد نیاز خود آن اقلام را طراحی کنید و از نوشتن لیست پرهیز نمایید. سپس به فروشگاه بروید و متوجه می شوید تمامی اقلام مورد نیاز را به خاطر می آورید، اما اگر تنها به نوشتن نام اقلام بسنده می کردید دیگر نمی توانستید آنها را به خاطر بیاورید.

اما چرا طراحی کردن و دودلینگ دارای چنین تاثیر قدرتمندی بر حافظه است. پژوهشگران در پاسخ به این سوال می گویند که روش دودلینگ از چند بعد به اطلاعات نگاه می کند. این تکنیک لایه های بصری، فضایی، کلامی، زبان شناختی و موتوریک یک موضوع را توامان لحاظ می کند. در واقع در روش دودلینگ قسمت های بیشتری از مغز درگیر در فرایند یادگیری و به خاطر سپردن می شود و همین امر مانع از فراموشی زود هنگام مطالب و موضوعاتی می شود که به خاطر سپرده ایم.

البته نباید فراموش کرد که تکنیک طراحی کردن تنها برای افراد سالخورده نیست بلکه افراد جوان و تمامی سن های مختلف می توانند از آن بهره مند شوند. البته فرایند بازخوانی اطلاعات ذخیر شده در مغز به مرور سن کاهش می یابد و شاید طراحی راه و مفری باشد برای رفع این چالش و به خاطر سپردن موضوعات مختلف در دوران پیری. حتی این روش می تواند درمانی برای بسیاری از اختلالات مغزی باشد تا جاییکه پژوهشگران تاکید دارند که مبتلایان به فراموشی می توانند با استفاده از این روش بر بسیاری از چالش های زندگی خود غلبه کنند و از کلیت مغز خود استفاده نمایند.

شاید هم اینک نوبت شما باشد تا با استفاده از این روش سعی کنید نتایج آن را در پاسخ به سوالات امتحانات آتی خود تجربه کنید و دیدگاه پژوهشگران در زمینه تکنیک طراحی کردن را رد و یا قبول نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یه سوال دارم عیاا مغزم مثل رشد قد توی یه سنین خاص اتفاق میافته برای رشدش یا ن تا اخر عمر ادامه داره